door: Marc Hoeben | 7 september 2017
Met de naamsverandering in juni kwam het einde van een tijdperk van 25 jaar. Fit!vak, de brancheorganisatie voor fitness, heet voortaan NL Actief en met die wijziging vallen een aantal dingen samen. De belangenvereniging wordt eigentijdser, gaat zich meer direct op de consument richten en kiest op verschillende manieren voor een beleid van nog meer transparantie.
“De markt is snel aan het veranderen”, zo steekt Ronald Wouters - directeur van NL Actief - van wal, als het gaat over de naamswijziging van de brancheorganisatie. “De identiteit en de beeldvorming rond aanbieders in de fitnessbranche stroken niet meer met de werkelijkheid en met wat we willen uitdragen. Bij het woord fitness hebben mensen meer het gevoel dat het om iets cosmetisch gaat, om hoe je eruit ziet, om zaken als spieren en afvallen. Maar bij onze branche gaat het om zo veel meer. Het gaat ook om vitaliteit, om gezondheid, om sociale cohesie. Dat weten we zelf natuurlijk al lang en daardoor worden we soms verrast dat we nog een stigma vanuit het verleden hebben.”
Roer gedeeltelijk om
Fit!vak zat als belangenvereniging voorheen duidelijk aan de kant van de leden, de ondernemers in de fitnessbranche. “Het was vooral onze taak om ze te helpen bij een goed ondernemerschap.” Maatschappelijke ontwikkelingen hebben er nu voor gezorgd dat het roer gedeeltelijk om moest.
"We willen meer transparantie als mensen naar een sportcentrum zoeken die het beste bij hen past"
“We krijgen steeds meer vragen op gebied als gezondheid en sociale cohesie. Dat komt dan vanuit de consument zelf of ook wel door programma’s vanuit de overheid. Wij zetten graag zo’n volgende stap, maar daarom moeten we ook wel werken aan het verkrijgen van een andere positie. Aan de achterkant doen we veel aan kwaliteitsontwikkeling, bijvoorbeeld in de opleiding van de instructeurs."
"Aan de voorkant willen we uitdragen voor de consument wie wij zijn, waaruit ze kunnen kiezen en wat ze van ons mogen verwachten. Onder onze leden bestaat een enorme diversiteit. Van ketens tot eenpitters en personal studio’s, in de Randstad en ver daarbuiten. We willen meer transparantie als mensen naar een sportcentrum zoeken die het beste bij hen past. En ze moeten kunnen zien hoe het personeel is opgeleid en welke dienstverlening ze kunnen verwachten.”
Certificaten
Ook om die redenen maakt NL Actief werk van registratie van de leden en het uitgeven van certificaten. “Onze leden zijn verplicht om zich te registreren, via onze website zijn ze nu voor de consument te identificeren, met alle bijbehorende gegevens. Dan kun je mooi zien wat de verschillen zijn. Dus zo open mogelijk.”
Ketens als Basic Fit en Fit for Free zijn volgens Wouters nog niet zo ver. Zij hebben voorlopig een aspirant-lidmaatschap. “Dat heeft ermee te maken dat zij de algemene leveringsvoorwaarden nog niet hebben geïmplementeerd.”
Leveringsvoorwaarden
Daarmee is misschien wel een gevoelig puntje aangeroerd. De leveringsvoorwaarden heeft NL Actief in samenwerking met de Consumentenbond opgesteld. “Het gaat dan onder andere om vragen als: wat gebeurt er als ik geblesseerd raak? Of wat als ik verhuis? Krijg ik dan mijn geld terug? Over zulke zaken bestaan er in de leveringsvoorwaarden voor onze leden afspraken, volgens de principes van redelijkheid en billijkheid. Plus: bij een conflict kun je naar de geschillencommissie en dat is een makkelijker en goedkoper systeem dan een rechtsgang, waarbij je een dure advocaat moet inschakelen."
"Door een goede borging van de leveringsvoorwaarden heeft de consument nog meer zekerheid"
"Kijk, met de opkomst van de grote ketens is een beetje het beeld ontstaan dat je van een contract van een sportcentrum niet meer kunt afkomen. In werkelijkheid wordt het in negen van de tien gevallen in sportcentra in goede harmonie opgelost. De meeste ondernemers werken in een relatief klein verzorgingsgebied en zijn erbij gebaat om een goede relatie met hun klanten te onderhouden. Maar door een goede borging van de leveringsvoorwaarden heeft de consument nog meer zekerheid.”
Keurmerk
De branche kende altijd al een ‘keurmerk fitness’. “Dat is ooit door het ministerie van VWS in het leven geroepen. In opdracht van ons worden er audits gedaan onder leden en potentiële ondernemers voor zaken als wet en regelgeving, veiligheid, hygiëne, noem maar op. Inmiddels labelen wij het niet meer als ‘keurmerk fitness’, maar kan een sportcentrum zich ‘NL Actief Centrum’ noemen. Daarmee dragen we iets naar de consument uit, vergelijkbaar met de term BOVAG voor garagebedrijven. Ze worden nog steeds gekeurd door dezelfde onafhankelijke stichting, volgens dezelfde criteria, en we hopen dat het voor de consument nog helderder is. Zo werken we nu bijvoorbeeld ook met een keurmerk als ‘NL actief preventiecentrum.’ Dan weet je dat je daar terecht kunt voor mensen met kennis over revalidatie of blessures en het voorkomen daarvan.”
NL Actief heeft ook een nauwere samenwerking gezocht met Kenniscentrum Sport, voor het nog beter bedienen van de consument met kennis over zaken als gezondheid en voeding, via artikelen van Allesoversport.nl die gedeeld worden. De naam NL Actief zal misschien soms nog wennen zijn, maar daar wordt aan gewerkt. “Op 9 en 10 september is het sportfestijn in Den Haag en daar zijn wij aanwezig. Voor de meeste leden van ons geldt dat ze toch meer bekendheid krijgen, omdat ze onder één label verenigd zijn.”
Voor meer informatie: NLactief.nl (voor de consument) en ifitness.nu (voor de fitnessprofessional)