door: Thomas van Zijl | 1 december 2016
Het zat wielrenner Piotr Havik de afgelopen jaren niet altijd mee. In de jeugd behoorde hij tot de absolute wereldtop, maar blessures en afhakende sponsoren leidden ertoe dat hij niet als een komeet omhoog schoot maar zijn progressie enigszins stagneerde. Op de fiets dan. In de schoolbanken blonk hij uit. Eerder deze maand won hij de Anne Emmens Award, als beste student Sportmarketing & Management aan de Hogeschool Rotterdam.
Met zijn wielercarrière was het misschien sneller gegaan als hij niet had gekozen voor de combinatie topsport en studie, maar Havik is er bepaald niet rouwig om. De kans dat coureurs zich financieel onafhankelijk fietsen is klein. “Het leven moet na je veertigste ook nog een beetje de moeite waard zijn. Ik ben blij met mijn diploma, blij dat ik iets heb om op terug te vallen.”
Op randje
Dat er in het leven van Havik de afgelopen meer was dan alleen de fiets ziet hij als een groot voordeel. Mensen die alles op het wielrennen zetten zijn in zijn ogen veel eerder geneigd het randje op te zoeken en gezondheidsrisico’s te nemen. Studie gaf bovendien afleiding als het op de fiets even niet lukte. “Een slechte uitslag kon ik op school een beetje wegspoelen.”
Zijn studie vormde uiteraard wel eens een belemmering voor het ideale schema, maar heeft hem nooit fundamenteel in de weg gezeten. Er was bij zijn ploegen altijd veel waardering voor en medewerking aan zijn opleiding. “In examenperiodes is het nagenoeg onmogelijk om een goede balans tussen werken en rusten aan te houden. Tot half twaalf ‘s nachts achter de computer zitten hoort daar in ieder geval niet bij. Dus in die weken reed ik niet de zwaarste wedstrijden. Uiteindelijk heb ik het zonder al te veel problemen gered.”
Nu hij 22 jaar oud is en zijn diploma op zak heeft staat hij op een kruispunt. Havik wil met overtuiging kiezen voor de wielersport
Ambitie
Het studiesucces ten spijt, Havik droomt nog altijd van een leven als wielerprof. De kansen zijn er zeker, al is zijn status de afgelopen jaren wel veranderd. Hij geldt niet langer als een wereldtalent van de absolute buitencategorie. Nationaal rijdt hij nog altijd regelmatig op het podium. De ambitie om op heel jonge leeftijd prof te worden had Havik wel, maar hij realiseerde zich ook dat een vroege doorbraak lang niet altijd een garantie is voor een lange en succesvolle wielerloopbaan.
Nu hij 22 jaar oud is en zijn diploma op zak heeft staat hij op een kruispunt. Havik wil met overtuiging kiezen voor de wielersport, maar zijn huidige ploeg houdt ermee op, waarmee hij direct een van de zwaktes van het huidige businessmodel aanstipt. Wielerploegen komen en gaan, en dat in een steeds sneller tempo. Er zijn in zijn optiek nauwelijks bedrijven te vinden die zich langdurig aan de sport binden en willen investeren in een stabiele toekomst.
“De wil van de sponsor is wet, ploegen leveren zich helemaal uit, maar ze krijgen er weinig voor terug. Veel wielrenners voelen een permanente onzekerheid over hun toekomst. Mentaal is dat wel eens lastig. Die onrust is in ieder geval niet bevorderlijk voor de prestaties.”
Ambassadeur BEAT Cycling Club
Niet voor niets is Havik sinds kort ambassadeur van een project dat het wielrennen op een andere leest wil schoeien. De BEAT Cycling Club heeft de ambitie om samen met wielerliefhebbers een professionele wielerploeg oprichten vanuit een duurzame structuur; het clubmodel zoals we die kennen vanuit andere sporten. BEAT begint niet vanuit de behoefte van sponsoren, maar vanuit een community waar wielerfans, fietsers en partners samen aan werken. “Wij zijn op weg naar een model waar we drie grote inkomstenbronnen hebben: lidmaatschappen, sponsors en overige activiteiten zoals evenementen en producten.”
Als marketeer denkt Havik graag mee aan de verdere uitwerking van de plannen en het smeden van nieuwe relaties tussen sporters en fans. In de hoop en verwachting dat hij zelf de komende jaren ook een van die sporters is. Misschien wel in de kleuren van de BEAT Cycling Club.
Voor meer informatie: BEAT Cycling Club, een artikel op de NOS-site erover en een eerder artikel op Sport Knowhow XL over de eerste plannen voor de BEAT Cycling Club