Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Nieuwe app bepaalt de marketingwaarde van de sporter

door: Marc Hoeben | 15 december 2016

Eindeloos zitten we tegenwoordig op Facebook, Twitter en Instagram. Het kost zo langzamerhand behoorlijk wat tijd, maar wat levert het nou eigenlijk op? Of, wat kan het de sporter - die vaak elke vorm van financiële steun goed kan gebruiken - in harde euro’s gaan opleveren? Een nieuwe applicatie van BrandMe kan daarvoor richting gevend zijn voor individuele sporters of zelfs sportorganisaties.

XL43-Brandme-1Een hele generatie groeit inmiddels op met beïnvloeding via reclame en marketing langs andere kanalen dan televisie, radio of gedrukte media. De bloggers en vloggers van nu hebben het soms via YouTube of social media aardig voor elkaar, in verschillende opzichten. Ze weten zich af een toe verzekerd van de aandacht van honderdduizenden volgers en daarmee ook van fabrikanten die hun producten graag op deze manier presenteren, met duidelijke of min of meer verpakte boodschappen.

Waarde influencers
Hans de Leeuw en Jaap Boender, de mannen achter het nieuwe bedrijf BrandMe, zagen dit overal om zich heen gebeuren. “Hans heeft dat wel helemaal,” zegt Boender, “dat hij zich altijd interesseert voor wat de waarde van een zogeheten influencer is.” De Leeuw heeft een achtergrond bij Nike en werkte als marketeer voor die megafirma in Nederland en de Verenigde Staten. Hij en Boender delen hun interesse voor sport en de zakelijke kant ervan. 

“We zijn anderhalf jaar geleden begonnen te kijken of we met die gedachte aan de waarde van die influencer niet iets meer konden. We kwamen toen bij een app uit. We hebben gedurende anderhalf jaar testen gedaan, met een kleine groep mensen, een kleine base. Daarvan hebben we de uitkomsten uitvoerig getoetst. Later kwamen we in gesprek met sportmarketeer Bob van Oosterhout van Triple Double. Hij heeft ons nog meer enthousiast gemaakt en verder op weg geholpen. Deze zomer zijn we echt zelfstandig met BrandMe begonnen.”

XL43-Brandme-2BrandMe heeft een app die de sportwereld moet aanspreken. Het is mogelijk om op korte termijn resultaat te zien. “De sporter is elke dag druk met trainen, hij of zij moet alle relevante informatie direct beschikbaar hebben, het onder de duim kunnen hebben. Daarnaast moest het voor ons weer mogelijk zijn om hen te kunnen coachen en af en toe een pushberichtje te sturen.” 

"Met de app van BrandMe heb je als sporter meer in handen, als je het gesprek met je sponsor aangaat"

De App van BrandMe leest de relevante data uit van de social mediakanalen van de gebruiker. Daarvoor moet de gebruiker zelf toestemming geven. Als de ‘klant’ eenmaal deze stappen heeft gezet, dan krijgt hij of zij direct inzicht in de waarde van zijn netwerk. 

Eerlijker
Die waardebepaling, zegt Boender, gebeurt bij BrandMe dan wel op een meer realistische en eerlijke wijze dan bij vele anderen. “Heel veel partijen kijken naar de waarde van social media en ze kijken ernaar alsof het om de oplage van bijvoorbeeld een tijdschrift gaat. Maar het aantal volgers zegt bijvoorbeeld wel wat, maar eigenlijk ook weer niets. Je moet kijken naar de bereikbaarheid en dat kun je alleen zien als je toegang hebt. Dan weet je wat er wordt geliked en wat er wordt gedeeld." 

"Voor zulke dingen hebben we een algoritme dat we daarop los kunnen laten en zo komt er een waarde uit van wat jij over de afgelopen 28 dagen op Facebook of Instagram hebt gedaan. Met de app van BrandMe heb je als sporter dan ook weer meer in handen, als je het gesprek met je sponsor aangaat. Soms staat in sponsorcontracten vermeld hoeveel keer je in een periode iets op social media moet delen. Maar het is veel effectiever onderhandelen wanneer je de waarden van het bereik daarvan weet.” 

XL43-Brandme-3De applicatie zou op vele andere personen dan sporters van toepassing kunnen zijn. Maar De Leeuw en Boender beperken zich graag tot de sport. “In sporters zit veel meer echtheid als ze een boodschap overdragen. Sport is nu eenmaal geen vetpot, dat weten de meeste mensen wel. Dus als een sporter iets zegt, dan valt dat vaak toch beter en geeft het niet meteen het beeld dat het hoofdzakelijk om geld draait.” 

BrandMe had als eerste doel om in korte tijd een database op te bouwen met meer dan tweehonderd sporters. “Daar zitten we nu, in deze korte tijd, al overheen"

Basic en Pro
BrandMe is te downloaden in een gratis variant, de Basic, en in een betaalde vorm, de Pro. “Bij de Pro gaat het erom dat we mensen ook ondersteunen met het opbouwen van hun bereik. Ze krijgen relevante coaching en marketingadvies. Je kunt Pro in verschillende pakketten kopen. Het begint bij 75 euro per maand en loopt op tot 150 euro per maand. Ook voor sportclubs en bonden is het interessant.”

BrandMe had als eerste doel om in korte tijd een database op te bouwen met meer dan tweehonderd sporters. “Daar zitten we nu, in deze korte tijd, al overheen. Wat dat betreft is het een succes.”

Voor meer informatie: brandmemedia.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst