Hoe aantrekkelijk en (ver)bindend is uw vereniging/organisatie voor haar stakeholders
De waardepropositie van een vereniging of organisatie is de verbindende factor met haar omgeving en stakeholders. Het is hetgeen dat zorgt dat de sporter deel wil uitmaken van de vereniging, de sponsor interesse heeft zich daaraan te verbinden en vrijwilligers om zich ervoor te willen inzetten.
De waardepropositie is echter niet tijdloos. Het is van cruciaal belang dat deze actueel wordt gehouden en aan de maatschappelijke ontwikkelingen wordt aangepast. Werd een verenging ooit opgericht als een club waarin mensen met dezelfde hobby zich verenigden en waarvoor een ieder werd geacht een bijdrage in de kosten (contributie) en in de werkzaamheden (vrijwilligerswerk) te doen, heden ten dage is dat besef er wellicht nog wel, maar de wijze waarop dat gebeurt kent vele verschijningsvormen.
Aantrekkelijk voor nieuwe aanwas
Geen enkele waardepropositie is oneindig. Dat geldt in sterke mate voor bedrijven, maar zeker ook voor sportorganisaties en -verenigingen. Meer dan ooit is er behoefte aan het inrichten van de organisatie vanuit een gezamenlijk gedragen basis waarbij de geleverde waarden voor stakeholders centraal staan. Hoe houden we alle kikkers in de kar en blijven we aantrekkelijk voor nieuwe aanwas. Sporters, sponsors en vrijwilligers hebben een toenemende keuze hoe hun geld en tijd te besteden. Bestuur en management van sportorganisaties dienen zich te verdiepen in het permanent vergroten van de aantrekkingskracht van de vereniging door in te spelen de steeds veranderende omgevingsfactoren.
Tijdens het Nationaal Sport Forum 2017 in Noordwijk aan Zee werd de masterclass Corporate Identity voor sportorganisaties van prof. dr. Dewanand Mahadew buitengewoon hoog gewaardeerd. Op 3 februari (Noordwijk) en 6 februari (Driebergen) rijken Dewanand Mahadew en Rob van Nes (Founding Partner van de International Business Development Academy, voormalig voorzitter van een hockeyclub en van een tennisclub en internationaal actief in breedtesportontwikkeling) instrumenten aan hoe de huidige waardepropositie te analyseren en hoe deze aan te passen aan de eisen van de komende jaren.
- Locatie: De Baak Seaside in Noordwijk aan Zee (3 februari) en Landgoed de Horst in Driebergen (6 februari)
- Tijden: 13:30 uur (start), 17:00 uur (informele evaluatie plus borrel)
- Doelgroep: bestuursleden van sportbonden en sportverenigingen, adviesorganen en beleidsambtenaren sport van gemeentelijke overheden
- Toegang: € 150 (excl. btw, incl. borrel).
- Voor meer informatie en inschrijven: klik hier