Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

"Sportverenigingen kunnen per jaar duizenden euro's besparen"

door: Marc Hoeben | 13 oktober 2016

Enkele duizenden euro’s besparen als gemiddelde sportvereniging of sportlocatie? Procent Sport - dat op 1 november start - zegt dat het mogelijk is, door inschakeling van het bedrijf voor het verkrijgen van collectieve inkoopvoordelen. Procent Sport zegt bovendien dat de dienstverlening ‘gratis’ is en dat het aanbod te aantrekkelijk is om te weigeren.

XL35ProcentSport-1Procent Sport komt voort uit Procent, dat al langer bestaat als inkoopcollectief voor horecaondernemers. “Inmiddels heeft Procent 5.500 deelnemers,” zegt Thijs Buur, oprichter en mede-eigenaar van Procent Sport. “Het is ontstaan doordat een aantal ondernemers uit de horeca naar de leveranciers toestapte voor het maken van betere afspraken. Als je maar massa hebt, kun je inkoopvoordelen creëren. Op die manier lukte het Procent om bij grote producenten als Vrumona, Aviko en Heinz aan tafel te komen.”

‘Bypass-bonussen’
Bij afname boven een bepaald volume, wist Procent, zijn zulke bedrijven bereid zogeheten ‘bypass-bonussen’ te betalen, een vorm van korting met terugwerkende kracht. Buur: “Je kunt Procent als een soort makelaar of belangenvereniging zien. Het bedrag van die bonussen is wel helemaal afhankelijk van de merken die gevoerd worden of gevoerd gaan worden. De bonusafspraken zijn gemaakt met A-merken, omdat deze bonussen generiek zijn en de merken bij elke groothandel te bestellen zijn.”

Bij bypass-bonussen in de horeca kan het gaan om percentages oplopend tot 28% van de aanschafwaarde, legt Buur uit. Procent begeeft zich in een markt waar ook Xandrion (meer op recreatie gericht), Highland Purchasing (voor de betere hotels) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) actief zijn. “Maar zij vragen geld voor het lidmaatschap, terwijl je Procent niks hoeft te betalen. Daarnaast zijn de tarieven voordeliger. Het gaat bij ons ook wel breder dan puur afspraken over horecaproducten. We kijken naar alle kosten die een sportlocatie doorgaans heeft. Denk bijvoorbeeld aan collectieve voordelen op de energielasten, afvalverwerking of verzekering.”

"Als alle vijftig producenten afzonderlijk langs zouden moeten komen, reken dan maar uit wat dit kost. Wij nemen alles in één gesprek mee"

Tijdsvriendelijker
Voor Procent, en ook Procent Sport, is er natuurlijk wel een onderliggend verdienmodel. Buur: “Procent krijgt vanuit de producenten een vergoeding voor het vertegenwoordigen van hun producten. Dit scheelt de producenten enorm in de kosten voor accountmanagers, laptops, auto’s etc. Als alle vijftig producenten afzonderlijk langs zouden moeten komen, reken dan maar uit wat dit kost. Wij nemen alles in één gesprek mee. Dit is ook veel tijdsvriendelijker voor een vereniging.”

Uit de activiteiten van Procent was het een logische stap naar Procent Sport, vindt Buur, ook al omdat hij zelf goed thuis is in de sportwereld. De 30-jarige Utrechter - met als achtergrond bachelor commerciële economie en sportmarketing aan de Hogeschool Utrecht en een master bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam - speelt in zijn woonplaats nog steeds tennis in het eerste gemengde team van Domstad, in de eerste klasse zondag. In het midden van het land geldt hij als één van de beste spelers, vanuit zijn eigen passie voor sport zegt hij ook oog te hebben voor de belangen van clubs. “En deelname aan Procent Sport kan voor elke vereniging of sportlocatie voordelig zijn.”

XL35ProcentSport-2

Procent Sport start op 1 november, Buur is voorstander van een persoonlijke aanpak. “Per locatie inventariseren we tijdens een gesprek welke collectieve mogelijkheden interessant en relevant kunnen zijn.”

"Bij mijn eigen tennisclub hebben we het bijvoorbeeld over de verzekeringen gehad. Dat leverde een mooie besparing van achthonderd euro per jaar op"

Paar duizend euro op jaarbasis
De laatste tijd draaide Procent Sport al proef. “We hebben een pilot gehad, om te kijken of het aansloeg. Nou, die animo was er en we bleken voor de deelnemers ook echt financieel voordeel te kunnen behalen. De meeste clubs drijven nu eenmaal op vrijwilligers en die hebben lang niet altijd de tijd en kennis om te onderhandelen over deze zaken. Bij mijn eigen tennisclub hebben we het bijvoorbeeld over de verzekeringen gehad. Dat leverde een mooie besparing van achthonderd euro per jaar op. Tel je alles bij elkaar op, dan kom je voor een gemiddelde club toch al snel op een paar duizend euro op jaarbasis.”

Inkoopcollectieven voor energie bestonden er bijvoorbeeld al wel voor sportclubs. Met de brede aanpak is Procent Sport volgens Buur de eerste in zijn soort. “Ik verwacht hier heel veel van. We zijn al in gesprek met tennisbond KNLTB en met Vereniging Sport Utrecht. Als clubs of sportlocaties ons benaderen komen we sowieso altijd langs voor een persoonlijk gesprek. Nederland telt zo’n 25.000 verenigingen en nog duizenden sportlocaties. Als we over een jaar op duizend leden zitten, dan zou dat heel mooi zijn.”

Voor meer informatie: www.procentsport.nl

« terug

Reacties: 3

Kees Renzenbrink
13-10-2016

Ha die Thijs,

A bright man with a bright idea! Bijna onbeperkte mogelijkheden!

Hou me op de hoogte hoe het verder gaat. 

M. vr. gr.,

Je oud-docent,

Kees Renzenbrink

Andy Koolmees
15-10-2016

beste Thijs, helpen jullie naast sportclubs ook (overheids)vennootschappen in aanmerking komen voor Procent Sport? groet, A.T. Koolmees

Thijs Buur
16-10-2016

Beste Andy, absoluut. Zou je mij willen mailen met jouw contactgegevens? Dan neem ik zsm contact met je op om de mogelijkheden te bekijken.  Groeten, Thijs Buur thijs@procent.nl

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst