Skip Navigation LinksHome-Nieuws-Open Podium-Item

Excellente voetbalorganisaties: Toeval of niet? 21 april 2009

door: Simon van der Veer en Haike Spek

Op zondagavond 12 april 2009 zegt Leo Beenhakker tijdens Studio Voetbal: “aan de basis van het succes van AZ ligt kwalitatief management dat verstandige keuzes heeft gemaakt”. Daarop aanvullend: “in het seizoen 2006–2007 verloor AZ nipt het kampioenschap, vervolgens kelderden de resultaten in het seizoen 2007–2008 en stapte Louis van Gaal halverwege het seizoen nog bijna op. Het team maakte zich hard voor hem om te blijven. Deze lange termijn gerichtheid heeft echt geholpen om nu zo goed te presteren.” 

De laatste jaren lijken de traditionele top drie - PSV, Ajax en Feyenoord - hun hegemonie wat te verliezen. Voor het eerst sinds het seizoen 1980-‘81 is er zelfs weer een andere landskampioen dan één van deze drie clubs. AZ – maar ook het dit seizoen opvallend goed presterende FC Twente – lijken slimme en professionele organisaties die structureel en met een lange termijn visie werken aan het optimaliseren van de organisatie. Bij de traditionele top drie verlieten dit seizoen twee topcoaches vanwege geen ‘klik’ met hun spelers op eigen initiatief hun clubs. Is dit toeval of zijn er nieuwe ontwikkelingen binnen Betaald Voetbalorganisaties (BVO’s) die voor deze verandering zorgen?

Achter de schermen
De prestaties van voetbalclubs, uitmondend in de stand in de Eredivisie of hun succes in de Champions League, worden vaak vooral toegeschreven aan de kwaliteit van de coach en de spelers. Maar achter elk voetbalsucces schuilt een organisatie die de ‘randvoorwaarden’ moet scheppen waardoor excellente prestaties kunnen worden gerealiseerd. De mensen ‘achter de schermen’ creëren deze organisatie waardoor de trainingsstaf en het voetbalteam tot excellente prestaties kunnen komen. Consequenties van de organisatie ‘achter de schermen’ zijn dit jaar een aantal keer treffend naar voren gekomen. Beide coaches Gertjan Verbeek (Feyenoord) en Huub Stevens (PSV) stapten bij hun club op vanwege ‘geen klik’ meer met de spelersgroep. Achter de schermen liggen de oorzaken waardoor het ontbreken van een ‘klik’ tussen coach, spelersgroep en de voetbalorganisatie zijn ontstaan. Kortom deze wereld achter de schermen is alles bepalend voor de uiteindelijke prestaties die het team levert en waarop de coach en het team worden ‘afgerekend’. 

Aanleiding onderzoek
De ‘aanval’ van AZ en FC Twente op de traditionele top drie vormt de aanleiding voor een onderzoek dat wij gaan uitvoeren met als doel te onderzoeken wat bij BVO’s de doorslag geeft om blijvend excellent te presteren. De resultaten van het onderzoek kunnen voetbalorganisaties helpen om verder te professionaliseren. Bij het onderzoek zullen wij vooral inzoomen op de interne organisatie met de volgende centrale vraag als vertrekpunt: welke kenmerken zorgen ervoor dat voetbalorganisaties – én het daarbij horende voetbalteam – blijvend excellent presteren? De antwoorden op deze vraag kunnen helpen om een ‘raamwerk’ te vormen waarmee men kan reflecteren op de eigen voetbalorganisatie om te zien waar de sterktes liggen en het verbeterpotentieel. Uiteindelijk kan dit de sleutel betekenen voor het structureel professionaliseren van BVO’s. Maar dit geldt niet alleen voor BVO’s, ook tal van andere sportorganisaties kunnen er in de toekomst hun voordeel mee doen.

High performing voetbalorganisaties
In het bedrijfsleven is al veel onderzoek gedaan naar excellente organisaties ofwel High Performing Organizations. In ons onderzoek gebruiken wij het High Performing Organizations (HPO)-onderzoek naar excellent presterende organisaties van Dr. André de Waal als richtlijn. Dit geeft ons namelijk een bewezen raamwerk om te kijken naar voetbalorganisaties, maar vooral om inzicht te krijgen in datgene wat excellent presterende voetbalorganisaties onderscheidt van de mindere presteerders. De Waal is verbonden als associate professor aan de Maastricht School of Management en het onderzoek- en inspiratiecentrum Center for Organizational Performance. Wereldwijd heeft hij vijf jaar lang de kenmerken van excellente organisaties bestudeerd bij ruim 2.500 organisaties. Het onderzoek ontdekte vijf overkoepelende pijlers voor excellent presteren: kwaliteit van management; openheid en actiegerichtheid; lange termijngerichtheid; continue verbetering en vernieuwing; kwaliteit van medewerkers.

In juni 2008 heeft vanuit NOC*NSF ook een seminar over het HPO-gedachtegoed in relatie tot sportorganisaties plaatsgevonden. Ons onderzoek haakt hierop aan en heeft als doel om te toetsen in welke mate het HPO gedachtegoed toepasbaar is op BVO’s. Hierbij wordt onderzocht in hoeverre dit gedachtegoed handvatten kan geven aan voetbalorganisaties om verder te professionaliseren richting ‘high performance’.

Blik vooruit!
De komende tijd gaan wij op onderzoek met experts binnen en buiten BVO’s om op basis van het HPO gedachtegoed meer inzichten te verzamelen rond excellent presterende voetbalorganisaties. Wat zorgt ervoor dat AZ en FC Twente nu de hegemonie van de top drie doorbreken? Klaarblijkelijke waarheden zoals ‘munten zorgen voor punten’ dekken niet meer geheel de lading. Andere elementen zorgen ervoor dat het soepel draait en de organisatie, de coach en het team keer op keer uitmuntende prestaties boeken.

Oproep
Kortom de zoektocht naar de interne succesfactoren staat de komende tijd centraal. Hierbij maken wij graag gebruik van alle beschikbare expertise op dit gebied: Daarom nodigen wij u langs deze weg uit om met ons mee te doen in dit onderzoek! Kent u mensen die ruime ervaring hebben op het gebied van BVO’s? Dit kan zijn vanuit de praktijk dan wel vanuit wetenschappelijk onderzoek. Graag komen wij in contact met vakmensen die wij kunnen uitnodigen voor deelname aan ons onderzoek naar de kenmerken van excellent presterende voetbalorganisaties.

Haike Spek  is de afgelopen twee jaar als projectmanager betrokken bij de migratie van Postbank naar ING. Daarvoor heeft hij altijd vanuit de praktijk in verandertrajecten binnen grote en kleine organisaties gewerkt. Hierbij is hij voortdurend op zoek om theoretische management concepten in de praktijk te toetsen en te realiseren. Vanuit zijn MBA opleiding Sportmanagement bij het Sport Management Institute is hij bezig om de toepasbaarheid van het HPO-gedachtegoed te toetsen op Betaald Voetbal Organisaties. Voor meer informatie: haikespek@tiscali.nl

Simon van der Veer is verbonden als Practice Director aan het Center for Organizational Performance. Gecombineerd met zijn ervaring op het gebied van veranderkunde en organisatieontwikkeling, doet hij vanuit het Center onderzoek naar excellent presterende organisaties en helpt hij mensen binnen organisaties om het HPO gedachtegoed praktisch toe te passen en verbeteringen te realiseren. Voor meer informatie: vanderveer@hpocenter.com Voor meer informatie over het HPO- gedachtegoed: www.hpocenter.nl

« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst