Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Innovatie marathonschaatsen in kleine stapjes

door: Leo Aquina | 2 februari 2017

De tijd van grote plannen om het marathonschaatsen op de kaart te zetten is voorbij, maar er zijn nog genoeg mensen met passie voor de sport. Een groep oud-schaatsers en andere enthousiastelingen is daarom vorig jaar in samenspraak met de KNVB een project gestart om de marathon te innoveren en te promoten. Geen SBS6 live-uitzendingen, maar streaming op internet met behulp van crowdfunding. “We gaan met kleine stapjes”, aldus initiatiefnemer Ubbo Kuper, zelf oud-marathonschaatser en ook al eerder betrokken bij initiatieven om het marathonschaatsen steviger op de kaart te zetten. “Zoals iedere schaatsdiscipline buiten de langebaan, vinden wij dat we te weinig aandacht krijgen”, zegt hij met een grijns.

XL4Marathonschaatsen-1Kuper stopte zelf in 2003 als marathonschaatser, maar bleef altijd actief in de schaatswereld. Namens de KNSB was hij betrokken bij de live televisie-uitzendingen van marathonwedstrijden op SBS6 in 2006. Dat project was een uiteindelijk geen lang leven beschoren. Kuper heeft ervan geleerd: “Er is veel passie in de marathonwereld, dat moeten we omzetten in positieve energie. We nemen geen grote bureaus in de arm, daarvoor is het allemaal te kleinschalig. We moeten het zelf doen.“

Zelf kar trekken
Afgelopen jaar kwam een aantal van mensen met passie voor de marathon samen. Kuper en Marianne van Leeuwen, die zelf nog actief is als marathonschaatsster, gingen in gesprek met de KNSB: “De bond gaf ons wel ruimte. ‘Kom maar met adviezen’, zeiden ze. Wij hebben een groep van zeven mensen om ons heen verzameld en KNSB-marathoncoördinator Willem Hut werkte daar ook aan mee. Het initiatief komt uit de marathonwereld en we moeten die kar ook zelf trekken, maar we moeten het natuurlijk wel samen met de KNSB doen. De bond ziet het project als een pilot om te kijken waar ze hun sporten op andere manieren kunnen bedienen.”

Een van de belangrijkste plannen van de projectgroep is het live streamen van de marathonwedstrijden op internet. Dat kost per wedstrijd zo’n 2.500 euro. “De eerste helft van het seizoen hebben we dat kunnen financieren. De KPN heeft ons als sponsor van de KNSB een tijd in de lucht gehouden, maar op een gegeven moment was het geld echt op. Er waren dit seizoen nog vier wedstrijden te streamen. Na lang wikken en wegen hebben we toen besloten te proberen het geld bijeen te krijgen via crowdfunding.” 

“We hebben inmiddels het geld binnen om twee van de resterende vier wedstrijden te streamen"

Opening crowdfundingkanaal
De projectgroep smeedde het ijzer toen het heet was. Toen in januari de vorst inzette, greep de projectgroep de eerste marathon op natuurijs in Noord-Laren aan om publiciteit te genereren voor het  crowdfundingkanaal om de resterende kunstijswedstrijden van het seizoen ook live te kunnen streamen. “De reacties waren enorm positief”, zegt hij. “We hebben inmiddels het geld binnen om twee van de resterende vier wedstrijden te streamen en ik ben ervan overtuigd dat het met die laatste twee ook gaat lukken. De rijders steunen het project ook. Bob de Vries gaf pakken weg om de crowdfunding te ondersteunen, Jorrit Bergsma deed een grote donatie. Dat is ook een les van het SBS6-project: de rijders moeten het leuk vinden, anders werkt het niet.”

XL4Marathonschaatsen-2Natuurijs is een mooie steun in de rug voor de populariteit van het marathonschaatsen, maar de heilige graal is het geenszins. Kuper: “Als marathonschaatser heb ik in 1997 het geluk gehad dat er een Elftstedentocht kwam, maar toch zag je zelfs na de Elfstedentocht geen enorme toename aan sponsors. Het effect van natuurijs is groot als het er ligt, maar die hype verdwijnt als sneeuw voor de zon op het moment dat de dooi inzet. Voor marathonschaatsers is natuurijs het mooiste wat er is, maar we moeten er vooral voor zorgen dat we een goed verhaal bouwen rond de wedstrijden op kunstijs. Als we dat goed hebben staan, zijn we spekkoper als er natuurijs komt.” 

"Bij de Formule 1 zie je een databalk op het scherm met de meest uiteenlopende wedstrijdinformatie. Dat zijn de voorbeelden waar wij naar moeten kijken"

Formule 1
Om een goed verhaal neer te zetten, werkt de projectgroep ideeën uit. Naast de livestreaming, willen zij ook meer mensen naar de wedstrijden trekken. “Het is moeilijk te zeggen hoeveel mensen er gemiddeld langs de baan staan. In Amsterdam kunnen er zomaar vijftienhonderd man komen kijken, maar een week later in Eindhoven staat er geen kip langs de baan”, aldus Kuper. Om die toeschouwersaantallen op te krikken wil de projectgroep de marathonwedstrijden neerzetten als een echt avondje uit. 

“Het moet een soort minifestivalletje worden. We moeten zorgen dat er meer interactie is met het publiek. Vroeger had je de Dick van Gangelen Trofee voor de marathonschaatser van het jaar. Misschien moeten we toe naar een verkiezing van de meest aanvallende rijder in de wedstrijd, en dan moet het publiek interactief kunnen meebeslissen. We moeten er ook voor zorgen dat de rijders herkenbaarder zijn, dat we de verhalen achter de rijders en het verhaal van de wedstrijd beter vertellen. Bij de Formule 1 zie je een databalk op het scherm meelopen met de meest uiteenlopende wedstrijdinformatie. Dat zijn de voorbeelden waar wij naar moeten kijken, al is het op een andere schaal natuurlijk.” 

Voor meer informatie over crowdfunding op schaatsen.nl klik hier. Voor meer informatie over crowdfunding op marathonschaatsen.com klik hier. Voor verdere informatie over de crowdfunding-actie: Ubbo Kuper (06-4293 4878) of Marianne van Leeuwen (06-2425 4811). 

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst