door: Thomas van Zijl | 4 mei 2017
De derde helft is onlosmakelijk verbonden met sport, zeker in verenigingsverband. Toch is het NOC*NSF en ook bierbrouwer Heineken veel waard als alcoholgebruik in kantines en rondom het veld binnen de perken blijft en er aan jongeren onder de 18 jaar niet geschonken wordt. Voor het tweede jaar op rij is er daarom de campagne Blijf Helder. Clubs die op een creatieve en succesvolle manier aandacht vragen voor verantwoord alcoholgebruik maken kans op sportieve prijzen.
Heineken en NOC*NSF zijn bepaald geen onbekenden van elkaar. Al sinds 1992 werken ze nauw samen, onder meer via het Holland Heineken House. De campagne die nu loopt is echt een gezamenlijk initiatief. In 2011 bleek dat statistieken geen al te best beeld schetsten van naleving en handhaving van leeftijdsgrenzen bij het schenken van alcohol in sportkantines. Het is een weerbarstig, moeilijk onderwerp, zegt public affairs-specialist Hayte de Jong van Heineken. “Clubs hebben al veel aan hun hoofd. Dit thema vinden ze lastig en is vanwege de inzet van vrijwilligers ingewikkeld aan te pakken. Bovendien heeft het nu eenmaal niet de hoogste prioriteit.”
Promotiemateriaal en prijsvraag
Doelstelling van de campagne Blijf Helder is dat daar verandering in komt. Verenigingen kunnen, ook als ze geen Heineken schenken, op twee verschillende manieren meedoen. Voor iedere club die dat wil is er een gratis pakket met promotiemateriaal beschikbaar, bestaande uit onder meer posters en stickers voor in de kantine. Verenigingen die willen meedingen naar prijzen dienen zelf met een goed idee te komen om het onderwerp beter op de kaart te zetten.
"Er zijn clubs die ‘frisfeesten’ organiseren, werken met speciale polsbandjes, mystery guests inzetten of zelfs gebruik maken van blaastesten"
Uit de eerste campagne, waar ongeveer 500 clubs aan meededen, blijkt dat het aan creativiteit niet ontbreekt. Zo zijn er clubs die ‘frisfeesten’ organiseren, of werken met speciale polsbandjes, mystery guests inzetten of zelfs gebruik maken van blaastesten. Het zijn ideeën die een podium verdienen, zegt Emiel Krijt, adviseur Public Affairs bij NOC*NSF. Voor de beste suggesties zijn er tussentijds en helemaal aan het einde van de campagne sportgerelateerde prijzen.
“Vorig jaar bestonden die uit kaartjes voor wedstrijden, bestemd voor de mensen die er binnen de club verantwoordelijk waren voor dit thema, met als hoofdprijs een reis naar de Spelen in Rio." Dat is nu veranderd. Krijt: “We vinden dat alle leden ervan moeten profiteren. De kaartjes houden we er in, maar die vullen we nu aan met sportgadgets als bidons, maar ook clinics voor clubs op bijvoorbeeld het gebied van coaching.”
Alcoholvrij is geen doel
Uiteraard hopen Heineken en NOC*NSF op een succesvolle campagne, maar een alcoholvrije sportkantine is voor geen van beide het doel. De Jong van Heineken: “Sport vieren en beleven, daar hoort voor een aantal mensen een biertje bij, of dat nu thuis is of op de club. Het gaat ons erom de overdaad en het misbruik te voorkomen. Dat is óók in het belang van Heineken.”
"Een verbod op alcohol in sportkantines zou niet op zijn plaats zijn"
Simpelweg meer bier verkopen is voor een brouwer op het eerste gezicht wellicht aantrekkelijk, maar op de langere termijn is geen enkel merk erbij gebaat dat er een associatie ontstaat met overlast en misbruik. Krijt weet dat er mensen zijn die hun wenkbrauwen fronsen bij de samenwerking tussen NOC*NSF en Heineken, maar kan niet zoveel met die kritiek.
“Heineken heeft een ontzettend goed en groot marketing- en communicatiekanaal, juist om deze boodschap over het voetlicht te brengen. Wij zouden gek zijn om daar geen gebruik van te maken.” NOC*NSF en Heineken willen zo daadkrachtig mogelijk zijn, ook om aan politiek Den Haag te tonen dat zij de problematiek serieus nemen. De combinatie alcohol en sport ligt gevoelig en wordt daar op de voet gevolgd. Krijt: “Wij nemen onze verantwoordelijkheid en zien overigens dat er ook veel goeds gebeurt. Er is wel degelijk sociale controle. Een verbod op alcohol in sportkantines zou niet op zijn plaats zijn.”
Krijt benadrukt dat NOC*NSF meer doet dan alleen deze campagne. Er zijn speciale voorlichtingsavonden, er is een e-learningmodule voor clubbestuurders en barpersoneel en de sportkoepel werkt nauw samen met kinderarts Nico van der Lely om voor verenigingen inzichtelijk te maken wat alcoholgebruik op jonge leeftijd voor effect heeft op bijvoorbeeld de hersenen. Er zijn verschillende manieren om het thema onder de aandacht te brengen, Blijf Helder is er daar slechts een van. Krijt: “We houden het op deze manier graag een beetje luchtig, zonder direct het vingertje te wijzen en te zeggen: gij zult niet!”
Voor meer informatie: www.blijfhelder.nl