Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

‘TeamNL kan grootste sportmarketingplatform van 't land worden”

door: Leo Aquina | 13 oktober 2017

NOC*NSF heeft 'sponsorbrein' Erik Ruts in huis gehaald als sponsorhoofd. Hij moet de nieuwe sponsorpropositie TeamNL tot een succes maken. “Het is een goed idee, de aantallen kloppen en als we het ook nog eens goed doen in de uitvoering, dan wordt het wel wat”, zegt hij enthousiast. Ruts was eerder beleidsmedewerker bij NOC*NSF, directeur van de roeibond en sponsormanager bij Ernst & Young. Sinds 2006 heeft Ruts zijn eigen sponsoradviesbureau Sponsorbrein. “Dat is het verschil tussen advies en zelf zorg dragen voor de uitvoering”, vertelt hij over zijn nieuwe rol bij NOC*NSF.

“Als ik als Sponsorbrein Delta Lloyd adviseer, is het aan anderen om daar iets mee te doen”, legt Ruts uit. “Ik maak sponsoring voor hen inzichtelijk, maar het is meer op een afstand. Nu ga ik er zelf mee aan de slag. Dat betekent kort en goed dat er partners moeten aanhaken om inkomsten te genereren. Er moet gewoon geld binnenkomen en dat moeten we doen door waarde te creëren.” 

XL34ErikRuts-1Risico op belangenverstrengeling
Ruts verhuist voor zijn nieuwe baan naar Papendal, maar blijft Sponsorbrein ernaast doen. “Hoe dat er precies uit gaat zich, moet zich nog ontwikkelen. Het idee is nu dat ik mijn vaste klanten blijf doen en dat er een vaste klant bijkomt in de vorm van NOC*NSF.” 

In hoeverre ligt daarmee niet het risico op belangenverstrengeling op de loer? Ruts: “Dat ligt eerder op de loer wanneer ik een bedrijf adviseer om TeamNL te sponsoren. Maar KPN en Delta Lloyd zitten er niet mee. Verder kunnen Thomas van Schaik en Gerald Smith de gesprekken ook voeren als het bedrijven betreft waarbij ik via Sponsorbrein anderszins bij betrokken ben. Daar ga ik dan natuurlijk niet bij zitten, dat kan niet. Overigens is het wel het businessmodel van veel sportmarketingbureaus, die werken enerzijds voor bedrijven en anderzijds voor sportorganisaties. Het is natuurlijk ook niet altijd belangenverstrengeling. Dat gaat uit van een tegenstelling, maar vaak genoeg hebben beide partijen juist dezelfde belangen.”

"TeamNL bestaat niet alleen tijdens de Olympische Spelen, maar ieder jaar. Daarmee kan TeamNL in potentie het grootste sportmarketingplatform van Nederland worden"

Grootste marketingplatform van Nederland
Nieuwe partners binnenhalen, hoe gaat Ruts dat doen? “TeamNL is nogal een omslag, 29 bonden hebben zich erachter geschaard. TeamNL bestaat niet alleen tijdens de Olympische Spelen, maar heel het jaar, ieder jaar. Daarmee kan TeamNL in potentie het grootste sportmarketingplatform van Nederland worden. We zijn het nog niet, maar we kunnen het wel worden. Het feit dat al die sporten en al die bonden meedoen, maakt het enorm krachtig. Kijk bijvoorbeeld naar de Albert Heijn sportactie. Daarmee hebben afgelopen maand 200.000 mensen een sportkaart aangevraagd. Wanneer krijg je met een marketingactie zomaar 200.000 mensen op een presenteerblaadje? Er zijn in Nederland 3,7 miljoen mensen lid van een sportclub en er zijn nu al 3 miljoen mensen bekend met TeamNL. Dat is het bereik van onze marketingplatforms. En we zijn nog lang niet uitgegroeid.”

XL34ErikRuts-2Wat is de commerciële potentie van TeamNL? Ruts: “We werken al met meer partijen samen dan voorheen dus de eerste stap is goed. Als de droom van het grootse sportmarketingplatform van Nederland waar wordt, dan heb je het over bedragen die vergelijkbaar zijn met de grote drie clubs in het Nederlandse voetbal. Om het maximale eruit te halen, moeten we nog stappen zetten. Sportmarketing is heel erg gericht op exposure. TeamNL rust niet op exposure, maar op prestaties. Gewone mensen die je buren kunnen zijn maar wel tot de top van de wereld behoren. TeamNL gaat altijd en presteert altijd. Het is het beste wat Nederland te bieden heeft. Dat is toch wel een zekerheid die andere sponsorships niet hebben."

« terug

Reacties: 1

Martine Brantsma
12-10-2017

Mooi artikel, mooi doel.... gaat hem zeker lukken!

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst