Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Toptalent in data science voor sportorganisaties

door: Leo Aquina | 8 juni 2017

De beste data scientists van Nederland inzetten om meer mensen aan het sporten te krijgen, met die gedachte koppelde Margot van Beusekom het Data Science Talent Program van VODW aan haar eigen bedrijf Firma Leef! VODW ontwikkelde met het Data Science Talent Program een tweejarig opleidingstraject om talentvolle jonge academici in de praktijk op te leiden tot volwaardige data scientists. Voor bedrijven levert dit de mogelijkheid op om tegen een relatief laag tarief een interim-dataspecialist in te huren. Vanuit Firma Leef! zag Van Beusekom dat hier bij veel sportorganisaties grote behoefte aan is. Als voormalig medewerker en associate van VODW hoopt zij partijen te kunnen koppelen.

XL20 DataScienceTalentProgramSander van der Hoek van VODW legt uit wat het Data Science Talent Program inhoudt: “Er is steeds meer vraag naar mensen die wat kunnen als het om data gaat. Wij hadden op het gebied van data science al interne opleidingen en externe cursussen bij grote klanten, daarnaast werken we al jaren met een groot interim-apparaat. Met dit programma brengen we al die elementen bij elkaar.” 

Toptalenten
VODW richt zich op de absolute top. Van der Hoek: “We nemen voor het Data Science Talent Program ieder half jaar acht tot twaalf mensen aan. Dat zijn natuurkundigen, wiskundigen, econometristen, academici met een bèta-achtergrond en een goed analytisch vermogen. Ze moeten door een zware selectie heen. Voor de eerste lichting hebben we acht mensen geselecteerd uit 110 kandidaten, dat zijn echt de lucky few.” 

“Onze mensen moeten ook in staat zijn om moeilijke dingen makkelijk uit te leggen en in begrijpelijke taal aan niet-specialisten uit kunnen leggen wat data kunnen betekenen"

Hoewel VODW een hoog niveau van de kandidaten eist, is het bedrijf niet op zoek naar nerds. Van der Hoek: “Onze mensen moeten ook in staat zijn om moeilijke dingen makkelijk uit te leggen en in begrijpelijke taal aan niet-specialisten uit kunnen leggen wat data kunnen betekenen.”
 
De kandidaten die worden aangenomen krijgen een contract voor twee jaar. De eerste vijf weken krijgen zij een intensieve opleiding op kantoor bij VODW en daarna gaan ze het veld in als interimmer voor projecten bij opdrachtgevers. “In twee jaar tijd zullen ze zo’n drie tot zes opdrachten uitvoeren en groeien ze uit tot volwaardig en zelfstandig data scientist. Gedurende die twee jaar werken ze vier dagen per week op kantoor bij de klant en één dag per week komen ze terug bij ons. Op die dag is er ruimte voor intervisie, voor overleg over de problematiek bij hun klanten en soms zullen opdrachtgevers bij ons op kantoor een case voorleggen.” Na afloop van het tweejarig contract zijn er mogelijkheden om door te stromen binnen VODW, maar tevreden opdrachtgevers kunnen mensen ook overnemen.“

"Het is gek dat er zoveel data zijn en dat er nog weinig mee wordt gedaan. Als je er alle voordelen uit kunt halen en je weet de juiste toon te raken, heb je goud in handen"

Van Moneyball naar Sportermarketing
“Data in de sport is sinds de film Moneyball een bekend gegeven. De mogelijkheden in de sport zijn ongekend. AC Milan houdt al 60.000 datakenmerken per speler bij. Het is gek dat er zoveel data zijn en dat er nog weinig mee wordt gedaan. Als je er alle voordelen uit kunt halen en je weet de juiste toon te raken, heb je goud in handen.” Van Beusekom ziet die mogelijkheden ook, maar zij wil het Data Science Talent Program vooral inzetten om meer mensen aan het sporten te krijgen. Op Sport Knowhow XL introduceerde zij al eerder het begrip Sportermarketing, ‘het geheel van activiteiten dat erop gericht is om (nog niet-)sporters in beweging te brengen én te houden’. 

XL14-Sproef-MargotVanBeusekom

Van Beusekom werkte in het verleden negen jaar bij VODW, onder meer aan veel projecten in de sport. Met haar eigen Firma Leef! richt zij zich specifiek op sportermarketing en in dat kader werkt zij graag samen met haar oude werkgever. “VODW heeft de beste dataspecialisten van Nederland en dat thema wordt binnen de sport alleen maar belangrijker. Voor sportorganisaties is het van belang om de sporter beter te leren kennen. Dit programma sluit daar heel goed bij aan. Hoe kun je data inzetten om meer mensen aan het bewegen te krijgen?”

Inzicht in ledenverloop
Firma Leef! en VODW werkten in het verleden al samen aan een project voor de tennisbond met diezelfde inzet. “We hebben een dashboard opgezet dat de bond en de verenigingen meer inzicht geeft in de in- en uitstroom van leden. Met behulp van dat systeem kun je die in- en uitstroom opsplitsen naar leeftijd, doelgroep, type huishouden, noem maar op. Welke mensen spelen mee met toernooien? Wie spelen er competitie? Op die manier krijg je als vereniging inzicht in het ledenverloop en daar kun je weer beleid op maken. Een dergelijke tool kun je ook inzetten als het bijvoorbeeld gaat om vrijwilligersbeleid.” 

"Vooral gemeentelijke sportorganisaties en sportbonden kunnen veel baat hebben bij een data-specialist"

Van Beusekom werkt veel samen met sportbonden en gemeentelijke sportorganisaties, bij uitstek plaatsen waar behoefte is aan dergelijke inzichten. Zij denkt dat bonden, verenigingen en gemeenten op dit gebied ook goed kunnen samenwerken. Zelf vervult Van Beusekom met haar netwerk en specifieke kennis van de sportwereld een spilfunctie tussen de data-specialist en de sportorganisatie. “Voor verenigingen is het waarschijnlijk een te kostbaar traject, maar vooral gemeentelijke sportorganisaties en sportbonden kunnen veel baat hebben bij een data-specialist.”

Vriendelijk tarief
Van der Hoek noemt twee grote voordelen van het Data Science Talent Program voor sportorganisaties. “Ik weet dat het geld niet over de plinten klotst in de sportwereld, maar binnen dit programma zijn we in staat een tarief te bieden dat onder de marktprijs ligt. Bovendien halen organisaties niet alleen de kennis en kunde van één data-specialist in huis, achter die ene interimmer staat alle kennis en kunde die we binnen VODW hebben. 

Voor meer informatie: www.datatalents.nl

« terug

Reacties: 1

Gerard Sierksma
08-06-2017

Dat klopt helmaal wat je zegt, Margot. Er is inderdaad heel heel veel data verzameld en beschikbaar. Maar analysetools en analyses zijn er veel te weinig. Bij ORTEC-Sports lopen we ook tegen dit probleem op: veel data, te weinig analyse.

MAAR ook het omgekeerde doet zich voor. Zo hebben we analysetools / decision support systems ontwikkeld voor teamsamenstelling (Coach & Scout Assistant) en voor talentontwikkeling (Talent To Star*), waarbij op basis van gemeten prestatiebeïnvloedende factoren verwachte prestaties worden berekend en vergeleken met feitelijke prestaties (realisaties). Deze analysesystemen zijn beschikbaar, maar vinden nauwelijks gebruik, vooral ook omdat invoerdata moeizaam wordt verzameld. Hier ontbreekt dus data!

Er is nog een wereld te winnen, vooral voor een klein land als het onze, waar de kracht ligt in slim zijn.

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst