door: Leo Aquina | 2 februari 2017
“We willen het Netflix voor de sport ontwikkelen, in samenwerking met sportbonden en rechtenhouders”, zegt Koen Hermens, managing partner bij House of Sports. Samen met Southfields richtte zijn bedrijf Eyecons op. Het nieuwe bedrijf moet beeldcontent van de Nederlandse top- en breedtesport toegankelijk maken voor de sportfans. Eric-Jan Doorenbosch is algemeen directeur van Eyecons, waar House of Sports en Southfields allebei aandeelhouder in zijn. Doorenbosch bekleedde eerder diverse directieposities bij KPN (waaronder KPN ITV) en was de afgelopen periode directeur van Phone House.
House of Sports is een van de grootste sportmarketingbureaus van Nederland en Southfields, in 2002 opgericht als WK producties, is producent van onder andere Champions League voetbal, Formule 1, Jupiler League en Tweede Divisie, EK Hockey en EHL voor onder meer Veronica, Ziggo Sport, NOS en RTL. Waarom beginnen die twee partijen samen een nieuw bedrijf?
“Dat heeft te maken met de veranderende digitalisering van de wereld”, legt Hermens uit. “Southfields heeft ervaring en expertise als het gaat om mediaproducties en House of Sports heeft ervaring als het gaat om sportmarketing en de distributie op verschillende platformen en wij hebben een netwerk als het gaat om het verkrijgen van de rechten voor top- en breedtesport. Met deze bundeling van krachten willen we meteen een stevige positie in de markt innemen.”
Oog consument
Waarvoor staat de naam Eyecons? “Alles draait om het oog van de consument”, zegt Hermens. ”We kijken naar de beleving en naar fandata door het oog van de consument, we willen content op individuele maat aanbieden en bieden recreatieve sporters de gelegenheid te verworden tot een zogenaamde ‘Icon’. Daarnaast is het een knipoog naar het verleden toen Southfields deel uitmaakte van Eyeworks."
“We willen op ieder moment van de dag beeldcontent aanbieden aan de consument"
Hoe moet het product van Eyecons er in de toekomst uitzien? “Denk aan Spotify of Netflix maar dan met meerdere toegangspoorten via en in samenwerking met de sport", aldus Hermens. “We willen op ieder moment van de dag beeldcontent aanbieden aan de consument. Dankzij Fanalists, een bedrijf waarin Southfields participeert, kunnen we fandata analyseren en verrijken met andere data. Op die manier kunnen we het sportaanbod voor alle fans volledig personaliseren.”
Rechten
Eyecons is pas een halfjaar aan de slag en het bedrijf zit niet stil. Het bedrijf heeft een deal gesloten met de belangenvereniging voor voetbalclubs in de Tweede Divisie om de beeldrechten te exploiteren. “Wij zorgen ervoor dat alle wedstrijden in beeld worden gebracht en in ruil daarvoor hebben we het recht op exploitatie van die beelden verworven. Een deel zenden we lineair uit via Fox en een ander deel is digitaal beschikbaar”, vertelt Hermens.
Er zijn voor diverse sporten al digitale kanalen in Nederland. Eyecons wil daar niet mee concurreren, het bedrijf wil die platforms juist samenbrengen. Hermens: “Net als je in de entertainmentwereld te maken hebt met uitgevers, heb je in de sport te maken met rechtenhouders. Dat zijn meestal de bonden of de clubs. Velen hebben hun eigen platforms, voetbal.nl, hockey.nl, schaatsen.nl. Wij willen al die platforms met behoud van authenticiteit inzetten als toegangspoort om sport te consumeren. We kunnen samen met de bonden kijken wie er nou precies naar hun sport kijkt, wie er geïnteresseerd is in welke competitie. Zo kunnen we zowel de rechtenhouders als de consumenten beter bedienen.”
Breedtesport
Eyecons richt zich niet alleen op de topsport, maar juist ook op de breedtesport. Welke beeldcontent uit de breedtesport is commercieel te exploiteren? “Juist in de breedtesport zijn er mooie productproposities”, aldus Hermens. “Wij organiseren de Amsterdam City Swim en daar hebben we een camera op de finish. Zwemmers delen hun finishbeelden vol trots op sociale media. Dit gebeurt ook bij hardloopevenementen. We genereren op deze manier een enorme hoeveelheid beeldcontent en de kans dat daar iets tussen zit dat viraal gaat is groot.”
Vanuit de toekomstige ontwikkelingen van zogenaamde 'smart camera’s' verwacht Hermans ook de recreatieve balsporters een podium te kunnen geven. Hoe zit het in dat geval met rechtenkwesties? “Daar moet je goed over nadenken”, zegt Hermens. “Deelnemers tekenen bij voorinschrijving meestal voor dat hun beelden gebruikt mogen worden voor promotionele doeleinden, maar uiteraard zullen we hier in samenwerking met sportbonden en andere rechtenhouders zorgvuldig mee omgaan.
"We hebben een plan voor vijf jaar waarbij de sportfan in ieder geval winnaar is"
Verdienmodel
Hoe ziet het verdienmodel van Eyecons eruit? “Er zijn meerdere bronnen van inkomsten waarbij we met een shared revenue-model werken ten bate van de sport, legt Hermens uit. “Je hebt de traditionele digitale advertising, maar ook branded content en exploiteerbare fandata. Rechtenhouders betalen ook voor het verkrijgen van content. Maar we weten nog niet alles. Het is een proeftuin en dat levert ongetwijfeld ook weer nieuwe verdienmodellen op. De wereld ontwikkelt zich in deze richting en met Eyecons hopen wij voorop te lopen.”
Wat House of Sports en Southfields in Eyecons investeren, kan Hermens niet zeggen. “Dat hangt iedere keer weer van de productie af. Maken we iets voor televisie met alles erop en eraan, of voor alleen voor de social kanalen op internet. Hoeveel camera’s gebruik je, noem maar op.” Op welke termijn dit Eyecons winst moet maken, weet Hermens ook nog niet. “We hebben een plan voor vijf jaar waarbij de sportfan in ieder geval winnaar is. House of Sports en Southfields zijn allebei bedrijven die gewend zijn een commerciële propositie in de markt te zetten, dus uiteindelijk willen we er samen met de rechtenhouders geld aan verdienen. Maar je moet dit niet gaan doen omdat je er volgend jaar de stroomrekening van moet betalen.”
Voor meer informatie: www.southfields.nl