Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

De Nederlandse Associatie richt zich op verenigingsprofessionals

door: Marc Hoeben | 21 september 2017

Nog relatief nieuw is De Nederlandse Associatie, kortweg DNA. Ze bestaat sinds twee jaar, is snel groeiende en is erfelijk belast door het opgaan van het blad Verenigingsmanagement en de Vereniging van Professionals Nederland in de organisatie, die als rode draad de ‘Vereniging van de Toekomst’ heeft.

XL31 DNA-MathieuDaalder copyDirecteur van DNA is Mathieu Daalder, die ooit betrokken was bij een project van het ministerie van VWS onder de noemer ‘transitie in de sport’. "Het moest in de sport allemaal anders”, zegt hij over de achtergrond van dat project. “De sport kreeg en krijgt steeds minder geld te besteden en de ledenaantallen van de verenigingen en de bonden lopen terug.” 

NOC*NSF
De transitie in de sport is inmiddels ‘geland’ via een projectteam bij de olympische sportkoepel NOC*NSF. Zelf zocht Daalder het breder. Hij raakte in gesprek met de oprichters van DNA in juni 2015. “Ze waren op zoek naar een directeur. Ik solliciteerde en ben het geworden.” Daalder kreeg als opdracht om DNA op poten te zetten en daarbij verder te borduren op het fundament van Verenigingsmanagement (VM uitgevers) en de Verenigingsprofessionals Nederland (VPN). “We hadden een goed fundament, maar we hadden op dat moment ook nog geen leden.”

Het doel van DNA is het vak van verenigingsprofessional – ‘want wij zien het ook echt als een vak’ – uit te bouwen en zo verenigingen verder te professionaliseren (‘door, van, met elkaar’) en het ‘oprecht’ delen van kennis. “Dat klinkt dan eigenlijk allemaal heel simpel. Maar het is ook zo: als niemand dat als doel heeft, dan gebeurt het niet.”

“We hebben nu zo’n 135 leden. We zouden in de komende jaren kunnen groeien naar zo’n 300 tot 400"

Professioneel bureau
Om misverstanden te voorkomen: DNA is er niet voor verenigingen of clubs op lokaal niveau en het is eerder bedoeld voor organisaties met een professioneel bureau en die zich een vereniging kunnen noemen. De NVM, de HISWA en TVVL (een vereniging van installateurs en technici) zijn zulke organisaties, maar ook NOC*NSF, voetbalbond KNVB en hockeybond KNHB. “We hebben nu zo’n 135 leden. We zouden in de komende jaren kunnen groeien naar zo’n 300 tot 400. Maar dan houdt het met organisaties van die omvang en met dit karakter ook wel een beetje op, denk ik.”

Verenigingsprofessional zijn is echt een vak, zegt Daalder, door de dynamiek van het werkveld met de interne organisatie, vaak een bestuur van vrijwilligers en een achterban. “En daarbij loopt het vaak ook nog door elkaar heen. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Daar kun je in opgeleid worden en daarvoor hebben we de DNA Academie. Zo hebben we een samenwerking met de Universiteit van Leiden en dat zorgt ervoor dat mensen een masterclass 'belangenbehartiging' kunnen volgen. Met nieuwe opleidingspartners zetten we het vak neer en mensen kunnen punten halen voor permanente educatie. Als ze dat doen wordt het in een register genoteerd. Je kunt dan zien hoe mensen en organisaties zich blijven ontwikkelen en vernieuwen.”

XL31 DNA-logo8 topics
DNA zegt inhoudelijk bij alles op acht topics aan te sturen: Vereniging van de Toekomst, Werven & Binden, Belangenbehartiging, Generatie XYZ, Leiderschap, Governance, Verdienmodellen en Basics. Evenementen, opleidingen, zogeheten Q-sessies, taskforces/projectgroepen, boeken en het blad Verenigingsmanagement zijn altijd hieraan verbonden.

Daalder: “Bij de Q-sessies bezoeken we elke maand één van de leden en zo’n bijeenkomst is dan gekoppeld aan één van die thema’s. Zo zijn we een keer bij de HISWA geweest en daar ging het over alternatieve verdienmodellen. De directeur gaf voorbeelden van wat voor hen had gewerkt en wat mislukt was. Zo hebben we ook een keer een verhaal gehad van Jan-Dirk van der Zee van voetbalbond KNVB.”

"Uiteindelijk is het verenigingsleven ook een beetje een dorp"

DNA organiseert daarnaast een jaarcongres in juni. “Dat duurt twee dagen, inclusief een feestavond. Dat hebben we een beetje gekopieerd uit de Verenigde Staten. VM – en nu dus DNA - organiseerde al jaarlijks een reis naar het congres van de American Society of Association Executives. Daarvan kwamen mensen, ook omdat ze zagen hoe trots je kunt zijn op zo’n vak, altijd heel geïnspireerd terug. Als je wat langer de tijd met elkaar doorbrengt leren mensen elkaar toch wat makkelijker kennen. Maar je moet het ook wel zo zien: uiteindelijk is het verenigingsleven ook een beetje een dorp.”

Kapstok
De term ‘Vereniging van de Toekomst’ moet niet als een concreet beeld worden gezien, legt Daalder uit. Het is een kapstok. “Iedereen heeft daar een ander beeld bij. Wij kennen de trends, we weten dat de maatschappij verandert. Iedereen heeft het dan over sociale media, over big data. Maar niemand weet precies wat ze ermee moeten doen. Wij zorgen ervoor dat de kennis vanuit allerlei organisaties op dat gebied bij elkaar komt en concreet wordt gemaakt.”

Voor meer informatie: www.denederlandseassociatie.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst