Deelverslag van de 1st Commonwealth Conference ‘Sport and Tourism’
door: Rob Spierings
In Maleisië - om precies te zijn in Kota Kinabalu - is van 12 t/m 15 mei
2008
voor het eerst binnen de Commonwealth *) een interessante conferentie
over sport en toerisme gehouden, georganiseerd door ‘Commonwealth Tourism Centre
Malaysia’. De conferentie was toegankelijk voor vertegenwoordigers van alle
landen (ook niet-Commonwealth) en richtte zich op ministeries van toerisme en
sport, vertegenwoordigers van overheden en grote steden, internationale
sportfederaties, evenementmanagers, academici, touroperators,
vliegmaatschappijen en verder alle anderen die zich interesseren voor het
onderwerp.
In totaal waren tweehonderd gedelegeerden uit 29 verschillende landen
aanwezig, waaronder ministers van Sport en/of Toerisme (uit Maleisië, Trinidad
& Tobago, Zambia, Kenia), ‘High Commissionars’ (uit Botswana, Nigeria,
Brunei, Ghana, Filippijnen). Ook verschillende universiteiten waren
vertegenwoordigd (Bournemouth University UK, Univeristy of South Australia,
University of Texas).
Door middel van diverse presentaties **) van toonaangevende sprekers is een
aantal interessante onderwerpen belicht zoals: ’The role of government in the
business of sports tourism’ en ‘Impact and opportunities within sports tourism’.
Daarnaast zijn verschillende cases gepresenteerd. Hierbij werd onder andere
gekeken naar de toerist als actieve sporter/toeschouwer en de betekenis van
sport (en sportevenementen) als katalysator voor toerisme van een stad en/of
land.
Grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen, de Commonwealth Games,
FIFA World Cup Soccer, zeilevenementen en Formule 1 racen zorgen voor
sporttoerisme en zijn tijdens de conferentie vaak als rode draad gebruikt bij de
diverse paneldiscussies. De minister van Toerisme in Maleisië -
Dato’ Sri Azalina Dato’Othman Said - opende de conferentie met
een presentatie over de rol van de overheid op het gebied van grote
sportevenementen. Zij gebruikte hierbij haar eigen positie als minister van
Toerisme (en voorheen minister van Sport) en de Commonwealth Games 2006 als
voorbeeld en onderscheidde een aantal rollen van de overheid en succesfactoren
voor succesvolle evenementen.
Overheidsrollen
- strategische
beleidsontwikkelingen;
- infrastructuur;
- activering van
ondersteunende voorzieningen;
- stimuleren van investeringen vanuit het
bedrijfsleven.
Succesfactoren
- eenduidige
beleidskeuze;
- grootschalige ondersteuning van
bevolking;
- zelfstandig opererende sleutelorganisatie ondersteund door
overheid.
Derek Casey (Director Commonwealth Games 2014 in Glasgow)
gaf diverse beweegredenen waarom sportevenementen interessant kunnen zijn voor
sporttoerisme, noemde een aantal succesfactoren voor een biedingtraject en stond
stil bij de effecten van grote evenementen.
Redenen voor het investeren in
grote multi-sportevenementen als Olympische Spelen categoriseerde Casey als
volgt:
- politieke herpositionering (Moscou Olympics 1980, World Cup
South Africa 1995, Bejing Olympics 2008);
- economische
herpositionering (Barcelona Olympics 1992, Manchester Commonwealth Games
2002);
- geen herpositionering maar katalysator, ambitie of regeneratie
(Atlanta Olympics 1994 en London/Parijs/Madrid/New York/Moscou
2012);
- mis-matches, politiek geïnitieerd zonder voldoende draagvlak en
met te hoge verwachtingen.
Verder stelde Casey dat er voor het succesvol doorlopen van het
bieding-traject een aantal succesfactoren onderscheiden kunnen
worden:
1. politieke ondersteuning;
2. technische
mogelijkheden;
3. financiële zekerheid en
stabiliteit;
4. grootschalige ondersteuning van de
bevolking;
5. intensive lobby;
6. positioneren van het evenement
als onderdeel van een lange termijn investering.
Professor Laurance Chalip (University of Texas, USA)
presenteerde een onderzoek naar de effecten van grote evenementen voor de
gemeenschap op lange termijn en stelde dat er een directe relatie is tussen de
positionering van het evenement binnen de strategisch- beleidsmatige keuzes van
de overheid en de positieve erfenis van het evenement op lange termijn. In
onderstaand overzicht staan de perceptiewaarden (op basis van zakelijke
aantrekkelijkheid) van Europese steden over een aantal jaren weergegeven en is
het effect van grote evenementen op middellange termijn te zien en tevens het
verschil in succes (Athene vs. Barcelona):
|
1990 |
2001 |
2004 |
2006 |
Londen |
1 |
1 |
1 |
1 |
Paris |
2 |
2 |
2 |
2 |
Frankfurt |
3 |
3 |
3 |
3 |
Barcelona |
11 |
6 |
6 |
4 |
Brussels |
4 |
4 |
4 |
5 |
Amsterdam |
5 |
5 |
5 |
6 |
Madrid |
17 |
8 |
7 |
7 |
Praag |
23 |
21 |
13 |
13 |
Athene |
22 |
29 |
30 |
32 |
In de aansluitende paneldiscussies zijn de volgende conclusies met betrekking
tot mogelijke effecten en verwachtingen van grote evenementen
benoemd:
- grote evenementen zijn geen panacee (geneesmiddel voor alle
kwalen);
- grote evenementen zijn op zichzelf niet in staat om alle
veranderingen (politiek, economisch, sociaal, etc) door te
voeren;
- grote evenementen zijn geen generator van directe economische
winsten;
- grote evenementen zijn niet de oplossing voor de vele sociale
uitdagingen die een stad of land heeft;
- grote evenementen zijn
geschikt om vaardigheden, enthousiasme en saamhorigheid van de gemeenschap te
laten floreren;
- grote evenementen zijn in staat om de perceptie van
een stad te veranderen;
- door het veranderen van de perceptie zijn
grote evenementen in staat om als katalysator te dienen voor binnenlandse
economie en verbetering van kwaliteit van leven voor de gemeenschap.
Volgens mij zijn er diverse interessante relaties tussen de diverse
presentaties te ontdekken en als we denken aan Nederland als kandidaat voor de
Olympische Spelen 2028 wellicht ook verschillende waardevolle lessen.
De rol van de overheid bij grootschalige evenementen wordt bijvoorbeeld als
essentieel beschouwd en één entiteit die vanuit de overheid de regie voert is
daarbij het meest slagvaardig. Dit geldt voor zowel de politieke, economische
als organisatorische rol. Om te komen tot het ‘winnen’ van het gastheerschap van
de Olympische Spelen zou wellicht een minister voor Sportzaken in het leven
moeten worden geroepen. Of nog beter misschien, onze Koninklijke Hoogheid Prins
Willem-Alexander zou directeur kunnen worden van Olympische Spelen 2028. In deze
beide situaties is in ieder geval de positie van vertegenwoordigers van sport
binnen de overheid op het niveau van de ambitie van het Olympisch Plan 2028.
Om dat ambitieniveau te halen zouden we kritisch moeten kijken naar hoe sport
georganiseerd is. De professionalisering in de sport wordt tot een bepaald
managementniveau binnen sportbonden ontwikkeld terwijl de
beslissingsbevoegdheden in veel gevallen nog altijd bij vrijwillige bestuurders
liggen. Marktwerking voor sportbonden en sportbestuurders, een structuur waarin
sportbonden en sportorganisaties op een bedrijfsmatige manier worden beoordeeld,
differentiatie in kerncompetenties door een verdere scheiding tussen topsport en
breedtesport… Er zijn kortom talloze gebieden waarop we ons in Nederland kunnen
verbeteren. Zonder hierbij onze unieke sportcultuur en identiteit te
verliezen.
Met mijn bedrijf Mabuhay Business (gevestigd in Amsterdam) richt ik me op
Sport en Business Development. Één van de aandachtsgebieden van Mabuhay Business
is de ontwikkeling van sportmanagement- en sportmarketingactiviteiten in Azië.
De diverse mogelijkheden die Azië biedt - deels omdat sportorganisaties verre
van uitontwikkeld en overgeorganiseerd zijn - hebben zowel een belemmerend als
bevrijdend effect. De ervaringen opgedaan in het buitenland en deelname aan
congressen zoals het eerder genoemde congres over ‘Sport and Tourism’ leveren
nieuwe ideeën en concepten op die zeker ook toepasbaar zijn in Nederland.
Innovatie en out-of-the-box denken en doen op het gebied van Sport &
Eventmanagement en -marketing zijn dan ook de kerncompetenties van Mabuhay
Business.
Het congres over Sport and Tourism - georganiseerd door de Commonwealth - zal
over twee jaar een vervolg krijgen. Voor meer informatie over dit congres: www.commonwealthtourism.com.
Rob Spierings heeft de CIOS-opleiding afgerond waarna hij een aantal
jaren in het buitenland werkte. Vervolgens heeft hij de Sportmanagement
opleiding SMI (Universiteit Groningen) gevolgd. Aansluitend is hij voor diverse
sportbonden werkzaam geweest. Daarna maakte hij een stap buiten de sportwereld
en is hij het internationale bedrijfsleven ingegaan op het gebied van Loyalty
Marketing voor met name de FMCG-sector. De afgelopen jaren heeft hij veel
gereisd en heeft hij zijn eigen bedrijf Mabuhay Business opgezet, waarmee hij
zich richt op Sport & Business Development. Voor meer informatie:
rob@mabuhaybusiness.nl.
*) De Commonwealth (of Nations) - voorheen het Brits Gemenebest - is
een vrijwillige verbintenis tussen 53 onafhankelijke soevereine staten, met de
Britse Koningin Elizabeth II als symbolisch hoofd. De Commonwealth bestaat
voornamelijk uit het Verenigd Koninkrijk en de meeste van zijn voormalige
koloniën en mandaatgebieden. Voornaamste uitzonderingen zijn de Arabische staten
en de Verenigde Staten van Amerika (en ook Israël), die voorheen onder Britse
controle stonden.
**)
‘The role of Government in the Business of Sport Tourism’ by
Hon. Dato’Sri Azalina Dato’Othman Said, Minister Tourism Malaysia.
‘How
to successfully attract international sport events’ by Derek Casey, Glasgow
2014 Commonwealth Games.
‘Developing policy for Sport and Tourism’
by Prof. Mike Weed, Canterbury Christ Church University, UK.
‘Investment
in F1 Sport’ by Azlan Akil, Marketing Manager Sepang International Circuit
Malaysia.
‘Leveraging Benefits from Sport Tourism’ by Prof. Laurance
Chalip, University of Texas, USA.
‘Developing cultural programs for
sporting events’ by Andrew Walsh, Executive Producer 2004 Athens Olympics
and 2006 Melbourne Commonwealth Games.
‘Maximizing media impact at
sporting events’ by Glenn Hamilton, Director Event Development at
EventsCorp.
‘Promoting FIFA World Cup 2010 South Africa’ by Prof.
Ernie Heath, University of Pretoria South Africa.
‘Marketing Manchester
through major sporting events’ by Paul Simpson, Deputy Chief Executive
marketing Manchester UK.