door: Marc Hoeben | 9 november 2017
Geen clubhuis of vaste locatie, wel een boot, een trailer en een vereniging van inmiddels zo’n honderd leden. Als een pionier probeert Guus van Wechem met Dutch Coastal Rowing het roeien op open water nieuw leven in te blazen. Want in zijn ogen is er niks mooiers dan op eigen kracht een weg te zoeken door de golven en volledig op te gaan in de omgeving en haar elementen.
De mondiale roeibond FISA ziet het - net als Van Wechem - helemaal zitten. Een competitie buiten het gebaande pad van de roeibaan, met vier man en een stuurman in een soort van ‘jol’, zou misschien wel eens het programma van de Olympische Spelen van 2028 kunnen verrijken. Van Wechem: “Dat zou dan ten koste moeten gaan van de lichte vier met stuur, heb ik begrepen. Eigenlijk is dat gewone roeien op zo’n baan ook geen barst aan. Alleen de insiders vinden het leuk. Roeien op open zee is heel andere koek. Je moet je voorstellen dat dan het startschot klinkt en dat de boten met z’n allen op de eerste boei afstormen.”
Roeien over open zee
Geestdriftig vertelt Van Wechem over de charme van iets dat hij al veel langer heeft ontdekt. “Ik probeer al vijftien jaar met een boot over open zee te roeien. In het verleden was het dan nog wel goed mogelijk om een boot te huren en dan bijvoorbeeld van Harlingen naar Vlieland en terug te gaan. Maar die mogelijkheden zijn de laatste jaren toch echt minder geworden.”
Blijkbaar is Van Wechem niet voor één gat te vangen. Hij raakte in gesprek met mensen van de Arnhemse roeivereniging Jason, die in het rijke bezit van een zeewaardige boot waren. “Zo’n boot heeft een gesloten structuur en het water, dat op zee vaak over de boot heenslaat, kan er aan de achterkant uitlopen. Een gewone roeiboot loopt bij zulke golven al na enkele minuten vol. De brede boeg tilt hem ook over de golf heen. Zo’n boot heeft wat meer drijfvermogen. Nou, in Arnhem hadden ze eigenlijk precies wat ik zocht en dat heb ik ze verschillende keren laten weten. Toen bleken ze het geld vorig jaar goed te kunnen gebruiken. Ik heb hem voor vierduizend euro gekocht en voor nog eens dat bedrag verspijkerd. Want je moet dan wel investeren in zaken als reddingsvesten en instrumenten.”
"De leden van de roeibond weten van toeten noch blazen als ze op open zee komen. Daarom leid ik ze op, zodat ze thuis raken in de materie"
Dutch Coastal Rowing
De boot van Van Wechem heeft de naam 'Noorderhaaks', het type wordt Yole de Mer genoemd. Na de aanschaf bedacht hij dat het leuk en nuttig zou zijn om een vereniging - Dutch Coastal Rowing - op te richten en op die manier zo veel mogelijk mensen warm te maken voor het roeien op open zee.
“Bij de Nederlandse roeibond, de KNRB, zijn 35.000 leden aangesloten, die de sport op zo’n rolbankje doen en bijna uitsluitend op een baan actief zijn. Ze weten van toeten noch blazen als ze op open zee komen. Daarom leid ik ze op, zodat ze thuis raken in de materie. Je hebt toch te maken met een aantal veiligheidsaspecten, met een marifoon, met gps, met het lezen van kaarten, met kennis over getijden en wind, met reddingsmateriaal als een werplijn, vuurpijlen, reflectoren en een wit rondschijnend toplicht.”
Lidmaatschap
Lidmaatschap van Dutch Coastal Rowing kost 35 euro op jaarbasis. “Daar krijg je ook de toegang tot het gesloten gedeelte van de website voor. Daar kan je de boot reserveren, je medeleden opzoeken en beschrijvingen van tochten en cursussen downloaden. Wie de boot wil gebruiken, betaalt een tarief van honderd euro per dag. Daarbij maakt het niet uit waar je het water in wil. De boot weegt 150 kilo en wordt met de trailer naar de plek van bestemming gereden.”
"Gek genoeg is in Nederland, terwijl we toch van de regeltjes zijn, leren navigeren op open zee niet eens verplicht. Iedereen mag eigenlijk zomaar de zee op"
Dutch Coastal Rowing voorziet in een basiscursus van één avond voor de elementaire beginselen over zaken als het onthouden van de boeien, de gevaren van stroming en de getijden. Vervolgens is het mogelijk om een voortgezette cursus van drie avonden te volgen, waarbij dieper wordt ingegaan op de navigatie op open zee. “Het is heel verstandig als je dat wel leert. Gek genoeg is het in Nederland, terwijl we toch van de regeltjes zijn, niet eens verplicht. Iedereen mag eigenlijk zomaar de zee op.”
100 leden
Van Wechem probeert zo veel mogelijk ruchtbaarheid aan zijn initiatief te geven. Maar hij vindt dat in z’n eentje ook wel een lastige taak. “Ik heb mijn verhaal bij zes roeiverenigingen gedaan en zo is het balletje een beetje gaan rollen en hebben we nu zo’n honderd leden. In principe is dat een mooi aantal. Maar ik heb wel als doel om iedere roeier hiermee kennis te laten maken.”
De cursussen bij Dutch Coastal Rowing starten weer in januari en februari. De periode voor het roeien op open zee loopt vanaf mei tot half oktober. “De temperatuur van het water moet wel boven de vijftien graden komen. In zo’n boot krijg je water over je heen en het is geen pretje als het zo koud is.”
Te groot risico
Elk weekend en ook doordeweeks bestaat de mogelijkheid de Yole de Mer te charteren. Dit jaar organiseerde Van Wechem een tocht van Scheveningen naar Den Helder over twee dagen, de Hel van Holland, met een lengte van 120 kilometer. “We zijn alleen helaas niet in Den Helder aangekomen. De eerste dag zijn we naar IJmuiden gegaan en toen bleken de weersvoorspellingen voor de volgende dag niet goed, met windsnelheden boven de 6 Beaufort. Bij Den Helder heb je bij het Marsdiep enorm diep water met hoge golven. Dat zou een te groot risico zijn geweest. Toen hebben we besloten om de tocht via het Noordzeekanaal in Amsterdam af te ronden.”
Met de olympische plannen moet naast de meer recreatieve tochten het aantal wedstrijden de komende jaren gaan groeien. De KNRB heeft plannen voor een Nederlands kampioenschap in 2018. “Helemaal prima als de KNRB het gaat omarmen en als ik het drukker krijg.”
Voor meer informatie: dutchcoastalrowing.nl of kijk op Facebook