Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Van ondernemer tot nieuwe directeur paardensportbond

door: Marc Hoeben | 1 december 2016

De Nederlandse maatschappij verandert en het gedrag van de sportconsument verandert mee. Tot dat inzicht is ook de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie gekomen, gezien de aanstelling van de 47-jarige Rens Plandsoen uit Lage Vuursche. De nieuwe directeur, die John Bierling opvolgt, komt uit het bedrijfsleven en deed daarin veel ervaring op met veranderingsprocessen.

XL41RensPlandsoen-1bVoor Rens Plandsoen wordt het de eerste klus in de sportwereld. Het heeft een beetje zo moeten zijn, blijkt uit haar verhaal over de aanstellings-procedure. “Mijn 11-jarige dochter rijdt al vijf jaar pony. Omdat ze graag wedstrijden wilde rijden ging ik in de zomer kijken hoe we een startpas voor wedstrijden konden aanvragen. Dan kom je natuurlijk op de website van de KNHS terecht. En, ja, dan ben ik wel zo dat ik meteen de hele site zit door te pluizen. Zo kwam ik de vacature voor algemeen directeur tegen.”

Voor het eerst gesolliciteerd
Tot haar verrassing bleef ze ook nog eens bij de tekst voor de vacature hangen. “Ik kon mezelf heel erg vinden in dat profiel. Voor het eerst van mijn leven heb ik toen een sollicitatiebrief geschreven. Ik heb wel een LinkedIn-profiel, maar ik had niet eens een echt cv. Het schrijven van een goede brief dwingt je tot nadenken. Wie ben je? Wat kun je voor de KNHS betekenen? Het zijn logische vragen, die je dan probeert te beantwoorden. Maar dat is ook nog niet zo makkelijk.”

Plandsoen komt uit de reclamewereld en leidde tot vorig jaar haar eigen marketingcommunicatiebureau - RLVNT - dat voortkwam uit Bone uit Utrecht. “Dat heb ik verkocht, in juni was ik voor het eerst in zeventien jaar vrij. Best een gek idee.”

"Ik kom niet uit de paardenwereld, hoewel ik een eigen paard heb - een 28-jarige ruin - en als kind al met mijn ouders discussies voerde of ik in de paardensport mocht werken"

Die vrijheid heeft haar nu gebracht tot een nieuwe functie bij de paardensportbond. “Ik heb nooit eerder in de sportwereld gewerkt en daarom lijkt het misschien niet zo voor de hand te liggen. Ik kom ook niet uit de paardenwereld, alhoewel ik wel een eigen paard heb, een 28-jarige ruin, en als kind al met mijn ouders discussies voerde of ik in de paardensport mocht werken.”

Streepje voor
De aanstellingsprocedure werd begeleid door het werving- selectiebureau Maes en Lunau. Plandsoen zegt geen idee te hebben waarom ze een streepje voor had op andere kandidaten en hoeveel animo er voor de baan was. “Dat word je natuurlijk niet verteld.”

Plandsoen won met haar team verschillende reclame- en marketingprijzen en stond in 2016 voor de derde keer in de FD Next Women 100, de lijst met meest succesvolle vrouwelijke ondernemers van Nederland. Daarnaast heeft zij zitting in de Raad van advies van de Ahold Marketing en Media Group en is zij jury voorzitter van de categorie not for profit bij de Esprix (jaarlijkse toekenning van de meest effectieve reclamecampagnes). Ze heeft wel een idee waarom de KNHS voor een relatieve ‘nieuwkomer’ heeft gekozen.

"Mijn grootste uitdaging wordt het om de KNHS klaar te maken voor deze tijd. De samenleving verandert en het is belangrijk dat een bond zich daarvan bewust is"

“Ik ben echt iemand die van transities houdt. Ik heb de opkomst van het internet meegemaakt en grote organisaties geholpen bij hun veranderingsprocessen. Ik zie mezelf bovendien graag als iemand die mensen daarbij kan verbinden en heel erg marktgericht is. Mijn grootste uitdaging wordt het om de KNHS klaar te maken voor deze tijd. De samenleving verandert en het is belangrijk dat een bond zich daarvan bewust is. Je moet heel goed inspelen op de behoeften van je doelgroep en afhankelijk daarvan je strategische keuzes bepalen.”

Praten met voorganger
Wat die strategische keuzes zullen worden, kan ze op dit moment nog niet zeggen. Officieel start ze op 5 december. Met haar voorganger John Bierling - die per 1 september bij sportkoepel NOC*NSF is begonnen om algemeen directeur Gerard Dielessen van diens zakelijke taken te ontlasten - en tien jaar actief was bij de KNHS, heeft ze nog niet gesproken. “Dat lijkt me wel interessant, om een keer een kop koffie met hem te drinken. Dat is niet niks, als je het tien jaar hebt gedaan.”

XL41RensPlandsoen-2De eerste klus voor Plandsoen is al min of meer afgebakend. “Er moet een beleidsplan gemaakt worden voor de periode tot 2020. Obama heeft wel eens gezegd dat hij voor zulke dingen altijd honderd dagen uittrekt. Voor de zomer hoop ik dat we het plan klaar hebben. Dat klinkt misschien als snel, zeker omdat de KNHS tien disciplines kent. Maar je moet je realiseren dat er bij de KNHS liefst honderd mensen op kantoor zitten en dat ik dus ook enorm veel hulp heb. Bovendien ben ik vanuit mijn werk altijd gewend geweest om het maken van plannen binnen acht weken af te ronden.”

Ondernemend
De KNHS geldt qua ledenaantallen als een stabiele gezonde organisatie, in tegenstelling tot vele andere bonden op dit moment. De noodzaak voor een discussie over transitieprocessen lijkt er minder voor de hand te liggen.

“Maar of je stabiel bent of niet, maakt in wezen niet zo veel uit. De maatschappij verandert en mensen maken andere keuzes. Daar moet je naar kijken. Ik sta er wel achter als de KNHS nog ondernemender wil worden. Ik denk dat het bestuur mij daarom ook wel heeft gekozen. Ik zie overal mogelijkheden om samen te werken en nieuwe dingen te organiseren. Maar de KNHS is wat dat betreft ook al heel actief, hoor. Bijvoorbeeld met een groot evenement als Ride & Run, waarbij het ene gezinslid aan hardlopen doet en de ander aan paardrijden.”

Topsport
Plandsoen zegt ook nieuwsgierig te zijn naar het topsportgedeelte van de KNHS. “Ik ga me er zeker in verdiepen, het hoort erbij. Het is het visitekaartje van Nederland. Ook de doelstellingen voor de topsport zullen we in het nieuwe beleidsplan moeten formuleren.”

Voor meer informatie: klik hier

« terug

Reacties: 1

Stan Stolwerk
01-12-2016

Verademing. Nu zeer benieuwd naar de vertaling paardensport 2020. Moet zeker lukken met 100 man op kantoor en gerichte interviews van de 'omgeving'. Hahah wel veel jeukwoorden (zie Japke-d. Bouma) in het interview ten tijde van het marketingcongres maar dat is haar vergeven. Nogmaals ik kijk uit naar de visie, ambitie en praktische invulling, o.l.v. ondernemende vrouw, van de 'transitie'.

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst