door: Babette Dessing | 27 augustus 2009
Nederland heeft minstens één miljoen bergen. Geen echte bergen natuurlijk, maar in de vorm van trappen. Door het bedrijfsleven op een andere manier naar de trap te laten kijken, hopen het Diabetes Fonds en de leefstijl campagne 30minutenbewegen van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) werknemers aan te sporen om tijdens werktijd meer te bewegen. Daarom wordt van 14 t/m 18 september voor de derde keer de Nationale Traploopweek georganiseerd.
De lift nemen in plaats van de trap. Voor veel werknemers is dit dagelijkse routine. Evenals zittend lunchen, met de auto weer naar huis en daarna het avondeten voor de televisie naar binnen werken. Niet bepaald actief dus, terwijl bewegen juist zo goed is voor de gezondheid. Met traplopen verbruik je bijvoorbeeld meer dan vijf keer zoveel calorieën als wanneer je de lift neemt. Het doel van de Nationale Traploopweek is om werkend Nederland bewust te maken dat bewegen gezond is en dat hiermee onder andere diabetes type 2 kan worden voorkomen.
Stap voor stap werken aan gezondheid
Het Diabetes Fonds en de leefstijl campagne 30minutenbewegen van NISB willen werknemers in de week van 14 t/m 18 september daarnaast bewust maken van hun beweeggedrag en laten zien dat bewegen tijdens werktijd gemakkelijk toepasbaar is. “Maar voor een goede gezondheid hoeven mensen geen drastische wijzigingen door te voeren. Zo kun je gedurende een werkdag op vele manieren aan je gezondheid werken en dat hoeft niet eens veel tijd te kosten. Traplopen is een van de mogelijkheden”, verklaart Maaike Sauerborn-Ribbens, projectleider vanuit NISB.
Door werknemers naar de trap te laten kijken alsof dit een berg is, worden ze visueel geprikkeld. “De activering zit hem vooral in de fun-factor. Door de trap te zien als de Nederlandse berg wordt het een uitdaging om deze te beklimmen”, legt Sauerborn-Ribbens uit. De campagne 30minutenbewegen van NISB en het Diabetes Fonds riepen voor deze traploopweek de hulp in van twee externe bureaus. Zo stelde Lemon Scented Tea het concept ‘The Dutch Mountains’ samen en Xplore organiseert tijdens de actie het kick-off evenement en geeft bovendien vorm aan het perstraject. Sauerborn-Ribbens: “Hierdoor hebben we een uniek evenement kunnen samenstellen.”
Traploopweek nu al groot succes
Bedrijven konden zich tot woensdag 26 augustus inschrijven op de website: www.traploopweek.nl. Daarna ontvingen ze een gratis bedrijven-toolkit met daarin onder andere stappentellers, posters, een liftsticker, een pijlsticker voor op de grond – zodat werknemers worden geleid naar de trap – en een instructiekaart hoe de materialen moeten worden gebruikt. “Met de toolkit kunnen bedrijven hun werknemers stimuleren om daadwerkelijk de trap te nemen. Daarnaast kunnen de werknemers die in deze week onder werktijd het meest bewegen prijzen winnen, zoals een horloge dat aangeeft hoeveel calorieën verbruikt worden, WI health spellen, My Health en Fitness coach spellen en weekendjes weg.
Intussen hebben zich ruim tweehonderd bedrijven aangemeld met in totaal meer dan zevenhonderd locaties. Sauerborn-Ribbens: “Dit betekent dat ongeveer 165.600 werknemers tussen 14 en 18 september gestimuleerd worden om de trap te nemen. Dat is een ongelofelijk groot aantal. Dat het een dergelijk groot succes zou worden, hadden we van te voren niet gedacht.” Uiteraard wordt gehoopt dat het bedrijfsleven ook na de traploopweek voortaan de trap zal pakken. “We weten echter uit ervaring dat dit niet realistisch is. Gedragsverandering heeft tijd nodig en dat lukt niet binnen een week. Maar alle beetjes helpen en hopelijk maakt de campagne ook na die week deel uit van het integraal gezondheidsmanagement van de deelnemende bedrijven”, stelt Sauerborn-Ribbens.
Ook in 2010 een traploopweek
Of de traploopweek ook daadwerkelijk effect heeft gehad op het beweeggedrag van het bedrijfsleven wordt naderhand geanalyseerd. Bureau Veldkamp voert na de traploopweek een effectmeting uit waar kennis, houding en gedrag worden onderzocht. Om de resultaten van de actie in kaart te brengen, zal voorafgaand een nulmeting worden uitgevoerd. Dit gebeurt volgens de zogeheten CAWI-methodiek (Computer Assisted Web Interviewing), ofwel een webenquête. De resultaten worden vergeleken met die van de traploopweek uit 2007.
“Hoewel de Nationale Traploopweek dit jaar alleen is gericht op bedrijven kijken we volgend jaar of het mogelijk is om de actie ook uit te breiden naar andere doelgroepen. De traploopweek wordt dus in ieder geval in 2010 herhaald”, besluit Sauerborn-Ribbens. Daarnaast blijft de website van de traploopweek ook na de campagne in de lucht. Als bedrijven op een ander moment de actie willen herhalen, kunnen zij de informatie daar downloaden.
Voor meer informatie: klik hier