Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Adviezen uit de praktijk-Item

ID management & advies helpt met het oprichten van organisaties in de sport 26 maart 2008

door: Ineke Donkervoort

Sport is sterk in beweging. De beleidsplannen van overheden, NOC*NSF en bonden en andere bij sport betrokken organisaties staan vol met ambitieuze doelen. Er moeten meer mensen gaan sporten; vooral uit groepen die dat nu nog niet doen. Sportkader - ook het vrijwillig kader - moet beter opgeleid. Talent moet kansen krijgen en worden ontwikkeld. Topsport moet zo ingericht zijn dat Nederland bij de beste tien landen van de wereld gaat horen. Doping moet tegen worden gegaan en innovatie moet worden bevorderd. Om dat allemaal te realiseren heb je mensen en organisaties nodig die daartoe uitgerust zijn. Dat zijn vaak niet langer de gemeenten, de koepelorganisaties of de traditionele bonden zelf. Op tal van plaatsen zijn en worden nieuwe organisaties opgericht (bijvoorbeeld de sportbedrijven bij gemeenten) of traditionele organisaties gereorganiseerd (bijvoorbeeld de sportbonden).

ID management & advies
Organiseren en zorgen dat doelen in de sport ook gehaald kunnen worden, is het terrein van ID management & advies. Dat doet zij al heel lang. De laatste twee jaar is deze organisatie betrokken geweest bij de oprichting van Dopingautoriteit Nederland (2006, in opdracht van VWS) en InnoSportNL (2007, in opdracht van NOC*NSF en TNO). Onlangs is advies uitgebracht aan de Sport in Amsterdam voor het oprichten van een uitvoeringsorganisatie voor de Sport in die stad.
Zowel Dopingautoriteit Nederland als InnoSportNL hebben inmiddels hun plaats in de sport gevonden. Op basis van onder meer de ervaring bij deze twee organisaties heeft ID management & advies een algemeen draaiboek opgesteld voor het succesvol oprichten van organisaties in de sport. Een aantal aandachtspunten volgt hieronder.

Aandachtspunten bij het oprichten van organisaties in de sport
Meestal is het startpunt van het herpositioneren van een bestaande organisatie of het oprichten van een nieuwe organisatie in de sport een alinea in een beleidsnotitie. Bij de oprichting van Dopingautoriteit Nederland was dat de nota ’Tijd voor Sport’ van het Ministerie van VWS, bij InnoSportNL de nota ‘Samen voor Sport’, eveneens van VWS. Om vervolgens ook echt een organisatie op te kunnen richten, moet een aantal zaken eerst duidelijk worden.

De opdrachtgever
Zeker in de sport zijn er veel mensen die een beeld hebben bij de op te richten organisatie. Die beelden stemmen vaak niet direct overeen. Er moet dus tijd met opdrachtgevers geïnvesteerd worden om de beelden af te stemmen. Extra punt van aandacht zijn de beelden en besluitvormingslijnen binnen de organisatie van de opdrachtgever. Om het proces later goed te laten verlopen is het verstandig ook daar snel de neuzen één kant op te krijgen.

Het doel van de organisatie
Om het oprichtingstraject te kunnen inrichten en een toegesneden draaiboek te kunnen maken moet er een antwoord gegeven kunnen worden op de volgende vragen:
· Wat wordt de kernactiviteit van de organisatie?
· Wat is globaal het budget?
· Wat is het beeld van het aantal mensen bij aanvang?
Vervolgens kunnen deze onderwerpen later in het traject verder worden uitgewerkt.

Juridische traject
Uiteraard moet bepaald worden welke rechtsvorm de nieuwe organisatie krijgt. Bij de keuze kunnen de kernactiviteit zelf, de vraag of er winstoogmerk is en ook de fiscaliteit een rol spelen. Het juridisch traject kan ook harde voorwaarden stellen aan de doorlooptijd. In geval van een fusie - zoals bij de Dopingautoriteit het geval was - moeten er jaarrekeningen zijn (niet ouder dan zes maanden) met een goedkeurende verklaring. Tevens moeten de fusiestukken een maand gedeponeerd worden voordat de fusie een feit kan worden. Met deze termijnen moet in een op te stellen specifiek draaiboek rekening worden gehouden.

Overigens is het niet zinvol eerder conceptstatuten op te stellen dan nadat er overeenstemming is over tenminste de volgende zaken:
- De kernactiviteit en het doel van de op te richten organisatie
- De organen: Directie en of bestuur, Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht, een eventuele Adviesraad of klantenraad 
- De bevoegdheden van de gekozen organen

Vaak moet daar nog wel even over worden nagedacht. Als al deze zaken helder zijn kan het draaiboek worden opgesteld.

Draaiboek
Onderwerpen die in ieder geval naast het bovenstaande met de planning in het draaiboek opgenomen moeten worden zijn:

- Bedrijfsplan of ondernemingplan
Als er al een dergelijk plan is, is het verstandig een check uit te voeren op actualiteit. Ook is belangrijk om na te gaan of de vraag rond het zelf doen of uitbesteden van activiteiten aan de orde is geweest.

- Financiën, te onderscheiden in aanloopfase en vanaf de start
Denk aan een begroting, maar ook heel belangrijk voor een soepele start: de Administratieve organisatie, vooral ook rond het kernproces; hoe worden subsidies of projecten toegekend, hoe worden dopingcontroles uitgevoerd?

- Inrichting organisatie
Organogram, functies, functiebeschrijvingen, waarderingen, werving/selectie of plaatsen of detacheren medewerkers

- Creëren van enthousiasme voor nieuwe organisatie bij potentiële medewerkers
Soms worden mensen in de nieuwe organisatie geplaatst, soms gedetacheerd, soms geworven. Belangrijk is dat ze zodra dat mogelijk is mee kunnen denken over de inrichting.
1. Huisvesting
2. Automatisering
3. Inkoop
4. Communicatie, inclusief huisstijl
5. Besluitvormingstraject; daarbij zowel aandacht gevend aan opdrachtgevers als hun organisaties.

Belangrijk is dat het draaiboek vervolgens een realistisch tijdstip noemt waarop de organisatie daadwerkelijk van start kan gaan. Dan kan daar net als in een gewone sportwedstrijd gericht naar toe gewerkt worden.

Succesfactoren
Zowel Dopingautoriteit Nederland als InnoSportNL zijn op het vooraf genoemde realistische moment van start gegaan. Belangrijk was daarbij uiteraard het draaiboek. Maar daarbinnen vooral ook het goed contact houden met de opdrachtgevers en hun organisaties. Naarmate het moment van oprichting dichterbij komt moet helder zijn wat er nodig is binnen de organisaties om op het juiste moment de juiste handtekeningen te kunnen krijgen. Doorgaans blijkt er toch altijd nog wel een vraag waarop nog een antwoord moet worden gegeven. Eerdere investeringen in contacten blijken dan ook zeer belangrijk. Ten slotte zijn er als het aankomt op het tekenen van de juridische stukken voldoende praktische handen nodig om te organiseren dat handtekeningen ook gelegaliseerd zijn en alles op het juiste moment terug is bij de notaris en ook de Kamer van Koophandel-inschrijving op het juiste moment kan plaatsvinden.

Conclusie
Het oprichten van organisaties die de gestelde doelen in de sport kunnen halen moet een gepland proces zijn. Maar als dat het geval, is het met goede sturing ook mogelijk die nieuwe organisatie in drie (InnoSportNL) tot zes maanden (Dopingautoriteit Nederland) van start te laten gaan. Met voldoende aandacht aan de mensen die de nieuwe organisatie gaan vormen is het dan ook een vliegende start.

Onder de naam ID management & advies levert Ineke Donkervoort al vele jaren advies en interim-management in sport, zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg, onderwijs en overheid. Ineke Donkervoort was onder meer zelf topsporter en coach, bestuurslid van NSF,  NOC*NSF en Topsport Amsterdam. Haar werkzame leven begon bij de directie Sportzaken van VWS. Zij leidde verder een Academie voor Lichamelijke Opvoeding en zij was directeur van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond. Later heeft zij de fusie begeleid van Necedo en Doconed tot Dopingautoriteit Nederland en was zij oprichter en directeur a.i. van InnoSportNL. Voor meer informatie: ineke@idmanagementenadvies.nl en www.idmanagementadvies.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst