Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Voorproefje met virtual reality bij golftoernooi KLM Open

door: Marc Hoeben | 21 september 2017

Een toekomst waarbij de sportliefhebber bijna in de huid van de topsporter kan kruipen en het gevoel krijgt alsof hij de prestatie zelf aan het leveren is, terwijl hij of zij in werkelijkheid thuis in de luie stoel zit en zelfs de mogelijkheid krijgt tussen de verschillende deelnemers aan een sportwedstrijd te schakelen. Het moet kunnen en het gaat ook gebeuren, denken ze bij ING Private Banking. Bij het golftoernooi KLM Open in Spijk konden bezoekers half september een voorproefje krijgen.

XL31 360VRGolf-1Het nieuwigheidje van ING Private Banking heette VR360, oftewel ‘virtual reality’ in 360 graden. Door een inmiddels welbekende driedimensionale bril op te zetten ging er een wereld open. Steven Sedee, manager sportsponsoring van ING: “We hebben een camera laten meelopen met onder meer de flight van golfers Joost Luiten, Bernd Wiesberger en Chris Wood. Je moet je voorstellen dat er dan een man met een rugzak - waar een camera uitsteekt - de hele tijd meeloopt.”

Exclusief
De proef met zo’n extra gluurder op de baan in Spijk, bij een toernooi in de hoogste categorie van de European Tour, was helemaal niet zo vanzelfsprekend, weet Sedee. “Dit was exclusief, vergt veel afstemming en organisatie en het is goed doorgesproken met de spelers. Wat dat betreft hebben we ook veel te danken aan de inzet van sportmarketingbureau TIG, die dit op een goede manier bij de organisatie van de European Tour heeft weten te brengen. We wilden natuurlijk niet de wedstrijd en de concentratie van de spelers verstoren. Gelukkig stond iedereen ervoor open. Zo is het KLM Open toch al een toernooi dat constant wil vernieuwen en daarom past het zo goed bij ING.”

Joost Luiten: 'Ik denk dat we over tien jaar allemaal met zo’n bril op zitten'

Luiten, het voor Nederland opvallendste proefkonijn, zei een dergelijke ontwikkeling toe te juichen. 'Die technologieën gaan als een raket', zo klonk het uit zijn mond. 'Ik denk dat we over tien jaar allemaal met zo’n bril op zitten.' Dat enthousiasme van Luiten, die persoonlijk gesponsord wordt door ING Private Banking en niet toevallig ‘uitverkoren’ was, herkent Sedee wel. 

“Joost begrijpt als geen ander dat sport moet blijven vernieuwen. Golf is best een moeilijke kijksport. Het gaat over achttien holes, je kunt nooit met iedereen het hele traject aflopen en zelfs van bijvoorbeeld iemand als Luiten kijk je normaal gesproken enkele holes. Dat kan in de toekomst wel eens heel anders worden met de activatie van zoiets als VR360. Het mooie is dat je de selectie van de clubs door de golfer en zijn caddy van dichtbij ziet, je ziet echt tegen welke omstandigheden de sporter aanloopt. Het was nu nog niet zo dat je exact kon horen wat de golfer allemaal zei en wat hij besprak met de caddy. Ik kan me voorstellen dat het fantastisch zou zijn om dat geluid erbij te hebben.”

"Bij golf denk je in Nederland misschien niet aan een miljoenenpubliek, maar in andere landen wel. Naar een evenement als de Ryder Cup kijken echt enorm veel mensen"

Kleedkamerbeelden
Dat is misschien ook wel precies de grens, waar de discussie begint over hoe ver je met sporters moet kunnen gaan om hun sport te vermarkten. Sedee: “Het ligt soms ook wel gevoelig, denk maar aan het uitzenden van kleedkamerbeelden in het voetbal. Met zulke kijkjes achter de schermen gaan we steeds meer experimenteren. Mensen willen toch steeds meer kunnen zien en ze kunnen ook niet allemaal in het stadion zitten. Voor een sport als golf biedt het absoluut mogelijkheden, als je thuis op een knop kunt drukken en een camera in beweging kunt zetten. Bij golf denk je in Nederland misschien niet aan een miljoenenpubliek, maar in andere landen wel. Naar een evenement als de Ryder Cup kijken echt enorm veel mensen.”

ING, bank met circa 52.000 werknemers en in meer dan veertig landen vertegenwoordigd, kan als een betrokken sponsor van de Nederlandse sport in het algemeen en met Private Banking in het bijzonder van golf worden gezien. Een sponsor die graag meewerkt aan het implementeren van innovaties en dan hoeft het niet eens in technische zin te zijn. Zo kwam het samen met de Nederlandse Golf Federatie met de app van Golf.nl (tijdens het KLM Open de 50.000ste download in een jaar) en had het samen met de NGF en KLM onder de noemer ‘Beat the Pro’ vorig jaar ook een noviteit. 

Tegen professionals
De eerste voorronde daarvan was tijdens de ING Private Banking Golfweek in de tweede week van juli, waarbij op de driving range met het afslaan van vier ballen een ton op tachtig meter afstand moest worden geraakt. Wie dat lukte, mocht vervolgens op de eerste tee tegen professionals Robert-Jan Derksen en Thomas Levet spelen, in een poging de bal dichter bij de hole te slaan dan het duo. Als ze die voorronde overleefden, mochten ze door naar de eindronde tijdens het KLM Open, om daar op een unieke ‘stadionhole’ een pro te verslaan. Sedee: 

“Dat was natuurlijk ook niet zomaar geregeld. Zo’n activiteit brengt rond de baan rumoer met zich mee. Maar het was geweldig. We hadden een jongetje van elf jaar, hij sloeg de bal beter dan drie pro’s. Echt een sensatie. Die beelden gaan de wereld over. Wij zien zulke dingen niet alleen als een mooie pr-stunt. Het geeft ook wel aan wat wij willen uitstralen: vooruitstrevend, altijd vooruit denkend.” Sedee ziet ‘virtual reality’ in de nabije toekomst nog wel een vlucht nemen.

XL31 360VRGolf-2“De mogelijkheden zijn talrijk, in allerlei sporten. Denk maar aan zeilen, aan basketbal, skiën, of zie hoe in het wielerpeloton nu al met beelden van Go Pro-camera’s wordt gewerkt. Die beelden zijn echt spectaculair. Die content zal steeds breder worden gedeeld en steeds interessanter worden. Als bank zijn wij in principe niet bezig met het commercieel maken van die beelden. Maar we hebben wel een YouTubekanaal als ING Only Football. Dat heeft met bijna honderdduizend abonnees en meer dan tien miljoen views in een jaar een enorm bereik. Dus over de mogelijkheden daarvan zijn we echt wel aan het nadenken.”

Voor meer informatie: ING Private Banking introduceert live VR 360 bij golf
 

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst