Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

NS is logische Supporter van Bewegen

door: Thomas van Zijl |  22 juni 2017 

Een hardloopevenement met de start midden in de stad? De kans op een parkeerplaats is dan verwaarloosbaar, dus kiezen veel deelnemers voor de trein. Voor de NS betekent dat veel werk en een grote operationele uitdaging, maar als Supporter van Bewegen heeft de organisatie die extra inspanningen er graag voor over. 

Mensen zo goed mogelijk en zonder vertraging met de trein van A naar B vervoeren, dat is de belangrijkste taak van de NS. Bob Bohlander, bij de NS verantwoordelijk voor Merk & Partnerships, is de eerste om te erkennen dat dat niet altijd lukt. Maar er wordt wel keihard aan gewerkt, zeker bij grote evenementen. Dat betekent een aangepaste dienstregeling, extra treinen, meer mensen inzetten op de stations. 

“Al met al een complexe operatie. Bij tijd en wijle vergaten we dat we mensen aan boord hebben die ergens heel erg naar uitkijken. Een  belangrijke voetbalwedstrijd of de marathon van Rotterdam bijvoorbeeld, waar ze al een jaar voor in training zijn. Daar maken we nu meer werk van.” Sinds drie jaar is de NS officieel Supporter van Bewegen. Deelnemers van hardloopevenementen die aankomen op een voor hen onbekend station merken dat doordat goed aangegeven staat waar de kluisjes zijn en hoe zij snel bij de start kunnen komen.

XL22BewegenMetDeNS-1

“Wij proberen het event al in de trein te laten beginnen en bij terugkomst nog even te laten voortduren"

Mes snijdt aan twee kanten
De NS is geen sponsor in de klassieke zin van het woord.  Aan naamsbekendheid hoeft de organisatie niet te werken en de tijd van ergens zomaar een logo op plakken is wat Bohlander betreft voorgoed voorbij. Wel worden er met organisatoren van evenementen afspraken gemaakt waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Zo konden treinreizigers met korting naar de FBK-Games in Hengelo en gold een startbewijs bij de 4 Mijl van Groningen of Marathon van Antwerpen tegelijkertijd als vervoerbewijs. “Wij proberen op die manier het event al in de trein te laten beginnen en bij terugkomst nog even te laten voortduren. Mensen die voor hun reis naar huis weer instappen krijgen van ons als aandenken een actiefoto van zichzelf mee.”  

Bohlander had bij de start van dit traject niet veel overtuigingskracht nodig om de organisatie mee te krijgen. Er is een natuurlijke fit tussen het openbaar vervoer en bewegen. Omdat mensen vaak met de trein naar sportwedstrijden gaan, en ook omdat reizigers vaak zonder dat ze er erg in hebben voldoen XL22BewegenMetDeNS-2aan de norm van dertig minuten bewegen per dag. “Ze fietsen of lopen naar het station en vervolgens weer van het station naar hun eindbestemming. Dat is een heel andere beleving dan iedere dag gedachteloos een leaseauto instappen.” 

Los van het dagelijks woon-werkverkeer stimuleert de NS bewegen al 27 jaar middels wandelingen die beginnen bij het station. Daarvan zijn er inmiddels zo’n 750 die jaarlijks door meer dan twee miljoen mensen worden gedownload. “Ons spectrum is heel breed”, zegt Bohlander daarover. “Van prestatief tot zeer recreatief, we proberen iedere reiziger te bedienen.” Soms betekent dat in de woorden van Bohlander dat het ‘afritsbroekgehalte’ binnen de perken moet blijven. “Er zijn mensen die daar jeuk van krijgen. Die willen niet heel bewust bezig zijn met wandelen, maar een doel hebben. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook shoptochten, blaadjespaadjes of wandelingen langs een pannenkoekenhuis: pannenkoektochten.”

NS Kidsclub
Van jong tot oud, de NS moedigt zoveel mogelijk mensen aan te bewegen. Om ook kinderen te enthousiasmeren werd vorig jaar in samenwerking met de Atletiekunie de NS Kidsclub gelanceerd.  Bohlander. “Hardloopevenementen zijn er genoeg, maar een speciaal en laagdrempelig speelprogramma voor jonge deelnemers ontbrak vaak nog. Met de NS Kidsclub hebben we ons daarover ontfermd en nieuwe activiteiten opgezet, bijvoorbeeld met een speciaal hardlooprad, loopbanden waar ze zich op kunnen uitleven en sprintwedstrijden voor kinderen.” 

“Als Supporter van Bewegen zijn we niet afhankelijk van één aansprekend persoon, zelfs niet van topsport al blijven we ook daarmee verbonden"

Oorspronkelijk was Dafne Schippers - boegbeeld van de Nederlandse atletiek - ambassadrice van de Kidsclub, maar in overleg is ervoor gekozen haar sponsorverplichtingen af te bouwen. Hoewel Schippers als blikvanger haar gelijke niet kent, is dat voor de NS geen ramp. “Als Supporter van Bewegen zijn we niet afhankelijk van één aansprekend persoon, zelfs niet van topsport al blijven we ook daarmee verbonden. Zo vervoeren we binnenkort de Nederlandse atletiekequipe voor het WK Atletiek per trein naar Londen.”

Voor meer informatie: www.ns.nl/reisjefit

« terug

Reacties: 2

Marjan
03-07-2017

nu nog de treinen op de zondagen van evenementen eerder laten rijden dan de normale zondags dienstregeling. Want nu moeten we alsnog met de auto om er op tijd te kunnen komen...

Martijn
29-09-2017

voor volgend jaar Rotterdam marathon een trein eerder laten rijden vanuit Eindhoven naar Rotterdam. Anders kun je niet op tijd starten! 

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst