door: Marc Hoeben | 16 november 2017
De KNLTB streeft naar één digitale infrastructuur voor de aangesloten tennisclubs en leden. Dat proces zou voor 1 januari 2018 afgerond moeten worden, maar lijkt al enkele maanden vertraging opgelopen te hebben. Ondertussen heeft de tennisbond zich de woede op de hals gehaald van verschillende partijen die sinds jaar en dag bij de ict-omgeving van de clubs betrokken zijn.
Na Measuremail, dat altijd de digitale afhangborden leverde en al eerder in het geweer kwam tegen de plannen van de KNLTB om met nieuwe borden van een andere partij te komen, is nu ook DISPI ontstemd. Het bedrijf uit Den Bosch is al tien jaar op de tennismarkt actief met softwarepakketten voor de ledenadministratie en andere ondersteunende diensten. “We hebben altijd samengewerkt met de KNLTB”, legt Frank Doevendans van DISPI uit. “Dat ging altijd in goed overleg. Maar van de ene op de andere dag is dat voorbij. Vooral over de manier waarop het is gegaan, zijn we boos.”
Meer dan 50 tennisclubs gebruiken e-Captain
Het bewuste programma van DISPI - in allerlei variaties met liefst twintig modules - heet e-Captain. Het bedrijf opereert door heel Nederland en ook buiten de landsgrenzen en levert in de volle breedte aan de nationale sport, aan culturele- en zorginstellingen en aan recreatieve voorzieningen als campings en havens. Het aantal tennisclubs dat gebruik maakt van e-Captain ligt boven de vijftig. Doevendans:
“Dat aantal is in de discussie wel van belang. De bond geeft nu zelf aan eerst 23 leveranciers van software te hebben gehad en wil die nu buiten de deur zetten, door alleen met de eigen ict-partner LISA en AllUnited verder te gaan. Wij zijn echter wel momenteel de op twee na grootste leverancier van tennisclubs. Eerst gold dat aantal van vijftig nog als een soort criterium of je wel of geen leverancier mocht blijven. In tweede instantie hebben wij van KNLTB-directeur Erik Poel te horen gekregen dat ons aantal toch te laag lag. Heel krom allemaal.”
"We kregen te horen dat er een besluit was genomen. Dat voelt als oneerlijk. Ze hebben ons op deze manier geen kans gegeven"
Communicatie ondermaats
Zo steekt er nog veel meer bij DISPI. Al eerder ging het in de ogen van Doevendans mis in de communicatie van de bond richting zijn bedrijf. “De KNLTB stelt dat het een aantal criteria heeft voor eventuele samenwerking: kwaliteit, continuïteit, veiligheid en relevantie. Wij kregen te horen dat na een analyse e-Captain niet zou voldoen aan één of meer van deze criteria. Zonder verdere uitleg. Wij hebben toen gevraagd wat we dan fout deden. Nou, als antwoord kregen we te horen dat er een besluit was genomen. Dat voelt als oneerlijk. Ze hebben ons op deze manier geen kans gegeven.”
Voorheen konden clubs naast het programma van de KNLTB kiezen voor e-Captain of het programma van bijvoorbeeld PlanMySport. Deze waren met de hardware van het digitale afhangbord van Measuremail te gebruiken en het was mogelijk om een koppeling met de KNLTB te krijgen.
“Maar die koppeling komt nu te vervallen”, legt Doevendans het nieuwe dilemma voor de clubs uit. “Voorheen werden bijvoorbeeld nieuwe leden automatisch geregistreerd bij de bond. Maar op deze manier krijg je dat clubs, die ons systeem blijven gebruiken, voor het aanmelden van die nieuwe leden handmatig moeten gaan inloggen bij de KNLTB.”
Duurder
Makkelijker wordt het er dus niet op, betoogt Doevendans, en goedkoper ook niet als men met een vergelijkbaar softwarepakket zoals e-Captain wil werken. Voor modules met dezelfde mogelijkheden is volgens hem de klant bij andere partijen dan e-Captain veel duurder uit.
“We hebben de KNLTB al in het voorjaar om duidelijkheid verzocht over de herziening van het ict-landschap. Maar het blijkt dat het voor velen nog steeds onduidelijk is"
Het ergste vindt Doevendans nog wel de druk vanuit de KNLTB richting clubs om over te stappen op de nieuwe programma’s en het nieuwe afhangbord, terwijl hij tegelijkertijd van verenigingen te horen krijgt dat er veel onduidelijkheid is over wat er nu wel en niet gebeurt in tennisland. “We hebben de KNLTB al in het voorjaar om duidelijkheid verzocht over de herziening van het ict-landschap. Maar het blijkt dat het voor velen nog steeds onduidelijk is. Inmiddels heb ik begrepen dat de KNLTB met ongeveer zes leveranciers, voor zes softwarepakketten voor verschillende taken, gaat werken. Verder dat de invoering enkele maanden wordt uitgesteld. Dat maakt mij allemaal niet uit. Wij willen dat de KNLTB de marktpartijen gewoon hun werk laat doen.”
'Begrip' KNLTB
De KNLTB kiest er ondertussen voor om via woordvoerder Ellen Julius niet op de bezwaren van Doevendans in te gaan. Het blijft bij een obligaat, algemeen standpunt. “We begrijpen dat dit voor een aantal softwarepakketleveranciers gevolgen heeft. Zij zijn hierover in het voorjaar van 2017 persoonlijk geïnformeerd door de KNLTB.”
Eén van de tennisclubs van het eerste uur met e-Captain is LTC Uden. “Ik las in 2005 een artikel over e-Captain”, zegt ex-bestuurslid Leo Stakenburg, die nog steeds de financiële administratie verzorgt. “Op dat moment had je als club te maken met allerlei verschillende programma’s, die naast elkaar bestonden en nauwelijks goed konden samenwerken. Dat probleem was met e-Captain meteen opgelost. Ik ben met Frank Doevendans in gesprek gegaan en zo hebben we ook geholpen om het programma op maat toe te snijden op de praktijk van een tennisclub.”
"Ik snap wel dat de KNLTB naar een nieuw systeem wil overstappen. Dat oude was echt niks"
Stakenburg volgt de huidige discussie over de plannen van de KNLTB met belangstelling. “Wat ik hoor is dat de bond accountmanagers heeft rondlopen die bij clubs zeggen dat ze wel moeten overstappen. Nou, dat gaan wij dus niet doen. Wij hebben gekozen voor de uitgeklede versie die nul euro kost en waarbij je alleen de meest essentiële gegevens doorsluist. Ik snap wel dat de KNLTB naar een nieuw systeem wil overstappen. Dat oude was echt niks. Maar ze willen natuurlijk nu ook heel graag alle mailadressen van onze leden krijgen. Daar werken wij niet aan mee. Allereerst omdat je binnenkort een nieuwe wet over privacygevoelige gegevens krijgt. En anderzijds omdat wij bijvoorbeeld ook onze eigen sponsors hebben. Dan zit je er niet op te wachten als de bond dingen gaat rondmailen van een sponsor uit dezelfde branche.”
Bescherming privacy
De KNLTB voert juist bescherming van privacy als argument aan voor de nieuwe digitale omgeving. Bij monde van woordvoerder Ellen Julius: “De regels op dit gebied worden strenger zoals beschreven in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Het is voor iedereen belangrijk dat persoonsgegevens privé blijven en de KNLTB doet er alles aan om dit te waarborgen binnen het nieuwe ict-landschap.”
De bond geeft toe dat het oude systeem van Servit en MijnKNLTB onvoldoende was. “Daarom heeft de KNLTB in 2016 besloten dit systeem te vervangen. Binnen het nieuwe systeem TennisNet wordt gebruik gemaakt van een aantal standaard softwarepakketten zoals KNLTB.Club voor ledenadministratie en aanvullende onderdelen, KNLTB Afhangbord en KNLTB Clubapp. Daarnaast werkt Tennisnet met het bij veel tennisclubs en tennissers bekende toernooipakket Toernooi.nl en een intern crm-systeem. Deze systemen staan allemaal met elkaar in verbinding en wisselen onderling data uit.”
"Alles valt op te lossen"
Maar dus niet in samenwerking met e-Captain. Het wegvallen van de koppeling betreurt Stakenburg. “In Uden hebben we bijvoorbeeld twee andere clubs. De leden daarvan zijn dankzij die koppeling ook bij ons afhangbord ingelezen, zodat je makkelijker met een lid van een andere club als introducé kan spelen. Dat zou nu dan wegvallen. Maar wij zijn al die tijd enorm tevreden met e-Captain. In samenwerking met DISPI zullen we daarvoor wel een oplossing vinden. Alles valt tenslotte op te lossen.”
Voor meer informatie: www.dispi.com