door: Leo Aquina | 9 februari 2017
Apollo Amsterdam wil sponsoring verbinden met maatschappelijke betrokkenheid. Op donderdag 16 februari presenteert de basketbalclub in het Olympisch Stadion een nieuw sponsormodel, gekoppeld aan de stichting ‘Elk kind een bal’. Voorzitter Ramon Siljade liet zich inspireren door FC Barcelona, dat een paar jaar met Unicef op het shirt voetbalde. “De schaal is anders en onze constructie ziet er anders uit, maar het idee om sponsoring aan een goed doel te koppelen is hetzelfde.” Het idee van Apollo Amsterdam is simpel. De club focust niet op één grote sponsor, maar juist meerdere geldschieters. Voor iedere duizend euro die Apollo Amsterdam binnenhaalt, doneert de club tien ballen aan de Stichting, die zoals de naam al zegt, elk kind in Nederland wil voorzien van een goede bal om in beweging te komen.
Apollo Amsterdam heeft op dit moment geen officiële hoofdsponsor. In november tekende investeringsmaatschappij Freezeoil van de Amsterdamse basketbalmecenas Roel Pieper een contract als shirtsponsor.
“De familie Pieper helpt onze club al een paar jaar op de achtergrond”, vertelt Siljade. “Freezeoil betaalt het tarief dat geldt voor de voorkant van het shirt, maar kiest er bewust voor om op de achterkant te staan en zo de meest prominente plek vrij te laten.” Siljade was voor die prominente plek echter niet op zoek naar één grote hoofdsponsor. “We wilden een maatschappelijke verbinding aangaan en we hadden als bestuur ook de continuïteit van de club op de langere termijn voor ogen. Daarbij willen we van Apollo Amsterdam een sterk merk maken met een betrokken online en offline community. Het veranderen van de clubnaam naar die van een sponsor, zoals gebruikelijk in de basketbalwereld, staat haaks op onze visie. Dat zullen wij nooit meer doen”
Maatschappelijke verbondenheid 3.0
De maatschappelijke betrokkenheid van Apollo Amsterdam is niet nieuw. “We hebben in het eerste jaar dat we Eredivisie speelden ook al eens met de 1%Club en met het Jeugdsportfonds op het shirt gepeeld”, verteld Siljade. “Daar deden we verder niets concreets mee. Wat we nu gaan doen met 'Elk kind een bal' is Apollo en het netwerk van businessclub met elkaar te verbinden. Maatschappelijke verbondenheid 3.0.”
"We kiezen voor een strategie waarin we basketbal, bedrijven en een maatschappelijke partner aan elkaar verbinden"
FC Barcelona was een voorbeeld. Inmiddels speelt die club echter niet meer met Unicef, maar met Qatar Airways op het shirt. In hoeverre is een maatschappelijk sponsormodel, zoals Apollo Amsterdam nu in gedachten heeft, op de langere termijn vol te houden? Siljade: “Ik weet niet precies hoe de constructie van Barcelona en Unicef in elkaar stak. Het was voor ons vooral een inspiratiebron. Daarom kiezen we voor een strategie waarin we basketbal, bedrijven en een maatschappelijke partner aan elkaar verbinden. Zo zorgen we voor continuïteit voor het topbasketbal in Amsterdam en gaan we ook daadwerkelijk met Amsterdamse kinderen aan de slag. Ik denk dat dit model wel toekomst heeft.”
Buisje met ballen
Hoe ziet dat model 3.0 er precies uit? Siljade: “We hebben een businessclub en daar kun je vanaf duizend euro lid van worden. Die bedragen hebben we nu gekoppeld aan ballen voor de Stichting Elk Kind een Bal. Voor elke duizend euro die wij binnenhalen, zorgen wij dat tien kinderen in Amsterdam een basketbal krijgen. Op het moment dat wij vijfhonderd ballen hebben verkocht, gaan we met de naam van de Stichting Elk Kind een Bal op de borst spelen.”
Siljade hoopt stiekem dat op 16 februari al te bereiken. Voorafgaand aan de competitiewedstrijd tegen ZZ Leiden in de Apollohal organiseert de club een evenement in het Olympisch Stadion. “Daar komen sprekers, onder wie Roel Pieper, Francisco Elson en ikzelf. We organiseren de avond samen met Stichting Touch of Dutch, dat net als in de Verenigde Staten het bedrijfsleven en basketbal dichter bij elkaar wil brengen. Cabaretier Eric van Sauers presenteert de avond. Bezoekers kunnen intekenen en we willen direct laten zien wat we binnenhalen door een glazen buis te vullen met basketballetjes. Ieder balletje staat voor duizend euro. Het zou natuurlijk mooi zijn als we die vijftig dan al halen.”
Lezers die op 16 februari aanwezig willen zijn, kunnen contact opnemen met Pelle Baas: pelle.baas@apollobasketball.nl