Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Congressen & Seminars-Agenda item

Jeugdsport Symposium 2017 7 juni 2017

Dit symposium is de nieuwe opvolger van het jaarlijks drukbezochte congres 'Van tikken naar taggen' en heeft als thema 'Spelend leren spelen in teamsporten: de kracht van de omgeving'. Het Jeugdsport Symposium biedt actuele inzichten in en praktische en wetenschappelijke kennis over leren spelen in teamsporten.

Tijdens het symposium worden vragen behandeld die momenteel in de jeugdsport leven en die de dagelijkse praktijk van leren spelen in teamsporten kunnen verbeteren. Voorbeelden van vragen zijn:

  • Is spelend leren spelen een mogelijkheid om spelers zelfontdekkend te laten leren?
  • Wat kan videotechnologie betekenen tijdens trainingen?
  • Wat is de beste start voor een kind op de sportclub?
  • Hoe kun je omgaan met ingewikkelde teams of spelers?
  • Is zelfregulatie nuttig binnen de sport en het onderwijs?
  • Wat weten we van de implementatie van vernieuwingen in de praktijk van jeugdopleidingen?

Keynote, workshops en het boek Ontdekkend leren voetballen
Het Jeugdsport Symposium 2017 over leren spelen in teamsporten is interessant voor jeugdtrainers en docenten lichamelijke opvoeding (en buurtsportcoaches) met een passie voor jeugdsport. Spelend leren spelen ligt ten grondslag aan het spelconcept 'Teaching Games for Understanding', dat uitgaat van optimaal leren spelen volgens een spelgecentreerde benadering in teamsporten (‘game based approach’).

Wat deze benadering precies inhoudt en hoe dit de praktijk van (top)sport en onderwijs kan ondersteunen, wordt duidelijk gemaakt tijdens een keynote-presentatie die wordt gegeven door Michael Ayres (St Mary’s University, Londen). Daarnaast wordt een boek over ‘exploratief leren’ gepresenteerd, dat deelnemers na afloop ontvangen.

Verder zijn er uit vijftien interessante theorie- en praktijkgerichte workshops die betrekking hebben op dit concept. Tijdens dit symposium wordt duidelijk gemaakt dat het plezier en succes van jeugdspelers in grote mate worden kan bepaald door de omgeving (leercontext). Relevante onderdelen van die omgeving zijn spelbalans, zelfregulatie, ‘decision making’, groepsdynamica, technologie en andere toepassingen in motorisch leren.

  • Locatie: Windesheim, Campus 2-6 Zwolle
  • Organisatie: Calo Windesheim en Kenniscentrum Bewegen en Educatie
  • Tijden: 15.00 - 21.00 uur
  • Toegang: € 150,- (incl. diner en borrel na afloop), € 75 (voor studenten en leden van NLcoach), consortiumpartners of medewerkers van Windesheim kunnen gratis deelnemen
  • Voor meer informatie: klik hier
« terug