door: Marc Hoeben | 19 oktober 2017
Van babydans tot freerunning voor pubers en van surfbootcamp voor werkenden tot en met fitness voor gepensioneerden. De nieuwe initiatieven voor verruiming en verdieping van het beweegaanbod in Rotterdam schieten als paddenstoelen uit de grond en het is allemaal geenszins toeval, maar te danken aan de vernieuwde inzichten en het denken in levensfasen van de gemeentelijke organisatie van SportRegie.
Voor wie een beetje gevoel wil krijgen voor de haat/liefde-verhouding van Rotterdammers met sport en bewegen, kan het beslist geen kwaad om nog eens naar de film De Marathon van 2012 te kijken. Op hilarische én tragikomische wijze wordt in beeld gebracht hoe een stel werknemers van een lokale garage het bedrijf probeert te redden door vanuit het niets deel te nemen aan de marathon in de Maasstad.
"We kwamen erachter, bij het formuleren van doelgroepen, dat levensfasen meer zeggen dan de leeftijd"
Sportfrequentie
De film is ook niet zomaar een film, kun je zeggen tegen de achtergrond van de dagelijkse realiteit van Rotterdam. “Minder dan de helft van de mensen hier doet één keer per week aan sport en bewegen”, herhaalt Jeroen Smolders van de gemeente Rotterdam nog maar eens, om aan te geven waar het vertrekpunt van SportRegie ligt. Met een nieuw team begon Rotterdam enkele jaren geleden aan een nieuw leven.
“Met behulp van een onderzoeksbureau voor sociale marketing - de W&I Group - is er de laatste jaren heel veel kwalitatief onderzoek gedaan”, zo vertelt Smolders. “Dat onderzoek loopt ook nog steeds en telkens komen we tot nieuwe inzichten over hoe je gedragsverandering kunt bereiken. Mensen kregen in verdiepende interviews vragen als: waar krijg jij energie van? Hoe kunnen we jou bereiken? Op die manier kwamen we erachter, bij het formuleren van doelgroepen, dat levensfasen meer zeggen dan de leeftijd. Iemand van zestig kan werken. Of hij kan gepensioneerd zijn. Afhankelijk van de persoonlijke situatie heeft die persoon een behoefte aan sport en bewegen.”
SportRegie heeft als doel om de Rotterdammers in beweging te krijgen en een leven lang aan het bewegen te houden. Bij het voor elkaar boksen van die grote uitdaging wordt nu gebruik gemaakt van een indeling in negen levensfasen: dreumes, schoolkind, puber, student/scholier, werkende, niet-werkende, gepensioneerde, bejaarde, gezondheidsbeperkte. “Vanaf april 2016 zijn we daarmee aan de slag gegaan en zo zijn we nu gekomen tot liefst 116 nieuwe activiteiten.”
"We hebben gekeken naar de opbouw van de bevolking, de leeftijden, het inkomen, de culturele achtergrond, de gezondheid- en beweegcijfers"
Aanbod dat aansluit op behoeftes
Die nieuwe activiteiten zijn niet ‘random’ van de grond getrokken, maar maken juist deel uit van heel gericht beleid van SportRegie. “We hebben alle sport- en beweegaanbieders in kaart gebracht en een relatie met hen opgebouwd. Dan gaat het om sportverenigingen, welzijnsinstellingen, ZZP’ers, commerciële sportaanbieders, noem maar op. Het zijn er in totaal wel elfhonderd. We hebben gekeken wat ze al organiseerden en voor welke levensfase. Daarnaast hebben we naar de wijken gekeken. Naar de opbouw van de bevolking, de leeftijden, het inkomen, de culturele achtergrond, de gezondheid- en beweegcijfers. Die twee dingen hebben we over elkaar heen gelegd. Zo konden we bij de aanbieders aangeven aan welke sport- en beweegactiviteiten behoefte was, op welke levensfase zij hun activiteiten konden ontwikkelen en waar ze dat het beste konden doen. Zo zijn we aan een aanbod gaan sleutelen dat echt op die behoeftes aansluit.”
De voorbeelden van de nieuwe initiatieven zijn legio en eigenlijk te talrijk om op te noemen. In Hoogvliet werd baby- en peuterdans geïntroduceerd, voor pubers kwam er in Hoek van Holland freerunning en crossfit, voor werkenden golfsurfen in combinatie met bootcamp in dezelfde plaats en in het gebied Prins Alexander konden de gepensioneerden zich storten op het programma Vitaal Fit. “We denken met SportRegie mee over nieuwe activiteiten en daarvoor gebruiken we de tien marketing-p’s van SportRegie: persona, propositie, positionering, product, prijs, plaats, personeel, promotie, partners en proces.”
"Het doel is om een optimaal beweegaanbod voor alle Rotterdammers te hebben en daarvoor is het belangrijk om de zogeheten breuklijnen te kennen"
Handig inzicht
De levensfasen zijn overigens een richtsnoer, betoogt Smolders. Ze moeten ook niet al te strikt worden gezien. “Bij scholieren heb je natuurlijk een aantal subgroepen. Scholieren aan het mbo hebben weer andere behoeftes dan studenten aan het hbo of het wetenschappelijk onderwijs. Het doel is om een optimaal beweegaanbod voor alle Rotterdammers te hebben en daarvoor is het ook wel weer belangrijk om de zogeheten breuklijnen te kennen. Als je bijvoorbeeld een baan krijgt, verandert er veel in je leven. Of je raakt je baan juist kwijt. Dat zijn de breuklijnen, op die momenten wijzigt vaak de behoefte en is het belangrijk om een zetje in de rug te krijgen. Voor aanbieders is dat ook weer een handig inzicht. Dat ze kunnen onderkennen welke levensfase mensen ingaan en welke behoeftes daarbij horen.”
Voor meer informatie: www.sportregie.nl