Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Digitaal portfolio voor cursisten Sportieve Recreatie

door: Leo Aquina | 15 juni 2017

Er zijn vanuit de Stichting NSA verschillende opleidingen tot Leider Sportieve Recreatie LSR en al die opleidingen moeten voldoen aan de eisen van de Academie voor Sportkader ASK. Als opleiders merkten Erik Timmerman (EighT Trainingen) en Fred Peters/Maarten van Bergen (Recreators Sportteam) dat het aanleveren van een digitaal portfolio veel cursisten voor de nodige problemen stelde, en dat terwijl de NSA en de ASK per 1 januari 2017 eisen dat alle portfolio’s vijf jaar lang digitaal bewaard moeten blijven. Voor Peters/Van Bergen en Timmerman aanleiding om zelf een instrument te ontwikkelen waardoor het opzetten van een digitaal portfolio zowel voor de cursisten als de docenten makkelijker wordt. Deze tool is inmiddels beschikbaar voor alle cursisten en opleidingen.

XL21 ELO kleine bonden-1De NSA-opleidingen tot Leider Sportieve Recreatie niveau 1, 2 en 3 zijn bedoeld voor mensen die op allerlei plaatsen groepen mensen begeleiden bij sportactiviteiten. “Het werkveld bestaat bijvoorbeeld uit buurthuizen, gemeenten, jeugd- en jongerenwerk, buitenschoolse opvang, buurtsportcoaches, scouting, sportverenigingen noem maar op”, aldus Timmerman. EighT Trainingen en Recreators Sportteam richten zich met hun opleidingen veelal op speciale doelgroepen. Timmerman: 

“Het gaat dan om mensen die op de een of andere manier met hulpverlening in aanraking zijn gekomen. We hebben bijvoorbeeld een project in Amsterdam, waarbij we mensen uit de topzeshonderd criminelen door middel van sport en het halen van een diploma verder proberen te brengen. In deze doelgroep zijn niet alle mensen echt schoolgeschikt, en dat hebben wij bij de ontwikkeling van onze tool voor een digitale portfolio in het achterhoofd gehouden." 

Digitale revolutie
Tot in het recente verleden leverden de meeste studenten LSR portfolio’s op papier. Met de verplichting op de portfolio’s digitaal op te kunnen slaan, veranderde dat. “In het verleden was slechts tien procent van alle portfolio’s digitaal. Dat is tegenwoordig andersom”, vertelt Timmerman. Die verandering en het feit dat veel van hun studenten worstelden met de digitale portfolio, zette Timmerman en Peters/Van Bergen aan het denken.

"Veel grotere sportbonden beschikken wel al over een digitale leeromgeving, maar die is meestal gericht op de docent en vaak minder op de cursist"

De LSR-opleidingen worden ook gegeven in het reguliere onderwijs, onder andere op ROC’s. Het systeem dat Peters/Van Bergen en Timmerman ontwikkelden is geschikt voor alle opleidingen. “Wij zijn vooral vanuit het oogpunt van de cursisten gaan kijken. Wat is nou werkbaar? Veel grotere sportbonden beschikken wel al over een digitale leeromgeving, maar die is meestal gericht op de docent en vaak minder op de cursist. De kleinere bonden hebben vaak de middelen niet om een elektronische leeromgeving op te zetten. Vanuit de visie dat het voor iedereen werkbaar moet zijn, hebben we een bekende ict-er benaderd om een systeem te bouwen.”

XL21 ELO kleine bonden-2Het systeem moest voldoen aan veel eisen. “Er is een veelheid aan manieren waarop je informatie kan aanleveren”, aldus Timmerman. “Met dit systeem kan het allemaal. Je kunt word-documenten toevoegen, excel-bestanden en andere formats. Je kunt ook direct in het systeem typen of zelfs papieren werk inscannen en toevoegen. De output is uniform. Alles wordt met één druk op de knop uitgedraaid in een pdf-bestand.”

Goedkoper
Timmerman en Peters/Van Bergen hebben het systeem inmiddels geïmplementeerd binnen hun eigen opleidingen, maar volgend studiejaar gaan ook andere docenten en twee ROC’s er gebruik van maken. “De eerste reacties zijn enthousiast”, zegt Timmerman. “De inhoud is makkelijk aan te passen. Het systeem is ook geschikt voor kleinere bonden, die hun eigen trainersopleidingen hebben.” 

“In plaats van twintig papieren lesmappen, zet je alles in één keer digitaal weg, dat spaart kosten”

De ontwikkelaars, die het systeem om inhoudelijke redenen hebben bedacht, geven aan dat er wel kosten aan verbonden zijn. “Wij hopen zelf binnen ongeveer drie tot vijf jaar uit de kosten te zijn. We wilden in eerste instantie voor onszelf een kwalitatief goed systeem. We kunnen het per opleiding aanpassen, bijvoorbeeld door eventueel lesmappen toe te voegen. Hoe meer cursisten per opleiding, hoe goedkoper het wordt.” Volgens Timmerman zijn opleidingen echter goedkoper uit met dit systeem. “In plaats van twintig papieren lesmappen, zet je alles in één keer digitaal weg, dat spaart kosten.”

Voor meer informatie: www.lsrdigitaal.nl 

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst