Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Crowdfundplatform passeert grens van één miljoen

door: Thomas van Zijl | 22 december 2016 

Steeds meer sportverenigingen en –bonden ontdekken crowdfunding. SponsorVisie, het platform dat zich specifiek toelegt op het begeleiden van dergelijke campagnes in de sport, passeerde onlangs de grens één miljoen euro. Veel kleine beetjes kunnen een verschil maken, maar SponsorVisie-oprichter Peter van Baak verwacht de komende tijd vooral veel van de nog relatief nieuwe crowdfundingobligaties. 

Een nieuw fenomeen is crowdfunding al lang niet meer, maar dat wil niet zeggen dat Van Baak rustig achterover kan leunen en de klanten uit de sport zich een voor een bij zijn platform melden. “We winnen aan bekendheid, maar het is vaak niet het eerste waar vrijwilligers van verenigingen aan denken. Daar gaan dingen toch vaak op de manier waarop ze al jaren gaan.” 

Grote investeringen
Toch ziet Van Baak een kentering, voor een deel omdat gemeenten clubs wijzen op andere mogelijkheden. Dan gaat het vaak om grotere investeringen die te maken hebben met de accommodatie en waar die gemeente niet zelden (mede)verantwoordelijk voor is. Voordat die de portemonnee trekt, kan het voor alle betrokkenen voordeliger zijn om de mogelijkheden van crowdfunding te verkennen. Zeker nu er dankzij crowdfunding op basis van obligaties aan omvangrijkere projecten gedacht kan worden. 

XL44-SponsorVisie-1SponsorVisie faciliteerde eerder dit jaar een campagne voor de Voorburgse hockeyclub Cartouche die via crowdfundingobligaties in een week drie ton ophaalde ten behoeve van een nieuwe sporthal. Leden leenden hun club minimaal duizend euro, die binnen acht jaar door Cartouche lineair wordt afgelost. Het rendement: vier procent. “Clubliefde speelt een belangrijke rol, maar we hoeven er geen geheim van te maken dat ook dat rendement een belangrijke driver is”, zegt Van Baak. 

“Natuurlijk kunnen mensen hun geld, voor dat kleine beetje rente, op een spaarrekening zetten. Obligaties zijn een andere optie die goed uitpakt voor de vereniging en ook nog eens meer oplevert.” Het succes van Cartouche heeft volgens Van Baak, ook bij andere clubs en gemeenten de ogen geopend. Crowdfunding zit in Nederland nog lang niet aan zijn plafond en met name de obligatievariant kan veel groter worden. 

"Voor de meeste besturen is crowdfunding een nieuwe wereld. Wij weten de weg en hebben bewezen dat we met succes een campagne kunnen opzetten"

Van Baak erkent dat verenigingen op eigen houtje een heel eind kunnen komen, maar merkt dat veel clubs het prettig vinden om terug te kunnen vallen op een platform met veel ervaring. “Voor de meeste besturen is crowdfunding een nieuwe wereld. Wij weten de weg en hebben bewezen dat we met succes een campagne kunnen opzetten, of het nu gaat om donaties of obligaties.” 

Geen wondermiddel
Van Baak waakt ervoor crowdfunding weg te zetten als een wondermiddel dat altijd en voor iedereen weggelegd is. Clubs moeten goed voor ogen hebben wie de doelgroep is, hoe ze die gaan bereiken en waarom een actie juist voor die mensen interessant is. “Het maakt bijvoorbeeld al een wereld van verschil of een campagne gericht wordt op jeugdleden, hun ouders of hun grootouders. Die laatste groep zit waarschijnlijk niet in het mailbestand en moet dus op een andere manier betrokken raken.”  

“We zijn actief sinds 2014 en zien tot nu toe ieder jaar op zijn minst een verdubbeling”

Crowdfunding is er dus voor een breed publiek, van de vermogensverschaffer die een investering van minimaal duizend euro doet, tot het jeugdlid dat met vijf euro bijdraagt aan nieuwe ballen. Omdat het zo laagdrempelig is, de sport er nog meer dan nu het geval is voor warm gaat lopen en de mogelijkheden met obligaties zijn uitgebreid, gaat Van Baak de komende jaren uit van forse groei. SponsorVisie werkt al voor diverse grotere sportbonden en weet dat er meerdere clubs op het punt staan hun leden via obligaties bij investeringen te betrekken. 

“We zijn actief sinds 2014 en zien tot nu toe ieder jaar op zijn minst een verdubbeling.” Hij verwacht dat deze groei door zal zetten. “De omstandigheden zijn gunstig, clubs zullen meer dan in het verleden een beroep doen op hun leden en clubliefde dooft niet. Crowdfunding heeft de toekomst.” 

Voor meer informatie: www.crowdfundingvoorclubs.nl 

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst