door: Marc Hoeben | 25 augustus 2016
Alles draait om creativiteit, originaliteit en het mobiliseren van de achterban. Maar daarnaast gaat het ook heel erg om bewustwording, om het indammen van energieverspilling en een voordeel voor de portemonnee. Ziedaar de ingrediënten van een wedstrijd van energieleverancier Nuon, onder de noemer Nuon Club Competitie. Vanaf 8 september hoopt het bedrijf dat het inzendingen van sportclubs regent voor de derde editie.
De Nuon Club Competitie ontstond in 2014. “We keken welke doelgroep het meeste baat had bij energieadvies,” vertelt projectmanager Roos ten Hove. “Uit dat onderzoek kwamen de sportclubs naar voren. Gemiddeld gaat vijftien tot twintig procent van de begroting op aan energiekosten. Wij hadden in dat jaar een campagne onder het motto ‘Wat kunnen wij voor u veranderen?’ We kregen van de klanten drie antwoorden. Als eerste zagen ze graag dat het vaste bedrag op de energierekening werd verlaagd. Het tweede punt was dat we moesten gaan werken aan het belonen van vaste klanten. Dat zijn we met een puntensysteem gaan doen. Als derde ging het om hulp bij het verduurzamen. Zo zijn we op het idee van de Nuon Club Competitie gekomen.”
Niemand gebaat bij energieverspilling
Het klinkt misschien een tikkeltje vreemd dat juist een energieleverancier een wedstrijd uitschrijft voor een verstandiger omgang met energie. Een beetje als een slager die zijn klanten aanraadt af en toe een ‘vega-dag’ in te bouwen. “Maar niemand is gebaat bij energieverspilling,” zegt Ten Hove, die liever de vergelijking met een tandarts trekt. “Een tandarts stuurt de mensen ook het liefst met een goed advies naar huis.”
De derde editie van de Nuon Club Competitie opent op 8 september voor inschrijvingen. Deelname is aan verschillende voorwaarden gebonden. “Het gaat wel echt om amateursportclubs, in Nederland gevestigd. Ze moeten bovendien zelf, en niet de gemeente, verantwoordelijk zijn voor de energierekening. Ze moeten ook financieel gezond zijn en de deelnemers moeten ouder dan 18 jaar zijn.”
Alleen in Nederland
Nuon maakt voor de competitie gebruik van de ondersteuning van enkele bureaus, maar in principe wordt het project door een eigen team van vijf mensen uitgevoerd. Het Zweedse moederbedrijf Vattenfall volgt de wedstrijd met warme belangstelling, aldus Ten Hove. “Maar we doen dit vooralsnog alleen in Nederland.”
"De jury kijkt naar de creativiteit van het idee plus het enthousiasme waarmee het wordt gebracht en de hoeveelheid tijd die erin is gestoken"
De inzendingen met ideeën voor energiebesparing kunnen tot de sluitingsdatum van 24 oktober worden opgestuurd. Een jury onder leiding van tv-sportpresentator Toine van Peperstraten beoordeelt ze. “In die jury zitten ook twee energieadviseurs van Nuon en CEO Peter Smink, plus een mystery guest. Ze kijken naar de creativiteit van het idee plus het enthousiasme waarmee het wordt gebracht en de hoeveelheid tijd die erin is gestoken. Het hoeft niet per se uitvoerbaar te zijn.”
Nominaties
De jury maakt een selectie van vijftig genomineerde clubs. Hierop wordt vervolgens de publieksronde losgelaten, waarbij er online gestemd kan worden. De negen winnaars mogen rekenen op een bedrag van ieder 10.000 euro, te besteden aan energiebesparende maatregelen.
Ten Hove: “Vorig jaar behoorde bijvoorbeeld de Haarlemse Rugby Club tot de winnaars. Zij lieten kinderen tegen een scrumbok aanduwen en probeerden zo energie op te wekken voor de lichtmasten. Het mooie was dat ze tijdens de stemfase met het idee de hele rugbywereld wisten te mobiliseren.”
Energie opwekken met sit-ups
Een andere winnaar was Nippon Do, een budoschool uit Amsterdam. “Zij deden sit-ups en wekten op die manier energie op. Het mooie van de prijs is dat het niet zomaar een eenmalig bedrag voor de betreffende vereniging is. Het levert ze jaarlijks al snel door de uitgevoerde maatregelen een besparing op van 2500 tot 3000 euro. Bij die maatregelen krijgen ze ondersteuning van energieadviseurs van de Nuon. We kijken dan naar de ‘quick wins,’ dus waar snel winst te halen valt met energiebesparing. Zo heeft de voetbalclub Haaften bijvoorbeeld winst geboekt door de lichtmasten van 18 meter naar 12 meter te verlagen. Winnaars krijgen van ons een energiescan, op die manier kunnen ze tot een structureel lagere rekening komen. Maar minstens zo belangrijk is de bewustwording. Bij de vijftig genomineerde clubs leidt het echt tot saamhorigheid en de uitreiking van de prijzen, dit jaar op 26 en 27 november bij de clubs zelf, is altijd een feest.”
Voor meer informatie: www.clubcompetitie.nuon.nl