Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Nieuwsberichten-Nieuwsbericht

Sportmarketingbureau Touché wil verrassen en dan raak prikken

door: Marc Hoeben | 4 februari 2016

In hun tijd als student sportmanagement aan het NHTV internationaal hoger onderwijs Breda bouwden Niko Moreno Ruiz en Anton Woldhek al een netwerkje in de sportwereld op met studentenbedrijf Trequartista. Inmiddels zijn ze drie jaar de drijvende krachten achter Bureau Touché, een sportmarketingbureau dat zich voorlopig vooral op middelgrote sportorganisaties wil richten.

XL5Touche-1Het studentenbedrijf was een mooi project en het bracht hen vanuit het tweede jaar naar het afstuderen. “Het gaf ons de kans twee jaar in de sport te werken,” zo geeft Niko Moreno Ruiz aan. “Zo konden we ons sportmanagement breed ontwikkelen. Van campagnes tot economische impactmetingen en van het organiseren van guerilla events tot positioneringen, met opdrachtgevers als de FBK Games en EiffelTowers, Meer dan Voetbal en World Cup shorttrack.”

Eerst wijde wereld in
Moreno Ruiz en Woldhek gingen na het afstuderen eerst op reis, de wijde wereld in. Ondertussen bleef het broeien en drie jaar terug zag Bureau Touché het levenslicht. Moreno Ruiz: “We wilden qua naam graag een link met de sport hebben en dit is een term uit het schermen. Maar het maakt ook duidelijk dat we mensen graag willen verrassen en raken. Voor ons is dat wel de essentie, het maakt sport betekenisvol.”

Van studentenbedrijf naar ‘echte’ firma, het bleek nog een hele stap, onderkent Moreno Ruiz. “We hadden wel ons netwerkje, maar ja, hoe begin je dan? We hadden gelukkig ook mensen die het leuk vonden om ons te helpen, zoals bekende sportmarketeers als Bob van Oosterhout en Frank van den Wall Bake. Zij gaven aan dat het in eerste instantie geen zin had om klanten te werven. We hadden immers nog geen portfolio en we moesten dus eerst een trackrecord hebben. We zijn toen gekomen tot de organisatie van een voetbalwedstrijd, op een totaal andere manier: de wedstrijd van de toekomst, waarbij het heel erg om fanbeleving en spelregels draaide en ook mensen als Tom Egbers en Humberto Tan met ons meedachten. Dat eindigde met een wedstrijd in de zomer van 2013 in het Olympisch Stadion in Amsterdam, met oud-profs en bekende Nederlanders, tijdens Copa Amsterdam.”

"Steeds meer projecten kregen we van de grond, zonder dat we een superstrategie erop los hadden gelaten"

Ze hadden wat achter hun naam staan en dat gegeven werkte in hun voordeel. “Het bleek het effect van een vliegwiel te hebben, het lukte om aan tafel te komen. We spraken met een bedrijf in sportinnovaties en zij hadden een vinger in de pap bij het Pieter van den Hoogenband-zwemstadion in Eindhoven. Het lukte zo om met de provincie Noord-Brabant in direct contact te komen, we konden een pilot gaan doen bij het hippische evenement Indoor Brabant. Daarna volgde EiffelTowers, dat later transformeerde naar SPM Shoeters. Steeds meer projecten kregen we van de grond, zonder dat we een superstrategie erop los hadden gelaten.”

Binden opdrachtgevers
Toch was er wel degelijk iets van een strategie. “Het ging om het binden van die opdrachtgevers. Je kunt in dit werk vier takken onderscheiden: atleten, evenementen, bonden en clubs. In alles doen we wel wat en daar zit een grote gemeenschappelijke deler in. Wij zijn goed voor middelgrote sportorganisaties. Wij kunnen strategisch denken en veel werk verzetten voor organisaties die handjes tekortkomen. Maar als je bijvoorbeeld over het ontwikkelen van een marketingbeleid van  een voetbalclub als Ajax praat... Dat zou voor ons nu nog geen logische opdrachtgever zijn. Dat is echt nog te groot.”

Bureau Touché heeft de Bossche basketbal eredivisionist SPM Shoeters als klant, het heeft nog steeds banden met Indoor Brabant, het ondersteunt de Nederlandse IJshockey Bond, het is betrokken bij de wielerploeg Join-S/De Rijke en het werkt voor de Atletiekunie. “Heel gaaf, om te merken dat het zo kan lopen.”

"Over vijf jaar hoop ik dat we een team hebben waarmee we de ideale marketingpartner voor de Nederlandse sport zijn"

XL5Touche-2Vreemde loot aan de Touché-stam is het werk als zakelijk vertegenwoordiger van de meerkamper Eelco Sintnicolaas. “We doen zijn management, onderhandelen met sponsoren, doen de media, denken mee in de communicatie richting fans. We deden al dingen samen en hij heeft ons hiervoor gevraagd. Dat is heel cool, maar er gaat ook wel veel werk en tijd in zitten. Het is een avontuur, maar wij voelen ons geen atletenmanager. Ik sluit niet uit dat het in de toekomst nog die kant op kan gaan, maar we groeien liever door clubs of bonden aan ons te binden. Over vijf jaar hoop ik dat we een team hebben waarmee we de ideale marketingpartner voor de Nederlandse sport zijn. We hebben momenteel een hecht team van freelancers en groeien in online, design en video. Het zou gaaf zijn als dit doorzet naar een vast team.”

Voor meer informatie zie: www.bureau-touche.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst