Skip Navigation LinksHome-Achtergronden-Archief-Creatieve sportmarketing-Item

De fans als inspiratiebron 28 september 2010

door: Cas Biesta

Het credo binnen Triple Double is: ‘sponsor daar waar de passie zit!’ Oftewel hoe kunnen we de sportfan in zijn gepassioneerde sporthart raken middels creatieve sponsoractivaties? Immers, het zijn de sportfans die dikwijls bepalen of activaties succesvol zijn of niet.

Naar mijn mening valt er bij veel sportorganisaties en sponsors in Nederland op dit terrein nog veel winst te boeken. Op de vraag of het wiel dan iedere keer opnieuw moet worden uitgevonden, is mijn antwoord volmondig ‘nee!’. Veel succesvolle sponsoractivaties zijn al eens eerder bedacht en uitgevoerd. Daarnaast kunnen sportfans als inspiratiebron dienen voor iedere sportmarketeer. De vele creatieve uitspattingen van de fans die iedere week langs de sportvelden te zien of te horen zijn bieden legio kansen.

Daarnaast ontwikkelen fans ideeën vanuit dieperliggende sportemoties die daarom vaak goed aansluiten op de sport. Vanzelfsprekend moeten emoties op de juiste wijze worden geïnterpreteerd en doorvertaald. Guus Hiddink en Louis van Gaal moeten de wedstrijd kunnen lezen, maar dit geldt ook voor iedere zelfrespecterende sportmarketeer. Tegelijkertijd realiseer ik me dat de ideeën van sportfans op een wijze moeten worden doorvertaald, zonder dat daarbij de fans zich onbegrepen of bekocht voelen. Commercie is bij de meeste fans geen vies woord meer en indien organisaties en sponsors deze sportliefhebbers bij het creatieproces betrekken - of beter nog laten participeren - ontstaan er de komende jaren nog veel succesvolle sponsorcases. Een bekend Cruijffiaans gezegde luidt ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt’. Daarom een aantal sprekende voorbeelden uit twee populaire Nederlandse sporten.

Bij iedere wielerliefhebber stijgt tijdens de bergetappes van de grote wielerrondes de bloeddruk aanzienlijk. De diepste emoties van wielerfans en renners zijn zichtbaar op de flanken van de Mont Ventoux of Alpe d’Huez. De fans kalken de namen van hun idolen op het asfalt. Nike heeft deze uitingen als inspiratiebron gebruikt voor een geweldige campagne met een kalkrobot. Wielerfans over de gehele wereld konden via twitter of per sms hun teksten insturen. Op het moment dat de teksten op de weg zijn geplaatst, ontvangt de deelnemer een bericht met een bijbehorende foto.

De wielersport - met de bijbehorende heroïsche gevechten - is een inspiratiebron voor veel mensen. Zegt de naam Rémi Gaillard u iets? Deze Fransman heeft veel YouTube-hits gescoord en één daarvan wil ik u niet onthouden. Als kleine jongen fietste ik met enige regelmaat met mijn vader en ik was dan altijd in gedachten een etappe van de Tour de France aan het fietsen. De laatste paar meters voor thuiskomst nog even een slotsprint en dan beide handen de lucht in, want dat had ik immers gezien op TV bij de sprints van Erik Zabel. De pijnlijke afloop zal ik u besparen. Bij het bekijken van de viral video van Rémi Gaillard kwam dit gevoel van het naspelen van de Tour de France wederom bij mij naar boven. Nietsvermoedende amateurwielrenners beklimmen een berg tot het moment dat ze plotseling de hoofdrol spelen tijdens een in scene gezette bergetappe. Draaiende camera’s, motoren en een enthousiaste menigte verwelkomen de renners. De verbazing is op de gezichten van de deelnemers af te lezen en is geweldig om te aanschouwen. De video wordt afgesloten met een slogan van een betting kantoor.

Van het wielrennen gaan we over naar volksport nummer één in Nederland, het voetbal. Ons kikkerlandje heeft zestien miljoen bondscoaches wordt wel eens gekscherend gezegd, want iedereen heeft een mening over voetbal en in het bijzonder over het Nederlands elftal. Dit is in het buitenland niet anders. Bakermat van het voetbal is Engeland. De passie bij de Engelse voetbalfans is intens en de commentaren op het vertoonde spel van hun favoriete club liegen er soms niet om. Het televisiestation Sky Sports speelt in op deze voetbalemotie en heeft het programma onderdeel ‘fanzone commentators’ geïntroduceerd. Twee supporters van de verschillende clubs geven commentaar tijdens de wedstrijd van hun favoriete club. Kijk hier voor de geweldige beelden, waar de sportbeleving vanaf druipt op.

In navolging daarop was afgelopen seizoen een Nederlandse variant te zien op Eredivisie Live, waarbij de acteurs Frank Lammers (PSV-fan) en Jack Wouterse (Ajax-fan) de wedstrijd tussen Ajax en PSV becommentarieerden. Vorige week was het tijdens Feyenoord-Ajax de beurt aan de voorzitters van de supportersverenigingen. Dit resulteerde in enorm veel publiciteit voor Eredivisie Live.

Afsluitend nog twee andere voetbalcases. Het WK ligt inmiddels al weer enkele maanden achter ons, maar de Triple Double-case met het WK-wedshirt wil ik u niet onthouden. Het voorspellen van wedstrijden van voetbalfans onderling is een bekend fenomeen. Rondom het WK schieten de verschillende voetbalpoules als paddenstoelen uit de grond. Met het WK-wedshirt van Unibet konden de voetbalfans de uitslagen van Nederlands Elftal voorspellen op hun eigen Oranje-shirt. Deze actie is als acquisitietool ingezet en daarnaast heeft het veel PR gegenereerd.

Tenslotte wil ik u nog een voorbeeld geven, waarbij de amateurvoetballers als inspiratiebron zijn gebruikt. Iedere voetballer probeert na afloop van de training vanaf de zestien meter wel eens de lat te raken. Bavaria United (loyaliteitsprogramma voor Bavaria schenkende verenigingen) gaat komend seizoen het WK kratje van het latje organiseren. De aangesloten Bavaria verenigingen ontvangen een toolkit die met een krat op de lat kan worden gemonteerd. Op deze wijze speelt Bavaria handig in op behoeften van de amateurvoetballer.

Kortom de fans bieden voldoende kansen, maar deze dienen vervolgens wel in klinkende munt te worden omgezet.

Cas Biesta werkt als sportmarketeer bij Triple Double. Hij is onder andere werkzaam op de accounts Essent, Bavaria, Sport1 en Ricoh.
« terug

Reacties: 0

Reactie toevoegen

Naam*
E-mailadres*
Reactie*
Stuur mij een e-mail als er een nieuwe reactie wordt geplaatst