Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Nederlandse start-up wil Amerika gaan veroveren

door: Thomas van Zijl | 23 maart 2017 

Stats en data worden steeds belangrijker en niet alleen in de topsport. De Nederlandse start up DashTag is ervan overtuigd dat, onder invloed van games als FIFA en Footballmanager, ook jonge amateurvoetballers graag willen weten hoe hard ze sprinten en hoeveel kilometer ze afleggen. Het jonge bedrijf haalde onlangs achthonderdduizend euro op bij investeerders om te kunnen groeien, met het vizier gericht op de Verenigde Staten.   

Volgens de oorspronkelijke plannen had de lancering van de Dash in de loop van vorig jaar al een feit moeten zijn. De sensor die alle bewegingen registreert en omzet in data was er klaar voor, maar voor een start up die de sprong naar de markt waagt is het van groot belang precies in te spelen op de behoefte van de klant. En dat kost tijd. 

“Een kwestie van goed luisteren”, noemt co-founder Dirk van den Berg het proces. Samen met de andere oprichters sprak hij uitvoerig met coaches, clubs en spelers. Het plan om de data te presenteren via een app raakte langzaam uit beeld. “Er is sprake van app-moeheid. De meerderheid van al die apps wordt niet of nauwelijks gebruikt. In plaats van de competitie aan te gaan, besloten we te kiezen voor een andere methode.”

XL10Dashtag-1Kunstmatige intelligentie
DashTag zet nu in op een ‘sportbot’, een geautomatiseerde chat die met behulp van kunstmatige intelligentie antwoord geeft op vragen van gebruikers. Van den Berg ziet daar grote voordelen in. Zo bepaalt een gebruiker aan de hand van een vraag zelf welke data hij interessant vindt. Het voorkomt het gebruik van onoverzichtelijke grafieken en de information overload waar veel apps vandaag de dag mee kampen. 

“Vraag onze sportbot het aantal sprints en hij geeft het antwoord. Zo zijn er talloze andere vragen te verzinnen, maar altijd vanuit de interesse van de gebruiker.” Nog belangrijker is wellicht dat de sportbot makkelijk te integreren is met platforms die nu al door veel jongeren tussen de 13 en 24 jaar gebruikt worden, zoals Facebook Messenger en Whatsapp.

"Ons product bleek voor hen een sweet spot te zijn. Ze waren razend enthousiast"

800.000 euro opgehaald
Aan de plannen ligt het niet en het geld om DashTag uiteindelijk echt te kunnen lanceren is inmiddels ook binnen. Het bedrijf haalde vorige week achthonderdduizend euro op bij Nederlandse angel investors. Zij hebben vertrouwen in een mooie toekomst van DashTag, mede door belangstelling vanuit Amerika. Op de jaarlijks terugkerende International Sports Convention in Genève kwam Van den Berg in contact met eigenaren van meerdere soccer academies

“Data in de sport is daar al heel groot. Ons product bleek voor hen een sweet spot te zijn. Ze waren razend enthousiast.” DashTag zal zijn debuut dan ook maken in de Verenigde Staten, waarschijnlijk in de loop van dit jaar. Door de financiële injectie kan het team dat daar verantwoordelijk voor is flink uitbreiden. Van den Berg erkent dat er nog veel werk te verrichten is, zowel aan de productiekant als op het gebied van marketing, maar denkt dat de ontwikkeling in een stroomversnelling kan komen. Het zit ‘m nu nog in de details.

XL10Dashtag-2Als het product af is, kan er na een lange aanloop uiteindelijk ook geld mee verdiend worden. Van den Berg en zijn collega’s gingen in eerste instantie uit van een eenmalige aanschafprijs van tussen de dertig en zestig euro, maar hebben na een marktverkenning toch gekozen voor een ander prijsplan. Gebruikers betalen in het nu voorgestelde model vijf euro per maand om hun data via de sportbot inzichtelijk te maken. Dat bedrag is voor niemand een te hoge drempel om kennis te maken met Dashtag, verwacht Van den Berg, hoewel het ook voor hem moeilijk te voorspellen is hoe de markt van data en sport zich verder gaat ontwikkelen. 

Marktwaarde
Een van de angel investors in Dashtag liet weten uit te gaan van een totale waarde van 4,7 miljard dollar in 2021. Het is een bedrag waar Van den Berg niet van schrikt. Het gaat immers om gegevens die in de eerste plaats interessant zijn voor de gebruiker zelf, maar waar ook sportbonden, zorginstellingen of profclubs iets aan kunnen hebben. “Op het hoogste niveau weten scouts natuurlijk precies aan welke statistieken een talentvolle linksbuiten moet voldoen. Het zijn gegevens die wij nu al kunnen registeren. Het blijft natuurlijk aan de gebruiker wat er met zijn of haar data gebeurt, maar er zijn in de verdere toekomst veel toepassingen denkbaar.” 

Voor meer informatie: www.getdashtag.com

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst