door: George de Jong
Reactie op de laatste bijdrage van Ruud
Stokvis
We streven er naar onze topsporters tijdens topevenementen, zoals de
Olympisch Spelen of WK ‘s, in topvorm en met de beste materialen aan de start te
krijgen.
Ik ben blij dat Stokvis er volledig achter zegt te staan dat atleten naar
alle mogelijke middelen zoeken om beter te presteren. En dat het zinnig is om te
zoeken naar zo goed mogelijke trainings- en bewegingsvormen en de mogelijkheden
om de effectiviteit van varianten daarvan te meten. Daar besteden wij als
InnoSportNL namelijk een belangrijk deel van onze tijd en middelen aan. Door het
ontwikkelen van nieuwe technologieën, methodes en systemen kunnen we onze
topsporters steeds beter voorbereiden.
Maar een sporter in vorm maakt meer kans als hij ook over het allerbeste
materiaal beschikt. Daarvoor moet je liefst niet afhankelijk zijn van je
concurrenten. Binnen de regels van de internationale sportbonden ontwikkelen we
daarom waar mogelijk het beste zwempak, de beste schaats, fiets, boot, bobslee,
etc.. We streven er naar innovaties pas te lanceren kort voor of tijdens een
topevenement, zodat we er als eerste optimaal van kunnen profiteren. De
gecreëerde voorsprong proberen we zo lang mogelijk vast te houden.
Echter, na de Olympische Spelen of het WK gaat de voorsprong vaak
verloren, bijvoorbeeld op basis van de reglementering van de internationale
bonden. Vervolgens gaat de sport weer op zoek naar de volgende innovatie. De
competitie vindt namelijk niet alleen tijdens de wedstrijd op het veld plaats,
maar ook er aan voorafgaand in het laboratorium. Of dat wenselijk is, is een
normatieve vraag. Stokvis vindt van niet, dat is duidelijk. Feit is, dat het
realiteit is en dat die realiteit niet zal veranderen door de opvattingen van
Stokvis. En wij moeten eenvoudigweg inspelen op die realiteit, als we tenminste
serieus werk willen maken van onze top-10 ambitie.
Het steeds verder verbeteren van materialen is in de topsport dus simpelweg
noodzakelijk. Het kan het kleine verschil maken tussen een medaille en geen
medaille of tussen zilver of goud. Bedrijven die investeren in een Nederlandse
topsportinnovatie verplichten zich om mee te werken aan het realiseren van de
maximale voorsprong voor Nederlandse topsporters. Zodra het product toegankelijk
wordt of moet worden voor andere (top)sporters kan het bedrijf ook haar eigen
commerciële winst realiseren. Een succesvolle lancering op de Olympische Spelen
of op een WK geeft daarbij natuurlijk een geweldige promotie. In dat geval
kunnen we bij een sportinnovatie echt spreken van een win-win situatie voor de
Nederlandse topsport en het bedrijfsleven.
George de Jong
is directeur van InnoSportNL.