Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Werkende wetenschap

Werkende wetenschap

  • Hoe begeleid ik een breinprikkelende teambespreking? | 03-11-2015

    door: Geert Buijtenweg
    Hoe kunnen hersenen informatie onthouden en hoe kunnen je spelers dat makkelijk snel terughalen en toepassen? Breinkennis is nuttig voor een coach die iets wil overbrengen en zijn spelers wil laten leren tijdens een teambespreking.

  • Wat is motiverende gespreksvoering (niet)? | 29-09-2015

    door: Marjolein Roemaat
    Als iemand zich competent voelt, zich sociaal verbonden voelt en er sprake is van voldoende mate van autonomie, dan is iemand intrinsiek gemotiveerd om iets te doen of te bereiken. Motivational Interviewing is een vorm van gespreksvoering die hier heel goed op aansluit.

  • Een mix van positieve en negatieve feedback zorgt voor de beste prestaties | 30-06-2015

    door: Marjolein Roemaat

    Afwisselende positieve en negatieve feedback hebben het beste effect op prestaties. Positieve feedback stimuleert het stellen van motiverende doelen. Maar wees als coach niet bang om af en toe negatieve feedback te geven.

  • Materiaal op maat | 21-04-2015

    door: Marjan Kok

    Kinderen kunnen beter gebruik maken van materiaal dat afgestemd is op hun lichaamsgrootte. Dat leidt niet alleen tot betere prestaties, maar ook tot een onbewustere bewegingssturing.

  • Goede mensen die slechte dingen doen: morele ontkoppeling in de sport | 03-02-2015

    door: Vana Hutter
    Hoe kan het dat op zich aardige, goede, en weldenkende mensen zich toch onsportief, onaangepast, asociaal of agressief gedragen?

  • Holland’s next sport talent? | 02-04-2013

    door: Vana Hutter
    Er wordt te weinig gekeken naar de mate waarin talenten psychologische vaardigheden ontwikkelen, toepassen en internaliseren. Deze psychologische vaardigheden zijn van belang omdat ze in belangrijke mate bepalen of de potentiële ontwikkeling van een sporter ook tot stand komt.

  • De meerwaarde van georganiseerd sporten(?) | 05-03-2013 door: Rob Pijpers
    De IJslandse onderzoekers Thórdis Lilja Gísladóttir, Ásrún Matthíasdóttir en Hafrún Kristjánsdóttir snijden een actueel en belangrijk thema aan in deze tijd van bezuinigingen: wat schiet ‘de maatschappij’ er mee op als er wordt geïnvesteerd in georganiseerde sport?
  • Het positieve van negatieve feedback | 29-01-2013 door: Vana Hutter
    Het geven van goede veranderingsgerichte feedback die prestatie en motivatie bevordert, blijkt nog niet zo eenvoudig. Want vooral sporters die kwalitatief goede, autonomiebevorderende, veranderingsgerichte feedback ontvangen presteren beter.
  • Stressballen | 27-11-2012

    door: Rob Pijpers en Vana Hutter
    Een voetballer die op het punt staat om een beslissende strafschop te nemen, doet er goed aan een klein balletje mee te nemen. Als hij een paar keer met zijn linkerhand in het balletje knijpt, wordt de kans een stuk groter dat hij de penalty benut.

  • Motiveren, dat doe je toch gewoon zelf! | Invloed van coachgedrag op motivatie van sporters | 30-10-2012 door: Carel Martens
    Motivatie is belangrijk om met plezier te blijven sporten. Maar sta je als coach weleens stil bij de motieven om te gaan sporten? En is motivatie moeilijk vanuit de coach te beïnvloeden, of lijkt dit alleen maar zo?
1 2 3