Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

15 topsporters starten met opleidingsprogramma TeamNL@work

door: Marc Hoeben | 7 september 2017

Het is misschien wel de kortste weg naar een nieuwe baan. Vijftien nog actieve en net gestopte topsporters krijgen de mogelijkheid zich in sneltreinvaart thuis te voelen in de wereld van sportmarketing en –sponsoring, media, communicatie en PR. TeamNL@work heet het praktijkprogramma van olympische sportkoepel NOC*NSF, uitgevoerd door sportmarketingbureau Triple Double.

De kick-off voor de eerste editie van TeamNL@work is op 11 september op sportcentrum Papendal. Els van Kernebeek van Team NL Athlete Services: “Dankzij de ondersteuning van het ministerie van VWSXL29TeamNL@workEric Lankers copy en de expertise van Triple Double kan deze groep sporters zich verder ontwikkelen op het gebied van sportmarketing en -media. De komende periode kijken we of we ook op andere thema’s een aanbod kunnen creëren.”

De animo voor het programma was zeer groot, vertelt Eric Lankers, managementlid van Triple Double. “In eerste instantie dachten we twaalf mensen een plek te geven. Maar we hebben dat uitgebreid naar vijftien en daarvoor hebben we moeten selecteren uit een vijftigtal aanmeldingen.”

Uiteenlopend gezelschap
Tot de deelnemers aan de eerste ‘editie’ van TeamNL@work behoren onder anderen de hockeyers Bob de Voogd en Jelle Galema, de recent gestopte volleybalster Manon Nummerdor-Flier, handbiker Jetze Plat, rolstoeltennisster Jiske Griffioen, turnster Lieke Wevers en waterpoloster Dagmar Genee. Het is een zeer uiteenlopend gezelschap. 

“Bij Triple Double hadden we dit idee al langer, om onze kennis met topsporters te delen, hen ervaring op te laten doen in sportmarketing en media en bovenal te behouden voor de sport. NOC*NSF en het ministerie van VWS hebben dat omarmd. Het past volgens ons helemaal bij topsporters, als je ziet in wat voor omgeving ze verkeren en waar ze buiten de dagelijkse trainingen toch al mee te maken krijgen.”

"Het moest vooral een mix worden van olympische en paralympische sporters uit verschillende disciplines"

Potentiële deelnemers
NOC*NSF en Triple Double screenden de potentiële deelnemers middels hun achtergrond, vooropleiding en via gesprekken. “We hebben gekeken naar hun beschikbaarheid en affiniteit met marketing en media. En we hebben ook een beetje gekeken naar de samenstelling van de groep. Het moest vooral een mix worden van olympische en paralympische sporters uit verschillende disciplines.”

Sommige instromers hebben al een vooropleiding, bijvoorbeeld via de Johan Cruyff University, op het gebied van marketing en communicatie. “Maar we hebben niet de lat op een bepaald niveau gelegd. Je hoeft ook niet per se een hbo-opleiding te hebben gevolgd. We sluiten niemand op voorhand uit. Voor ons zal dat bij het programma ook zoeken worden, om iedereen op haar of zijn niveau te kunnen bedienen. Maar dit is geen geaccrediteerde opleiding, je krijgt geen diploma maar een certificaat.”

Schermafbeelding 2017-09-06 om 15.35.48 copyTeamNL@work volgt een programma in vier stappen. Het begint in de maanden september en oktober met het verkrijgen van inzicht in de wereld van sportmarketing en -sponsoring en hoe dit is om te zetten naar een creatieve campagne. Gedeeltelijk nog in oktober en in november gaat het om media, communicatie en PR en hoe verschillende middelen kunnen worden benut voor een mediacampagne. Voor de rest van november staat een snelcursus sociale media op het menu en december tot en met maart volgt de eindopdracht, waarbij deelnemers sociale media-campagnes gaan ontwikkelen rondom vijf evenementen voor Team NL: het sportgala van NOC*NSF en de NOS, de TeamNL Fandag, de Olympische en Paralympische Winterspelen van volgend jaar in PyeongChang en de officiële huldiging van de Winterspelen. 

“We willen een hechte community rond TeamNL creëren, waarin topsporters op een natuurlijke manier in gesprek gaan met heel Nederland. Zo gaan de deelnemers aan ons programma de officiële sociale mediakanalen beheren. Fans kunnen bovendien op vlogs, blogs en posts van onze vijftien deelnemers gaan reageren. Zo moet dat elkaar steeds meer gaan versterken.”

"Het gaat er uiteindelijk om dat ze meekrijgen wat voor henzelf als topsporters, voor Team NL en voor bedrijven interessant is in de context van sportmarketing en media"

“Het programma is primair praktijkgericht”, zegt Lankers. “En er is een duidelijk link met TeamNL. Ze komen in contact met partners van Team NL, zoals Heineken, Rabobank, de Nederlandse Loterij, het ministerie van VWS. Een unieke mogelijkheid om te leren wat de marketingstrategie van zulke organisaties is. Het gaat er uiteindelijk om dat ze meekrijgen wat voor henzelf als topsporters, voor Team NL en voor bedrijven interessant is in de context van sportmarketing en media. Maar daarnaast zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als ze in zo’n zakelijk aan de slag gaan.”

Buddy
De deelnemers aan TeamNL@work, voor wie het een kosteloos programma is, worden bovendien geenszins in het diepe gegooid. “Iedereen krijgt een buddy, die ze kunnen bellen om te sparren, voor het uitwerken van opdrachten of voor inhoudelijke coaching. De buddy’s zijn onze mensen van Triple Double.”

Voor meer informatie: teamnlatwork.nocnsf.nl

« terug

Reacties: 2

Walter van den Brink
08-09-2017

Goed initiatief! Ben zelf docent sportmarketing aan de Hogeschool Utrecht en heb drie jaar geleden de master Sportmanagement van et Wagner Instituut afgerond dus mochten jullie ng hulp nodig hebben... Ik heb in het verleden nog gewerkt met één van jullie MT leden en hij weet wel wie ik ben/kan..

veel succes in ieder geval

Walter vd Brink

0638762697

Henk Penseel
08-09-2017

Met Walter eens dat het een goed initiatief is en kan hem ok als buddy ten zeerste aanbevelen. Behalve kennis en praktische ervaring heeft Walter ook een uitgebreid netwerk. Veel succes.

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst