De vraag van... Jos Kusters, programmadirecteur van de
Alliantie School & Sport
aan... Henri van der Aat,
Managing Director van Trefpunt Sports & Leisure
Marketing
De vraag
"Zou - naast de landelijke en
lokale overheden - ook het bedrijfsleven structureel een financiële bijdrage
moeten gaan leveren aan sport- en beweegprogramma’s in en rond het
beroepsonderwijs? Zo ja, hoe zou dit landelijk gerealiseerd kunnen worden?"
Het antwoord"De
vraag of het bedrijfsleven structureel een bijdrage zou moeten leveren aan
sport- en beweegprogramma's in en rond het beroepsonderwijs moet ik bevestigend
beantwoorden. Meteen wil ik daar aan toevoegen dat het bedrijfsleven door
winstafdrachten, andere soorten van belasting en door het betalen van salarissen
dit indirect natuurlijk al doet. Immers de overheid haalt haar geld direct en
indirect van het bedrijfsleven vandaan en dus is haar besteding voor
bewegingsonderwijs indirect gefinancierd door het bedrijfsleven.
Natuurlijk kan het bedrijfsleven ook rechtstreeks ondersteuning
geven. Dat zou zowel lokaal als landelijk aangepakt moeten worden.
Tegelijkertijd moet het bedrijfsleven zich dan ook mogen profileren binnen die
programma's. Pas dan wordt het echt interessant, van recruitment tot exposure en
associatie.
Gezonde werknemers zijn essentieel voor een bedrijf en
meer en meer zal bedrijfssport, zoals dat in Japan de normaalste zaak is,
gemeengoed in Nederland gaan worden. Uiteraard is dat - zoals iedereen steeds
populair roept - maatschappelijk verantwoord, maar veel meer nog is het een
bedrijfsbelang. Bewegen en sport levert gezondere mensen van lichaam (en veel
plezier) en een gezond lichaam levert mede een gezonde geest.
Er
wordt echter al heel erg veel gedaan door het bedrijfsleven. Het is goed
zichtbaar wat grote bedrijven doen met topsport, topevenementen, topclubs en
atleten. Maar opgeteld doet datzelfde bedrijfsleven nog veel meer op lokaal
niveau. Vele amateurclubs en sportverenigingen kunnen al lang niet meer zonder
de grote steun van het bedrijfsleven. Die clubs drijven op contributie en geld
van het bedrijfsleven. Lokaal is dat - mits goed georganiseerd - ook van
onschatbare waarde voor het bedrijfsleven. Probleem ligt echter vaak in die
organisatie. Niets liever zou het bedrijfsleven de clubs structureel willen
ondersteunen, maar zolang er weinig samenhang is zal dat zeer tijdrovend zijn.
Als iemand ooit de rechten zou kunnen bundelen - zowel op scholen als op
clubniveau - dan breekt er een nieuw tijdperk aan met zeer veel (financiële)
mogelijkheden.
Met Trefpunt Sport & Leisure Marketing zoeken we
dagelijks naar dit soort mogelijkheden voor onze klanten. Het blijft steken bij
de organisatie, maar nieuwe communicatiemogelijkheden gaan ons zeker helpen dit
in de toekomst te kunnen verwezenlijken."
Volgende week
de vraag van Henri van der Aat aan Ruud Bruijnis, directeur
amateurvoetbal bij de KNVB: "Hoe draagt de KNVB bij aan verbetering van contact
tussen de verschillende volksgroepen? Elk weekeinde spelen immers ruim één
miljoen mensen voetbal tegen elkaar. Voetballen is waarschijnlijk het meest
massale ‘individuele contactmoment’ en daarmee ideaal om de maatschappij een
beetje beter te maken…"