door: Marc Hoeben | 17 november 2016
Het klinkt als een grote grap. De stichting KOHS staat voor Kan Ons Het Schelen. Het punt is: het clubje ondernemers uit de omgeving van Rotterdam dat onder die naam schuilgaat kan het dus juist wél wat schelen. Ze willen individuele sporters en sportteams op weg helpen hun dromen te verwezenlijken, door ze te koppelen aan bedrijven.
Op de website van KOHS staat een foto van de mannen van de stichting, die bij de notaris zojuist hun handtekening hebben gezet onder de oprichtingsakte. “Dat was op 16 september dit jaar,” zegt Bas Duiverman van KOHS. “Sinds die dag bestaan we officieel. Maar voor die tijd kwamen we ook al bij elkaar, hoor.”
Historie op hoogste niveau
De oorsprong van KOHS is te vinden in de historie van VC Nesselande, de volleybalclub uit het dorp Zevenhuizen onder de rook van Rotterdam en met als speellocatie dorpshuis Swanla. “Wij zijn een initiatief van tien vrienden die elkaar een aantal jaren geleden bij Nesselande heeft leren kennen. De club heeft een historie op het hoogste niveau. We hebben die hoogtijdagen meegemaakt. Sommigen hebben er gespeeld, anderen kwamen er via hun familie of waren sponsor.”
Met onder meer een sponsor als het ict-bedrijf ORTEC vergaarde het mannenteam acht landstitels en nam het deel aan de Champions League. Maar in 2011 volgde een faillissement en kon Nesselande eigenlijk weer opnieuw beginnen.
"Wij hebben gekeken wat ze tekort kwamen en waar we mee konden helpen. Dan heb je het over zaken als inschrijfgeld, de kleding, noem maar op"
“Je kunt nu wel weer van een hoopvolle herstart spreken. Vorig seizoen is het team gepromoveerd en nu speelt het weer in de eredivisie. Toen de ploeg wegzakte, vonden we dat enorm jammer. Nu kwam door die promotie Nesselande weer op ons pad en hebben we onze hulp aangeboden. Bij het spelen in de eredivisie heb je het toch weer over een ander financieel plaatje. Wij hebben gekeken wat ze tekort kwamen en waar we mee konden helpen. Dan heb je het over zaken als inschrijfgeld, de kleding, noem maar op. Het gaat niet om tonnen maar duizenden euro’s en het gaat ook niet altijd over een bijdrage in geld. Vanuit ons netwerk hebben we bijvoorbeeld ook gekeken of er sponsors aan Nesselande waren te koppelen.”
Netwerk
Dat netwerk bestaat nu al uit bedrijven als SFM Logistics, financieel adviesbureau PJ van Rijs, notariskantoor Van der Hammen, printbedrijf Quadraat, brasserie ’t Graanhuys, marketingbureau Goed Gedaan, Harvest Creative en het sportcentrum van Duiverman zelf, Beweegpuntbas. Na de eerste stap bij Nesselande ging het gesprek tussen deze sportliefhebbers verder.
“Er zijn zo veel sporters die net onder de top zitten, geen toelage krijgen van sportkoepel NOC*NSF en dus juist heel goed steun kunnen gebruiken. Dat is echt een probleem. Vaak zijn ze afhankelijk van lokale initiatieven, omdat ze geen nationale uitstraling hebben. Daar willen wij graag bij helpen. Bijvoorbeeld door met meer kleinere sponsors het risico te spreiden en door met sponsorpakketten te werken die laagdrempeliger zijn.”
A-status
Sinds de start in september is de stichting al van verschillende kanten verzocht om steun. “Daar zitten zeker concrete aanvragen tussen. Zelf proberen we ondertussen ook ons netwerk uit te breiden en via sportbonden naar voren te komen. Bij bonden zijn genoeg namen bekend van sporters die steun kunnen gebruiken. Voor ons zou het dan zo kunnen zijn dat we onze handen er weer vanaf trekken als ze de A-status van NOC*NSF bereiken. Het gaat erom dat ze stappen kunnen zetten om beter te worden en dat ze zelf ook wel concreet aan kunnen geven wat ze daarvoor nodig hebben. Dan gaat het misschien niet eens in de eerste plaats om geld, maar bijvoorbeeld om zoiets als het creëren van betere trainingsfaciliteiten.”
"We kregen ook van een beachvolleyballer de vraag of we hem konden helpen aan een sponsor voor zonnebrillen. Nou, daar zijn we dus niet voor"
Nu de aanvragen binnenrollen, zegt Duiverman dat KOHS nog wel een ‘intake protocol’ aan het uitwerken is. “Het is belangrijk om te kunnen inschatten wat de hulpvraag van een sporter precies inhoudt. Welke doelen hebben ze op de korte en lange termijn? Welke resultaten hebben ze de laatste tijd gehaald? Welke stappen moeten ze zetten voor de top? Kijk, we kregen ook van een beachvolleyballer de vraag of we hem konden helpen aan een sponsor voor zonnebrillen. Nou, daar zijn we dus niet voor. We willen individuele, ambitieuze mensen en verenigingen die topsport willen bedrijven ondersteunen door ze net dat zetje in de rug te geven.”
Landelijk uitrollen
KOHS beweegt zich nu nog voornamelijk in een cirkel rond Rotterdam. “We willen ons eerst lokaal toetsen, maar in de toekomst zouden we het ook graag landelijk uitrollen. Voor deelnemende bedrijven moet het niet gaan om naamsbekendheid en exposure. Het gaat erom dat het bedrijf er een gevoel bij heeft. Daar steken we op in, via netwerkbijeenkomsten, via avonden waar relaties kunnen worden uitgenodigd en waar je weer andere bedrijven kunt ontmoeten. Van de gekoppelde sporters verwachten we dan wel een tegenprestatie. Dat kan een clinic zijn, afgesloten met een etentje, noem maar op.”
Voor de duidelijkheid, zegt Duiverman: KOHS heeft niet een fikse pot met geld klaarstaan. Het draait vooral om de bemiddelende rol, om het koppelen van sporters aan bedrijven. In die zin lijkt hun rol wel een beetje op dat van een sportmarketingbureau, met het verschil dat KOHS een stichting is en geen geld verdient. “De sporter moet zichzelf op de kaart kunnen zetten. Daar draait het allemaal om. En als het ooit een olympisch kampioen voortbrengt, dan zouden wij dat te gek vinden.”
Voor meer informatie: www.kohs.nl