Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Verzamelplaats voor wielerliefhebber die iets bijzonders zoekt

door: Thomas van Zijl | 11 februari 2016

Voor veel mensen is fietsen meer dan af en toe een rondje rijden. De echte wielercracks geven de fiets een centrale plek in hun leven. Ze doen mee aan toertochten, verslinden heroïsche verhalen over vroeger en zijn voor een verjaardag toch vaak op zoek naar geschenken die iets met hun hobby te maken hebben. Website Cyclostyle wil voor deze groeiende groep uitgroeien tot een onontbeerlijke verzamelplaats.

XL6CycloStyle-1Initiatiefnemer Arjan Hendriks weet als fanatiek fietser waar hij over praat. Als regelmatige deelnemer aan tochten en bezoeker van evenementen constateerde hij dat steeds meer mensen gegrepen zijn door de fiets. Voor hen is het niet alleen een aangenaam tijdverdrijf, maar eerder een manier van leven. Ze willen getuigen van hun liefde voor de wielersport. “Bijvoorbeeld door kunst op te hangen in de woonkamer of een wielervriend een kaartje te sturen met daarop een wielerplaat.”

Verzamelplaats
Dergelijke producten zijn in sommige winkeltjes en op specialistische sites zo her en der al wel te vinden, maar Hendriks stelde vast dat het ontbrak aan een verzamelplaats. Samen met zijn eveneens fietsende vrouw, richtte hij zich op Cyclostyle, dat werd gelanceerd rondom de Tourstart in Utrecht. Ogenschijnlijk een niet te overtreffen moment, maar het ontbrak de site in die dagen aan naamsbekendheid. Dat neemt niet weg dat het in november en december volgens Hendriks al 'leuk druk' was.

Vorige maand had Cyclostyle een stand op de Zesdaagse van Rotterdam. Het betekende een nieuwe impuls. “Steeds meer mensen leren ons kennen. Dat kunnen wielerliefhebbers zijn die iets willen kopen, maar ook kunstenaars die producten maken die ze voorheen nergens kwijt konden en wel prima passen op onze site.”

“Grote wielerwinkels hebben de verkoopkanalen en het brede publiek, maar misschien niet de passie en tijd die ik erin stop”

Onderscheidende producten
Het assortiment wordt al met al steeds breder. Hendriks spreekt voor onderscheidende producten zijn persoonlijke netwerk aan, maar zit ook uren lang te googelen naar iets bijzonders. Dat zal wel moeten ook, want het lijdt voor hem geen twijfel dat steeds meer bedrijven zich zullen storten op de fietsliefhebber die iets te besteden heeft. “Grote wielerwinkels kunnen in een handomdraai besluiten dat ze een cadeaushop beginnen. Ze hebben de verkoopkanalen en het brede publiek, maar misschien niet de passie en tijd die ik erin stop.”

XL6CycloStyle-2Van sleutelhangers tot pizzasnijders, van ansichtkaart tot bronzen beeld, bij Cyclostyle is het te bestellen. Daarmee is de website wezenlijk anders dan bijvoorbeeld blueOn bike dat zich met name focust op boeken en wielerkleding. Op de langere termijn wil Hendriks overigens ook shirts gaan aanbieden, maar daarvoor is eerst groei van de site nodig. In dit relatieve beginstadium werkt hij met kleine voorraden; niet handig in verband met kleding die retour komt en geruild moet worden. Duidelijk is dat Hendriks overloopt van de toekomstplannen en graag nieuwe markten aanboort. Hij vermoedt dat er ook onder mountainbikers, BMX-ers en zelfs recreatieve fietsers zonder racefiets behoefte is aan een speciaal op hen gericht aanbod.

Grafisch ontwerper
Hendriks stopt al zijn beschikbare tijd in de verdere ontwikkeling van Cyclostyle, maar is daarnaast nog grafisch ontwerper. Die baan garandeert voldoende inkomsten, want van alleen de site kan hij momenteel nog niet leven. Een kwestie van tijd, als het aan Hendriks ligt. “Het liefst ben ik alleen daar mee bezig, maar er is wel groei voor nodig.”

"Ik heb geen haast. Voordat ik met externe partijen ga praten wil ik eerst goede cijfers kunnen overleggen en echt iets te bieden hebben"

Die wil hij realiseren door een fysieke winkel te realiseren. Hij beseft dat daarmee een nieuw hoofdstuk begint. Waar het nu nog een gezamenlijk project is met zijn vrouw, zullen dan ook banken en een verhuurder hun rol gaan opeisen. Bang is Hendriks daar niet voor. “We zijn nu goed bezig. Er zit een stijgende lijn in. We treden steeds iets meer uit de schaduw. Ik heb geen haast. Voordat ik met externe partijen ga praten wil ik eerst goede cijfers kunnen overleggen en echt iets te bieden hebben.”

Dat moment komt steeds dichterbij. Hendriks heeft er niet eens veel fantasie voor nodig om zich een winkel voor te stellen, waar wielrenners kunnen genieten van een kop koffie nadat ze hun rondje hebben gereden en tegelijkertijd een blik werpen op wat Cyclostyle te bieden heeft.

Voor meer informatie: www.cyclostyle.com

XL6CycloStyle-3

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst