door: Leo Aquina | 11 mei 2017
‘Een nieuwe doelgroep in beweging zetten.’ Met dat doel organiseert de Stichting Zevenheuvelenloop op 21 mei een nieuw festival rond de vijftiende editie van de Marikenloop in Nijmegen: ‘Marikenloop at the Park’. “Het blijft een hardloopevenement, maar we organiseren er een festival omheen met workshops, optredens, shops en foodtrucks“, aldus Ronald Veerbeek van de Stichting Zevenheuvelenloop. “Als stichting willen we voorop blijven lopen en blijven vernieuwen, om zo zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de mooie loopsport.”
De Marikenloop was vijftien jaar geleden het eerste grootschalige hardloopevenement speciaal voor vrouwen. “Mannen zijn ook welkom, als publiek”, aldus Veerbeek. Het evenement is ontstaan vanuit de Zevenheuvelenloop. “Er deden steeds meer vrouwen mee en we kregen van die vrouwen vaak te horen dat ze wel eens aan een minder prestatiegericht evenement wilden deelnemen. Als er mannen meedoen, krijg je toch een andere sfeer. Dat zie je terug in kleine voorbeelden. Er is minder gedrang, mensen gaan netjes in de rij staan. Het is echt een andere belevenis. Uiteraard zijn er prestatielopers, maar bij de Marikenloop lopen de meeste vrouwen samen met iemand anders en het gaat vaak vooral om gezelligheid.”
Nieuwe trend zetten
De Marikenloop kreeg als specifiek vrouwenevenement al snel navolging. Veerbeek: “De populariteit is enorm en het aantal hardloopevenementen dat zich specifiek op vrouwen richt, neemt nog steeds toe. Maar de Marikenloop blijft de eerste en de grootste.” Binnen dat aanbod van specifieke vrouwenevenementen wil de Nijmeegse organisatie voorop blijven lopen: “Wij denken dat we met deze nieuwe formule een nieuwe trend gaan neerzetten. Het parcours blijft vrijwel gelijk maar we hebben de start/finish een klein stukje verplaatst van het universitaire sportcomplex naar het Stadspark Brakkenstein. In het park is een festivalterrein waar mensen van alles kunnen doen. Het wordt op die manier nog veel meer een sportief dagje uit.”
"Met de nieuwe opzet gaan we op zoek naar een jonger publiek. Vrouwen die misschien ook wel minder affiniteit hebben met sport en bewegen"
De organisatie gaat met de nieuwe opzet nadrukkelijk op zoek naar een nieuwe doelgroep. Veerbeek: “De afgelopen jaren hebben we met de Marikenloop vooral sportieve vrouwen aangetrokken die hardlopen niet als eerste sport hebben. Tennissers, hockeyers, veel moeders en dochters of vriendinnenclubs. De gemiddelde leeftijd is 35 jaar en met de nieuwe opzet gaan we op zoek naar een jonger publiek. Vrouwen die misschien ook wel minder affiniteit hebben met sport en bewegen. We mikken er echt op om festivalpubliek meer in beweging te zetten. Bij die nieuwe doelgroep passen partners die ervaring hebben met festivalactiviteiten zoals Sky Radio, dat de boel gaat aankleden. Daarnaast hebben Asics en Intersport het evenement omarmd. Zij gaan met een eigen team inclusief blogsters meelopen.”
Verhaal aan de keukentafel
Trouwe deelneemsters hoeven niet te vrezen voor hun evenement. “De Marikenloop blijft een hardloopevenement met de traditionele vijf, zevenenhalf of tien kilometer. We voegen met het festival beleving en sfeer toe. We stellen ons altijd de vraag wat iemand die thuiskomt van onze evenementen thuis vertelt aan de keukentafel. Daar moet een enthousiast verhaal uitkomen. Het lastige op dit moment is om dat op voorhand te laten zien. We hebben nog geen foto’s of videomateriaal, want dit is de eerste keer dat we het op deze manier organiseren. We mikken daarom dit jaar op tienduizend deelneemsters. Dat is niet meer dan andere jaren, maar we denken en hopen dat het in de nieuwe opzet veel groter kan worden. Voorheen werden we mede vanwege de locatie op het sportcomplex beperkt in het maximumaantal deelnemers, maar nu kunnen we zeker doorgroeien tot vijftienduizend deelneemsters.”
“We stimuleren treinvervoer. Als je niet met de trein komt betaal je toeslag op het inschrijfgeld"
Net als bij de Zevenheuvelenloop en de Stevensloop, heeft de organisatie bij de Marikenloop duurzaamheid hoog in het vaandel staan. “We stimuleren treinvervoer”, zegt Veerbeek. “Als je niet met de trein komt betaal je toeslag op het inschrijfgeld. Daarnaast werken we met partners aan recyclebare producten, zoals de T-shirts en de drinkflesjes. Die duurzaamheid is met het festival in het park en alle foodtrucks natuurlijk wel een extra uitdaging.”
WK halve marathon
Vernieuwing zit de Stichting Zevenheuvelenloop in het bloed. Wat kunnen we de komende jaren nog meer verwachten? Veerbeek: “We vernieuwen niet om te vernieuwen. Het moet wel toegevoegde waarde hebben. Het motto uit de Klaverbladreclame is wel op ons van toepassing. ‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’ De Zevenheuvelenloop zal altijd een hardloopevenement blijven van vijftien kilometer over het bekende parcours, met wereldtoppers in het deelnemersveld. Dat concept zal niet veranderen, maar we kijken wel verder. Op dit moment loopt er een haalbaarheidsonderzoek voor het organiseren van het WK halve marathon in 2022. Dat evenement wordt altijd aan een bestaand hardloopevenement in maart gekoppeld. Binnenkort ronden we het haalbaarheidsonderzoek af en dan volgen er gesprekken met de Atletiekunie en de gemeente.”
Voor meer informatie: www.marikenloop.nl