door: Marc Hoeben | 6 juli 2017
Het programma Talent Centraal van ABN AMRO is bedoeld om jonge mensen te ondersteunen bij het realiseren van hun droom in sport, kunst en cultuur. In maart ging via social media van de bank een oproep de deur uit en inmiddels behoren 45 talenten – van wie 30 uit de sport – tot de ‘uitverkorenen.’ Zij zijn na de start van vorig jaar de tweede groep via dit programma dat een individuele looptijd heeft van een jaar.
Talent Centraal mag dan nog geen eeuwigheid bestaan, maar ABN AMRO heeft wel een veel langere historie met het oog hebben voor ontwikkeling van nieuwe generaties. Sponsormanager Biente Taekema:
“Ooit hadden we een gedeelte sponsoring en een foundation. Dat waren eigenlijk twee losse onderdelen, terwijl we graag vanuit een gezamenlijke gedachte wilden opereren. Dat werd toen ‘partner van de toekomst.’ Vier jaar geleden zijn we daarmee gestart, om talent een duwtje in de rug te geven. Dat kon van alles zijn, van talentvolle voetballers bij Ajax of hockeyers, tot en met het ondersteunen van de clubkampioenschappen van een vereniging.”
Sport, kunst en cultuur
Bij de bank groeide wel het gevoel dat een en ander meer gestroomlijnd kon worden en nog meer een ‘centrale’ gedachte kon hebben. “Dat ondersteunen van talent wilden we breder trekken. Twee jaar geleden zijn we het gesprek aangegaan met een aantal stichtingen die op dit gebied bezig zijn. Het ging niet meer alleen om sport, maar ook om kunst en cultuur. Daar liggen bij de ontwikkeling van talent zeker raakvlakken en zo hebben we het ook benaderd. Het moest het versterken van een elkaar worden, een optelsom, door het gebruik maken van elkaars kennis.”
"Het kan gaan om zaken als: hoe bereid ik me voor? Hoe houd ik mijn zenuwen in bedwang?"
Parallel aan de gesprekken met de verschillende stichtingen liep een onderzoek onder sporttalenten van ABN AMRO. “We wilden weten waar ze allemaal behoefte aan hadden, los van de gebruikelijke zaken als trainingen, reizen, materiaal.”
Het programma Talent Centraal werd ingedeeld in vier domeinen: kennis, geld, carrière en imago. “Bij kennis kan het gaan om zaken als: hoe bereid ik me voor? Hoe houd ik mijn zenuwen in bedwang? Op dat gebied werken we samen met Sporttop van Jochem Uytdehaage. Bij geld hebben we een samenwerking met Talentboek van oud-schaatster Yvonne van Gennip. Dat is een platform voor crowdfunding, waar sporttalenten kunnen aangeven wat ze nodig hebben en hoe ze kunnen kijken hoe ze aan sponsors komen. Bij carrière maken we gebruik van de stichting De SportMaatschappij van ex-hockeyster Sylvia Karres. Dan draait het om vragen als: wie ben ik als mens? Doe ik een studie die bij mij past als mens of past bij mijn sport? Bij imago zijn we actief met Helden Media van Barbara Barend en leren talenten hoe ze omgaan met media, hoe ze zichzelf kunnen presenteren en hoe ze social media bijvoorbeeld kunnen gebruiken om interessant te zijn voor een sponsor.”
“Sporttalenten moeten wel de status van talent hebben bij NOC*NSF"
Workshops
Vorig jaar ging de eerste groep – met toen nog alleen sporttalenten – van start. “Wij willen niet op de stoel van de trainer of begeleider zitten”, zegt de oudere zus van ex-hockeyinternational Taeke Taekema met klem. “Het gaat erom dat talenten lekkerder in hun vel zitten, dat ze zichzelf beter in de markt kunnen zetten. Wij faciliteren en bieden workshops aan en ze kunnen gebruik maken van het platform van Talent Centraal. We hebben een website en een eigen Facebook-pagina, ze kunnen vragen stellen aan mentorgroepjes, waarin wij met eigen mensen participeren.”
Om in aanmerking te komen voor Talent Centraal moeten de jongeren wel voldoen aan enkele voorwaarden. “Sporttalenten moeten bijvoorbeeld wel de status van talent hebben bij NOC*NSF. Daarnaast hebben we mensen vanuit onze eigen sponsoring, bijvoorbeeld twee voetbalsters van Ajax. En we werken samen met de talentengroep van Karin Bloemen en met conservatoria voor kunst en cultuur.”
Kick-off
In maart deed ABN AMRO op social media een oproep voor de instroom van de tweede groep, met dertig sporttalenten op een totaal van 45. Op 13 mei was bij een grote bijeenkomst met rapper en theatermaker Ali B. de kick-off. “Dat ligt allemaal nog niet zo vast, hoeveel het er mogen zijn en hoe de verdeling tussen sport en kunst en cultuur is. Het programma is ook nog steeds volop in ontwikkeling. We zijn al doende aan het leren.”
"Het is erg mooi om te zien hoe jonge mensen zich kunnen ontwikkelen en hoe je ze daarbij kunt helpen"
In de eerste lichting van afgelopen jaar zaten hockeyer Jorrit Croon en de zeiltalenten Manus en Willemijn Offerman. “Manus en Willemijn zitten samen in een boot en liepen ook wel tegen het ding van broer-zus aan, hoe je dan met elkaar moet omgaan. Jorrit Croon maakt inmiddels deel uit van de nationale selectie van bondscoach Max Caldas. Het is erg mooi om te zien hoe jonge mensen zich kunnen ontwikkelen en hoe je ze daarbij kunt helpen. We krijgen over het algemeen erg positieve reacties van ouders.”
Hoe lang het programma van Talent Centraal gaat draaien, ligt volgens Taekema niet vast. Naast de doelgroep van 45 talenten (‘high’) is de bank ook voor een bredere groep actief (‘medium’ en ‘low’). “Bij low gaat het er bijvoorbeeld om dat het mogelijk is via social media mensen te volgen en je daardoor te laten inspireren.”
Maatschappelijke sponsoring
Talent Centraal is geen ‘contract’ voor de jongeren, in de zin dat de bank uiteindelijk ook een tegenprestatie verwacht. Taekema zegt het niet met zoveel woorden, maar voor ABN AMRO zelf draait het om de uitstraling die de onderneming wil hebben. “Dit is echt maatschappelijke sponsoring. Wij zijn er trots op als we talenten iets waardevols kunnen meegeven.”
Voor meer informatie: www.talentcentraal.nl