door: Marc Hoeben | 25 augustus 2016
Sport eXperience is een initiatief van Arno Hermans, met de bedoeling innovatieve start-ups in de sport te helpen een plek op de markt te veroveren. De activiteiten strekken zich inmiddels uit tot buiten de Nederlandse grenzen. Zo trekt Sport eXperience eind deze maand naar Kopenhagen, onder meer voor een ‘event’ in samenwerking met het Deense Instituut voor Sport Studies en de Nederlandse ambassade. Daar passeren op 1 september een tiental innovaties de revue.
Sport eXperience – gevestigd in het SX gebouw voor sport, marketing en media in Eindhoven - laat zich ook wel omschrijven als een programma, vindt Hermans. “We kijken naar de businesspotentie van een bedrijf in de sport. Met ons acceleratorprogramma zijn we de eerste en enige in Europa. We werken met zogeheten pressurecooker-sessies. Dat wil zeggen dat we in heel korte tijd een bedrijf voorbereiden voor de stap naar de markt.”
Interessante mix
Van het een kwam bij Hermans het ander. Hij is zelf opgeleid als verkeerskundig ingenieur aan de internationale hogeschool NHTV in Breda. Hij volleybalde en voetbalde op nationaal niveau en door de liefde voor de sport begon het te broeien. “Als ingenieur boeit technologie mij weer enorm, door mijn passie voor sport eraan te voegen is een interessante mix ontstaan.”
Hermans deed marketingervaring op bij een verkeerskundig bureau en in het tenderteam van Veolia Transport, om later bij het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) te belanden. “Ik kreeg zo een inkijkje in pretparken, in offshorebedrijven, in elektrotechnische bedrijven, in ziekenhuizen, noem maar op.”
"Zo kwam het eind november vorig jaar tot Sport eXperience, om te zorgen dat ideeën vanuit sportinnovatie echt tot wasdom kunnen komen"
In 2009 ontmoette hij Gérard Vroomen, destijds ingenieur van het jaar en dé man achter Cervélo. Zijn merk racefietsen is nog steeds als sponsor in het professionele peloton actief. “Wat ik me destijds afvroeg: hoe krijgen we een afdeling van ingenieurs en sport binnen het instituut. Met Vroomen als aanleiding is dat in 2011 gelukt. Later is die afdeling ook actief betrokken bij de minor sports engineering van de TU Delft.”
Kijken naar businesspotentie
Maar bedenken is mooi - zo was meer en meer de ervaring van Hermans - maar nog crucialer is het volgende traject. “Zo kwam het eind november vorig jaar tot Sport eXperience, om te zorgen dat ideeën vanuit sportinnovatie echt tot wasdom kunnen komen. In januari al hadden we onze eerste editie. Dat was met vier sportinnovaties, in vijf weken tijd bekeken we samen met hen de businesspotentie. Je moet je voorstellen dat we dan naar alles kijken, behalve de technologie zelf. Dus bijvoorbeeld naar zaken als distributie, sales, marketing, noem maar op. Je moet bedenken dat de meeste bedenkers van innovaties technische mensen zijn. Het is in eerste instantie de vraag of er behoefte naar is.”
Op de eerste ronde volgde een tweede ‘editie’ in april. De gang naar Denemarken is voor Hermans de eerste buitenlandse ‘editie.’ Hermans gaat samen met twee medeoprichters naar Kopenhagen en neemt het Nederlandse 3Dmouthguard, Freesense Solutions, Ockyz en Profitz mee.
“We zetten onze expertise in voor de Scandinavische start-ups en bieden tegelijk Nederlandse start-ups de mogelijkheid om de Scandinavische markt te verkennen. Als Sport eXperience betekent dit een nieuwe stap in het vergroten van ons netwerk. In totaal ondersteunen wij in vier dagen vijf Deense bedrijven, één Zweeds bedrijf en zelfs één uit Brazilië. Het Zweedse is RaceONE. Zij hebben iets bedacht waardoor je met GPS-tracking bij alle sportevenementen kunt bijhouden waar iemand zich bevindt. Dan kan het publiek dus precies zien waar een deelnemer is, ook thuis. Dat is voor de amateursport natuurlijk ook heel interessant. Denk maar aan hardloopevenementen en toertochten. Daarnaast heb je een bedrijf als SHFT. Zij bieden een virtuele hardloopcoach aan. Zij focussen zich op de houding en de energieconsumptie van de hardloper. Of je hebt Boblberg, dat ideeën heeft voor het verhogen van de vitaliteit in gemeenten.”
In Kopenhagen zijn internationale investeerders, strategische partners, sportbedrijven en clubs aanwezig
Niet doorontwikkeld
Niet alles zal compleet nieuw in de oren klinken, weet Hermans. “Sommigen dingen lijken simpel of al bestaand. Maar het is vaak nog niet doorontwikkeld en het gaat er juist om hoe je het naar de markt kunt brengen.”
In Kopenhagen zijn internationale investeerders, strategische partners, sportbedrijven en clubs aanwezig. Zelf onderzoekt Hermans de mogelijkheid om Sport eXperience Kopenhagen op te zetten. De wereld houdt niet op bij Nederland. “We gaan ook naar Polen, op 22 september presenteren we ons in Warschau voor de complete Poolse eredivisie voetbal. Ze willen graag het Poolse voetbal uit het slop trekken, ze worstelen met hetzelfde probleem als Nederland. De meeste spelers van naam uit Polen spelen in het buitenland. Door middel van onder meer innovatie en ondernemerschap willen ze de competitie aantrekkelijker maken.”
Uitbreidende olievlek
Hermans maakt op allerlei manieren ‘verbindingen’ in Europa en ver daarbuiten. “De contacten met de Verenigde Staten, China, Brazilië, Australië en Nieuw-Zeeland zijn er. Concreet zijn we nu bezig met twee Braziliaanse start-ups: eentje in fitnesselastieken en eentje met racefietsen uit afval. Zo langzamerhand begint het zich als een olievlek uit te breiden.”
Voor meer informatie zie: www.sportexperience.org