door: Marc Hoeben | 4 februari 2016
Handelen zit hem in het bloed, zegt Jacques Brinkman (49). Daarom is het geen wonder, vindt de voormalig hockeyinternational, dat hij met Holland Hockey House een online bedrijf opzette voor de verkoop van hockeymaterialen. Maar datzelfde bloed kroop bij de Telegraaf-columnist en tv-analyticus ook weer eens waar het niet kon gaan. Brinkman werd opnieuw een man met een missie: met een speler-volgsysteem voor de mobiele telefoon probeert hij sinds kort de hockey- en voetbalwereld te veroveren en zelfs door te dringen tot het bedrijfsleven.
Olympisch kampioen, wereldkampioen, recordinternational: Jacques Brinkman was het allemaal. Tegenwoordig is hij nog veel meer dan dat. Hij is eigenaar/directeur van Holland Hockey House, naast het schrijverschap van columns over de actualiteit van topsport voor dagblad De Telegraaf en het van tijd tot tijd analyseren van belangrijke toernooien van de nationale hockeyploegen voor de NPO.
Handelsgeest
Al tijdens zijn hockeyloopbaan begon de Bilthovenaar voorzichtig zijn horizon te verbreden. “Wat ik nu doe,” zegt hij, “past ook wel bij mij. Eigenlijk zit ik al heel lang in de handel. Ik zie dat als een uitvloeisel van mijn karakter. In sport was ik heel resultaatgericht, dat ben ik ook met het schrijven van columns en dat ben ik ook met het bedrijven van handel.”
Vanaf 1993 had hij een handelsbedrijf. “Ik verkocht hockeyspullen aan winkels in binnen- en buitenland. Na in 2014 ben ik mij volledig gaan concentreren op Holland Hockey House als merk en als webwinkel.”
Oude vs. nieuwe economie
In enkele jaren tijd transformeerde hij tot ondernemer met het internet als belangrijkste verkoopkanaal. “Het blijft hockey, het is een niche markt met 250.000 hockeyers in Nederland. Maar wij zien, als elke branche, dat de online verkoop groeit. Je hebt natuurlijk nog steeds de oude economie met ongeveer 300 winkels met hockeyspullen. Sommigen zijn ook een webwinkel begonnen, want ze weten dat ze niet anders kunnen. Bij ons ligt de nadruk echt op de online verkoop, al hebben we wel een afhaalpunt in Den Dolder waar mensen de schoenen nog kunnen passen, de stick kunnen voelen of de verzendkosten kunnen besparen."
"Het uiteindelijk doel is de nummer één webshop voor hockeyspullen in Nederland te worden"
"De tijd is voorbij dat merken niet aan ons wilden leveren, omdat ze afspraken met de detailhandel hadden. We zijn vorig jaar ook twintig procent gegroeid, dat gaat heel goed. Maar we vinden zelf dat we nog harder moeten groeien, we zien de omzet graag verdubbelen. Het uiteindelijk doel is de nummer één webshop voor hockeyspullen in Nederland te worden. En op termijn van Europa, die ambitie vanuit de topsport zit er nu eenmaal nog in, haha.” Concurrenten als Hockeyhuis.nl en Hockeydirect.nl zijn voorlopig nog iets groter, weet Brinkman. “Ze hadden een voorsprong, omdat ze een fysieke winkel en dus een klantenbestand als basis hadden.”
Geen belangenverstrengeling
Zelf is hij het uithangbord van Holland Hockey House, hij denkt dat mensen niet in verwarring raken als ze hem ook op televisie commentaar zien leveren. “Dit conflicteert niet met mijn werk voor de media. Maar mijn werk voor de media conflicteert andersom misschien wel met dat van Holland Hockey House. Misschien dat iemand, na het lezen van mijn column, toch denkt: ‘Bij die eikel ga ik geen stick kopen.’ Het weerhoudt mij er niet van kritisch en scherp de topsport te duiden. Dan maar wat minder omzet.”
In dat opzicht ook, zegt hij, is het een voordeel dat internet minder persoonlijk is. “Ik schrijf voor onze website nog wel de rubriek ‘De stick van de maand.’ Misschien dat mijn naam de ouders, die toch vaak bestellen, nog wat zegt. Maar voor de jeugd hoef ik een filmpje geen handige actie meer te maken. Dat kan ik beter door mijn zoon Thierry, die bij Bloemendaal en in het Nederlands elftal speelt, laten doen.”
Brinkman was eerst nog hockeycoach, maar dat werk is naar de achtergrond verschoven. “Als iemand belt, raak ik misschien in de verleiding. Maar ik ben het al een tijdje niet meer en dan verdwijn je toch vanzelf van de lijstjes.”
"Trainingen zijn vaak niet meer dan bezigheidstherapie. Terwijl ieder individu, hoe klein soms ook, ontwikkeling en groei wilt zien en beleven"
De coach en voormalig sportman in hem hebben wel tot een nieuw project geleid. “Ik vind dat wij ons als webshop moeten onderscheiden door ook echt iets met onze kennis te doen. Zo vond ik het altijd al ongelooflijk dat wij in Nederland nauwelijks een goede jeugdopleiding in hockey hebben. Dat geldt voor de topjeugd en in nog veel ergere mate voor de jeugd in de breedtesport. Iedereen betaalt maar zo’n 400 euro contributie per jaar, maar de trainingen zijn vaak niet meer dan bezigheidstherapie. Terwijl ieder individu, hoe klein soms ook, ontwikkeling en groei wilt zien en beleven.”
Selecteren met gezeur
Topjeugd wordt soms redelijk nauwkeurig in hun ontwikkeling gevolgd. “Maar voor overige teams is het matig. Aan het einde van het seizoen worden een paar trainers en coaches gevraagd om met pen en papier in de hand de teams voor het volgende seizoen te selecteren. Dat levert vaak gezeur en gezeik, want iedereen wil natuurlijk dat zijn kind zo hoog mogelijk speelt.”
Brinkman bedacht het simpeler moest kunnen, voor hoog en laag, op maat gesneden. Hij kwam tot een speler-volgsysteem, geschikt voor het volgen van een speler in een heel jaar en zo het selecteren makkelijker en objectiever te maken. In eerste instantie alleen voor hockey, maar het breidde zich al snel uit naar voetbal en het bedrijfsleven.
“Het uitgangspunt is dat je een beheerder of technisch directeur hebt, die bijvoorbeeld voor het selecteren en scouten een aantal criteria heeft. Deze zijn in de vorm van vragenlijstjes heel makkelijk in de mobiele app in te voeren te verspreiden. Mensen kunnen hun eigen vragenlijstjes bedenken en invoeren, wij kunnen ze daar ook bij helpen. Via die app kunnen beoordelaars cijfers geven en als ze dat gedaan hebben kan de beheerder realtime de scores van de desbetreffende spelers zien. Vervolgens is het mogelijk om de gegevens in een diagrammetje te zetten. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt. Je kunt er bijvoorbeeld als team ook voor kiezen om de app alleen te gebruiken voor de aanwezigheidsregistratie.”
“De hockeyclubs Naarden en Spandersbosch zijn er al mee aan de slag”
Voor nul tot tien spelers kunnen clubs het systeem gratis proberen. Voor een ongelimiteerd aantal personen bedraagt de investering 600 euro op jaarbasis. Daartussen kent het systeem allerlei tussenstappen qua vereiste financiën. “We hebben ook een online service. Het is voor clubs mogelijk het hele LISA-systeem, waar veel hockeyverenigingen mee werken, met een druk op de knop in te voeren.”
De app werd ontworpen door webbouwer Marcel Kras. Tussen idee en uitvoering lag een jaar en sinds eind vorig jaar is het speler-volgsysteem te koop. “De hockeyclubs Naarden en Spandersbosch zijn er al mee aan de slag.”
Laagdrempelig, simpel en betaalbaar
Brinkman voert gesprekken met FC Utrecht, dat een samenwerking kent met tachtig amateurclubs. “Er is sowieso enorm veel interesse. Dit is laagdrempelig, het is simpel en het is betaalbaar. Het is interessant voor eerste teams, maar ook voor lagere teams. Daar zit ook ons onderscheidend vermogen. Mensen mogen het proberen en kunnen stoppen op elk gewenst moment. Dan nemen ze alle opgebouwde informatie gewoon mee.”
Wat in de sport kan, moet ook in het bedrijfsleven kunnen, is de overtuiging van Brinkman. “In de sport wordt alles besproken en sta je eigenlijk naakt tussen de lijnen. Je kunt je nergens achter verschuilen. Maar in het bedrijfsleven word je, gek genoeg, alleen een paar keer per jaar via een functioneringsgesprek getoetst. Veel lessen uit de sport kun je heel goed naar het bedrijfsleven vertalen, al liggen sommige thema’s zoals vertrouwen binnen de werksfeer wel weer gevoeliger. Maar ook daar zal je bijvoorbeeld als team moeten presteren en praat je over zoiets als mentale weerbaarheid en wendbaarheid, dat via onze tool eenvoudig tee meten, monitoren en evalueren valt.”
"Ik hoop vooral te bereiken dat de jeugdopleiding in voetbal en hockey kwalitatief beter wordt"
Zijn eerste klant in het bedrijfsleven is Greenmac, een innovatieve firma uit Nijkerk in de verwerking van mest tot biogas. Brinkman hoopt het klantenbestand in 2016 te kunnen uitbreiden, maar een winstpakker, denkt hij, zal het speler-volgsysteem voor de sport niet worden. “Als straks driehonderd clubs er gebruik van maken, dan vind ik het al heel wat. Ik hoop vooral te bereiken dat de jeugdopleiding in voetbal en hockey kwalitatief beter wordt.”
Voor meer informatie: www.hollandhockeyhouse.academy, www.mijnvoetbalscout.nl en www.onderzoekers.com.