Het boek ‘Sportsponsoring’ bekijkt sponsoring vanuit het strategische
perspectief van zowel de sponsor als de gesponsorde, het sponsorobject. Beide
zijden hebben baat bij een gestructureerde aanpak en weloverwogen keuzes.
Het boek is in een aantal delen opgebouwd. In het eerste deel worden de
definities van zowel sponsoring als sport geformuleerd en komt de afweging
tussen vormen van sponsoring naar voren. In het tweede deel van dit boek
worden de partijen die onderdeel uitmaken van de sponsormarkt behandeld. In het
derde deel wordt de werking van sponsoring uit de doeken gedaan. In dit deel
wordt ook een analyse gemaakt van media waar sponsoring vaak afhankelijk van is.
Deel vier zoomt in op de sponsor en laat zien hoe sponsoring strategisch
aangepakt kan worden. Het vijfde deel zoomt in op het sponsorobject en laat zien
hoe deze sponsoring kan integreren in haar beleid om doelen als sportorganisatie
te behalen. Deel zes laat zien welke juridische en fiscale zaken bij sponsoring
om de hoek kijken. Ten slotte sluit deel zeven af met effectmeting, hoe kan de
inzet van sponsoring geëvalueerd worden.
In het boek wordt de theorie afgewisseld met kaders waarin toepassingen uit
de sportpraktijk worden gegeven. Daarnaast zijn er bij de meer praktische zaken
kaders geplaatst hoe deze aangepakt zouden kunnen worden. Op de bijbehorende
website wordt bij elk hoofdstuk aangegeven wat een sponsormanager op het gebied
van het behandelde onderwerp moet kunnen. Met opdrachten op de website kan de
student zelf nieuwe vaardigheden verwerven.
‘Sportsponsoring’ is geschreven voor studenten aan opleidingen die te maken
hebben met sport, communicatie en actieve vrijetijdsbesteding. Verder is het
boek geschikt voor iedereen die werkzaam is in de sport- en communicatiewereld
en die zich om professionele redenen wil verdiepen in de sportsponsoring.
Over de auteurs
Jolanda Colijn werkt momenteel als
marketing- en sponsormanager bij de Noorse wielerbond. Robert Kok is naast
hogeschooldocent sportmarketing en sportsponsoring bij SPECO verbonden als
consultant bij sportmarketingbureau Sportstrategie.
Titel: Sportsponsoring
Auteurs:
Jolanda Colijn en Robert Kok
Uitgever: Pearson Education
Druk: eerste
Omvang: 248
pagina's
ISBN: 10-904301625X |
13-9789043016254
Meer informatie: 06-5052 2161 of r.kok@fontys.nl