door: Thomas van Zijl | 28 april 2016
Er staat nog net geen file, maar het wordt op het fietspad wel steeds drukker. Recreatieve fietsers, e-bikers en wielrenners maken allemaal gebruik van beperkte ruimte. Meestal gaat dat goed, maar er kan tussen die verschillende groepen ook irritatie ontstaan. De regio Arnhem-Nijmegen pakte de ergernissen de afgelopen weken aan met de campagne ‘Veilig recreatief fietsen’.
Beleidsmedewerkers van gemeenten in de regio hebben fietsveiligheid al langere tijd hoog op de agenda staan. Hetzelfde geldt voor hun collega’s van de provincie Gelderland. Een bekend knelpunt uit de buurt is De Posbank, geliefd onder zowel wielrenners als de meer recreatieve fietsers. Als er daarvan te veel samenkomen op een krap bemeten fietspad, kan frictie ontstaan.
“Veel fietsers schrikken er bijvoorbeeld van als ze plotseling worden ingehaald door een pelotonnetje wielrenners”, zegt Esther van der Heijden van wielersportbond NTFU. Voor haar is die irritatie niet nieuw. Er wordt al jaren aandacht gevraagd voor meer hoffelijkheid op het fietspad en het rekening houden met de soms aanzienlijke snelheidsverschillen. Zelfs als daar veel aan verbetert zal het onverminderd druk blijven. Daarom wordt er door de NTFU ook nagedacht over een alternatieve oplossing waar in België al mee geëxperimenteerd wordt. Daar kunnen wielrenners sommige delen van hun route op de autoweg afleggen. De NTFU is op zoek naar een partner voor onderzoek om ook hier een pilot uit te voeren.
Onderling betere verstandhouding
Voorlopig blijven onder meer gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen voorlopig inzetten op en budget reserveren voor een betere verstandhouding tussen de fietsers op het fietspad. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) werd ingeschakeld voor coördinatie van de afgelopen campagne, die verder handen en voeten kreeg door de inzet van de NTFU. Van der Heijden:
Wielrenners van bij de NTFU aangesloten clubs gingen de afgelopen weken op drukke fietspaden het gesprek aan met recreatieve fietsers
“Het ROV nam al snel contact op. Wij zijn voor hen geen onbekende gezien onze campagne ‘De Echte Wielrenner laat van zich horen’, die ongeveer hetzelfde beoogde.” Het is voor Van der Heijden lastig het effect daarvan te meten. Begrippen als bewustwording en irritatie laten zich moeilijk vatten in harde cijfers. Wel signaleert ze dat ongelukken en asociaal gedrag misschien wel onevenredig veel aandacht krijgen. “Mensen maken makkelijk en snel gebruik van social media om hun ergernissen te ventileren. Daar stellen wij graag een alternatief tegenover.”
Fietsers verleiden met bike whiper
En dus gingen wielrenners van hoofdzakelijk bij de NTFU aangesloten clubs de afgelopen weken op drukke fietspaden het gesprek aan met recreatieve fietsers. Zo hadden wielrenners in ’s-Heerenberg bike whipers (doekjes om een nat zadel af te vegen) bij zich om fietsers te verleiden even af te stappen voor een praatje. Van der Heijden realiseert zich dat dergelijke acties niet direct een heel groot publiek bereiken, maar dat is ook niet de voornaamste doestelling:
“Juist dat kleinschalige werkt goed. Het gaat om persoonlijke ervaringen en verbeterpunten, bij bijvoorbeeld het inhalen of het gebruiken van een bel.” Voor de dialoog met andere en meer weggebruikers is er regelmatig contact tussen NTFU en de ANWB. Uiteraard is er veel aandacht voor de relatie tussen fietsers onderling, maar ook de verhouding met automobilisten verdient aandacht en zorg. “Fietsers op een klein en smal dijkweggetje zijn voor mensen achter het stuur een grote bron van ergernis.”
Geen campagne samen met KNWU
De NTFU merkt bij de clubs veel bereidheid om de situatie op het fietspad voor iedereen zo ideaal mogelijk te maken. Van der Heijden hoopt en verwacht dat clubleden op hun beurt weer andere wielrenners aanspreken op hun gedrag en positie op het fietspad. Het ligt voor de hand om in dat opzicht ook met een schuin oog te kijken naar wielerbond KNWU. Er zijn in het verleden al gesprekken gevoerd over een gezamenlijke campagne, maar ondanks goede intenties werden NTFU en KNWU het toch niet eens over de boodschap en insteek. NTFU lanceerde daarom op eigen kracht de campagne ‘De Echte Wielrenner laat van zich horen.’
“Dat deden we inderdaad alleen, maar wat ons betreft blijven we in de toekomst kijken naar gezamenlijke initiatieven. Uiteindelijk delen we hetzelfde belang: dat iedereen op zijn eigen manier en niveau plezier heeft in fietsen.”
Voor meer informatie: klik hier