Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Opleiding Windesheim biedt verdieping in bewegingsonderwijs

door: Leo Aquina | 19 mei 2016

Wat zijn de mogelijkheden om je als ambitieuze jonge gymleraar verder te ontwikkelen? Vorig jaar startte de Hogeschool Windesheim de tweejarige deeltijdmaster ‘Physical Education and Sport Pedagogy’ (PESP) voor professionals in de jeugdsport of bewegingsonderwijs. Michiel Kruiswijk is zo’n professional. Na de Calo op Windesheim ging hij aan de slag als gymleraar op het Carolus Clusius College in Zwolle. Hij is een van de studenten in de eerste lichting van de nieuwe opleiding. “Voor mij was dit een perfecte manier om mijn kennis en vaardigheden te verbreden”, aldus Kruiswijk.

Michiel Kruiswijk is een gepassioneerde gymleraar: “Als sporter wil je de beste worden in wat je doet en dat wil ik in mijn werk ook. De eerste paar jaar als docent zijn overweldigend, dan leer je heel veel. Ik had mezelf voorgenomen om na vijf jaar te gaan kijken hoe ik me verder wilde ontwikkelen en toen kwam deze opleiding langs. Dat was eigenlijk precies wat ik zocht.”

"Bewegingswetenschappen is een voltijds universitaire studie die je niet kan combineren met een baan als leraar. Dat kan met deze masteropleiding wel"

Lacune
Volgens Kruiswijk vult de PESP een lacune in opleidingsland. “Als je na de Calo verder wil in het bewegingsonderwijs, kom je al snel terecht bij een wetenschappelijke studie bewegingswetenschappen of een andere master, zoals die er zijn in Eindhoven of Groningen. Maar geen van die opleidingen heeft de pedagogische inslag die ik hier wel heb. Ik ben juist geïnteresseerd in dat onderwijs, daarom is de PESP voor mij ideaal. Daar komt bij dat bewegingswetenschappen een voltijds universitaire studie is die je niet kan combineren met een baan als leraar. Dat kan met deze masteropleiding wel.”

XL18-PESP-1De verbinding met de prakrijk is belangrijk voor Kruiswijk. “Ik vind bewegingsonderwijs echt een supermooi vak en ik ben nog helemaal niet klaar met de gymzaal. Ik wil een betere gymdocent worden en op meerder niveaus kunnen nadenken over wat er in de zaal en school gebeurt.”

Maakt bewegen simmer?
Kruiswijk is inmiddels bijna driekwart jaar bezig. Voldoet de opleiding aan zijn verwachtingen? “Letterlijk de eerste opdracht ging over een pamflet uit 2011, waarin werd gesteld dat je van bewegen slimmer wordt. Wij moesten onderzoeken of dat klopte en wat daar wetenschappelijk over bekend is. Het was een hot item en je zag ook dat veel scholen er in de praktijk mee aan de slag gingen. Juist op zo’n moment is het goed om een genuanceerd beeld te kunnen geven en iets meer te weten van de achtergrond. Dus ja, het sluit heel goed aan bij wat ik wilde.”

Wat was de conclusie bij die eerste opdracht, maakt bewegen daadwerkelijk slimmer? “Dat ligt genuanceerd. Er is meer over te vertellen dan professor Erik Scherder in De Wereld Draait Door zegt. Bewegen kan een aantal factoren - zoals concentratie - positief beïnvloeden. In het pamflet werd een causaal verband gesuggereerd waarin bewegen leidt tot slimmere mensen. Dat ligt wel iets genuanceerder.”

Michiel Kruiswijk treft buurtsportcoaches, leraren uit het basisonderwijs, maar zelfs ook iemand die een eigen dansacademie heeft als medestudent

De PESP is niet alleen bedoeld voor gymleraren. Kruiswijk treft iedere maandag in Zwolle buurtsportcoaches, leraren uit het basisonderwijs, maar zelfs ook iemand die een eigen dansacademie heeft als medestudent. “Dat is inspirerend. Mensen brengen allemaal hun eigen ervaringen mee, dat verrijkt je perspectief.”

iPad-onderwijs
Kruiswijk krijgt alle steun van zijn werkgever. Er is hem er ook veel aan gelegen om zijn werkgever te overtuigen van de meerwaarde die de PESP hem biedt. “Voor de opleiding heb ik overlegd met mijn de schoolleiding. Wij doen bij ons op school aan iPad-onderwijs. Dat brengt mooie vraagstukken met zich mee. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met een leerling die bij een sprong over een kast heen valt en hij of zij krijgt daar direct een filmpje van te zien? Dat zijn zaken waar je over na moet denken. Mijn schoolleiding had daar zelf eigenlijk nog nooit bij stil gestaan en hij was er al snel van overtuigd dat deze opleiding mij daar inderdaad goede handvaten bij kon bieden.”

Tijdens de opleiding was er een ontmoetingsdag met studenten en directeuren van opleidingen. “Daar waren allerlei discussies over hoe je wetenschap en kennis direct binnen de lespraktijk kunt toepassen. Mijn teamleider was er ook bij aanwezig. Dat helpt mij enorm als ik straks in mijn werk aan de slag wil met de vaardigheden die ik tijdens de opleiding heb opgedaan.”

Voor meer informatie: Master Physical Education and Sport Pedagogy (Calo)

« terug

Reacties: 1

Lars Borghouts
19-05-2016

Goed dat er steeds meer masteropleidingen zijn die zich richten op het bewegingsonderwijs/lichamelijke opvoeding. Als coördinator van de masteropleiding Sports & Education van Fontys Sporthogeschool in Eindhoven zou ik de suggestie van de student in het artikel dat deze een minder 'pedagogische' inslag heeft echter wel willen tegenspreken. Net als de master PESP is deze volledig gericht op het onderwijs in sport en bewegen. Ik zou potentiële studenten daarom altijd adviseren om zich goed te verdiepen in de curricula van de verschillende masters (bijvoorbeeld op een voorlichting) en op basis daarvan de opleiding te kiezen die bij je past. Welke dat ook moge zijn!

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst